استقلال معدن مس سونگون آذربایجان شرقی در هاله‌ای از ابهام

وضعیت نهایی استقلال یا عدم استقلال معدن مس سونگون آذربایجان شرقی پس از گذشت چندین ماه از شهادت رئیس جمهور هنوز مشخص نشده است و معلوم نیست که چه زمانی مردم آذربایجان شرقی از این نعمت خدا دادی بهره‌ای خواهند برد.

شناسه خبر: 19581
استقلال معدن مس سونگون آذربایجان شرقی در هاله‌ای از ابهام

محمد مهدی اکبرزاده؛ همه چیز از اولین سفر استانی شهید جمهور به استان آذربایجان شرقی شروع شد، شهید رئیسی در تاریخ ۱۲ خردادماه ۱۴۰۱ به تبریز آمد تا دغدغه چندین ساله استان آذربایجان شرقی را پیگیر کند و جامه عمل بر این رویا بپوشاند، در همین سفر بود که با اولین حضورش در میان کارکنان مس سونگون آذربایجان شرقی خبر «استقلال مس سونگون» را اعلام کرد.

شهید رئیسی با حضور در جمع کارگران این مجتمع و گوش دادن به مشکلات آنها در سخنرانی خطاب به کارگران گفت: مس ورزقان یکی از ظرفیت‌های بزرگ آذربایجان‌شرقی و شمال غرب کشور است و بر این اساس باید مس آذربایجان مستقل و استان از عواید آن بهره‌مند شود.

وی تاکید کرد: با استقلال مس آذربایجان، آذربایجان شرقی می‌تواند در بخش مس قدم‌های محکمی را برای تولید و فرآوری آن بردارد و استان از فواید آن بهره‌مند شود.

موضوع اقتصادی بود و نه تنها برای ورزقان بلکه برای تمام استان باعث رونق اقتصادی می‌شد و استان آذربایجان شرقی پس از سال‌ها می‌توانست بوی استقلال معدن مس سونگون ورزقان را بچشد.

پس از صدور دستور استقلال «مس سونگون» در ۱۲ خرداد سال ۱۴٠۱، مدیران استانی و البته تعدادی از نمایندگان و استاندار اسبق مرحوم رضوی عابدین خرم و حجت الاسلام شهید آل هاشم امام جمعه تبریز پیگیر این موضوع شدند و بلاخره مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان‌شرقی در بهمن سال ۱۴٠۱ اعلام کرد اولین اقساط مالیات پرداختی این معدن به حساب استان واریز شد.

2392551_121

رفته رفته گره‌ها یکی پس از دیگری باز شد و استقلال مس آذربایجان در مدار قرار گرفت و کم کم مسائل مربوط به سهامداران و پروژه‌های سرمایه گذاری این شرکت نیز یک به یک روی مدار آمدند به طوری که مس آذربایجان شرقی توانست مجوز نخستین «شرکت پروژه» عام المنفعه (پروژه تغلیظ فاز سه مس) سازمان فرابورس را کسب کند و معبود عباس‌زاده مدیرعامل سابق مس سونگون ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ از اخذ اولین مجوز شرکت سهامی عام پروژه توسط مس سونگون خبر داد.

عباس‌زاده گفت: شرکت سهامی عام پروژه اکسیر مس (تغلیظ فاز ۳ مس سونگون) در راستای اجرای دستورالعمل نحوه صدور مجوز عرضه عمومی شرکت پروژه (سهامی عام) توانست تاییدیه لازم را از هیات پذیرش فرابورس اخذ کند.

محمد کلامی معاون اقتصادی دو استاندار گذشته آذربایجان شرقی هم در اردیبهشت سال گذشته بر مصوب شدن استقلال مس در مجمع صنایع ایران خبر داد.

وی همچنین تاکید کرد: منافع آذربایجان و تبریز مهم است و در تلاش هستیم که منافع به استان بازگردد، اما باید قبول کرد که این امر یک پروسه طولانی است، اما از سویی تضاد منافع هم وجود دارد. اگر استقلال مس آذربایجان به دستور رئیس جمهور شروع شده نتیجه خواست همگانی است و در راس آن استاندار و امام جمعه تبریز نیز آن را راهبری کردند.

در ادامه حتی اولین محموله کاتد مس در مجتمع سونگون در تاریخ ۱۴ خردادماه سال گذشته به تولید رسید؛ بر این اساس بزرگ‌ترین گام در وعده دولت شهید رئیسی در امر جلوگیری از خام‌فروشی برداشته شد و سهم استان اذربایجان شرقی در این گام کتمان ناپذیر است؛ و در نهایت در ۱۸ خرداد سال ۱۴٠۲، در دومین سفر استانی شهید جمهور به استان اذربایجان شرقی، محسن منصوری معاون اجرایی رییس جمهور پیشین در توییتی از تشکیل شرکت مستقل «مس سونگون آذربایجان» خبر داد.

[استقلال معدن مس سونگون آذربایجان شرقی در هاله‌ای از ابهام]

معبود عباس‌زاده، مدیرعامل اسبق شرکت مس سونگون آذربایجان (شمسا) در نشست خبری خود در تشریح ماجرای استقلال یافتن این شرکت، اظهار کرد: با تشکیل شرکت مس سونگون آذربایجان (شمسا) قانون تجاری کاملا بر این شرکت حاکم بوده و طبق آن بایستی، شرکت دارای سهام باشد و در مسیر قانونی نیز حداقل سه شریک حقیقی برای آن ثبت شود.

وی با اشاره به انتخاب پنج هیات مدیره این شرکت از میان آذربایجانی‌ها، تشریح کرد: این اعضای هیات مدیره شامل بنده، فارغ التحصیل رشته مدیریت از دانشگاه یزد، آقای مالکی فوق لیسانس معدن از دانشگاه شهید باهنر کرمان، آقای بهروزی مدیرکل امور اقتصادی استان، آقای محمودی دکترای معدن و آقای صباغی دکترای مکانیک از دانشگاه صنعتی شریف هستیم.

عباس‌زاده همجنین تاکید کرد: بر اساس اقدامات قانونی انجام گرفته اکنون ۱۰۰ درصد سهام شرکت مس سونگون مال شرکت ملی مس ایران بوده و خود شرکت مس سونگون فعلا یک شرکت سهامی خاص است.

بعد از روی کارآمدن شهید مالک رحمتی به عنوان استاندار جدید آذربایجان‌شرقی در اواخر سال ۱۴۰۲، در سفر وزیر اقتصاد به استان، ایشان در جلسه شورای اداری اعلام کردند که استقلال مس آذربایجان فقط روی کاغد بوده و اجرایی نشده است.

اما پس از سقوط بالگرد و شهادت غریبانه رئیس جمهور، استاندار و امام جمعه استان اذربایجان شرقی، وضعیت استقلال مس در هاله‌ای از ابهام قرار گرقته است و این ابهام زمانی بیشتر می‌شود که به صحبت‌های اخیر مدیرعامل مس سونگون ورزقان توجه کنیم، عظمایی، مدیرعامل مس سونگون اخیرا در جلسه‌ای اظهار کرده است: استقلال مس سونگون اذربایجان اساسا امکان پذیر نیست و اگر برای این معدن شرکت مستقلی تاسیس شود پس باید برای تمام معادن شرکت‌های مستقلی ایجاد کنیم.

حال پس از گذشت چندین ماه از شهادت رئیس جمهور هنوز وضعیت نهایی استقلال یا عدم استقلال مس سونگون آذربایجان مشخص نشده است و معلوم نیست که چه زمانی مردم اذربایجان شرقی از این نعمت خدا دادی بهره‌ای خواهند برد یا خیر؟

ارسال نظر
آخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار