شنبه 06 مرداد، 1403

کدخبر: 10350 10:30 1402/09/18

استراتژی میکس مارکتینگ الکترونیکی و عملکرد کسب و کارها

دسته‌بندی: اقتصاد کلان ، تجارت ، فناوری

استراتژی میکس مارکتینگ الکترونیکی و عملکرد کسب و کارها

دسته‌بندی: اقتصاد کلان ، تجارت ، فناوری

این روزها با توجه به پیشرفت تکنولوژی، دیگر، متدهای قدیمی بازاریابی پاسخگو نیستند و همیشه باید آماده تغییر مطابق با چالش‌های موجود در بازار باشید و خودتان را با آن وفق دهید. یکی از بارزترین این پیشرفت‌ها در حوزه بازاریابی، استراتژی میکس مارکتینگ الکترونیکی یا همان آمیخته بازار است که فضای کسب و کارها را دستخوش تغییرات چشمگیری کرده است.

این استراتژی همانطور که از نامش پیداست با ترکیب ۴ مولفه یا به اصطلاح ۴p (محصول، قیمت گذاری، تبلیغات و مکان فروش) شناخته شده که شرکت‌ها و کسب و کارها برای تحقق اهداف بازاریابی‌شان در عصر دیجیتال از آن استفاده می‌کنند. در واقع همانطور که بازاریابی دیجیتال و تجارت الکترونیکی در جوامع مورد قبول واقع شده و جایگاه محبوبی هم در بازار پیدا کرده است.

 

میکس مارکتینگ هم با چهره جدید خود در حال جولان دادن است و می‌خواهد با ترکیب آگاهانه ابزارهای بازاریابی آنلاین، یکه‌تاز میدان شود. این استراتژی شامل طراحی وب‌سایت‌ها، بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، تبلیغات آنلاین، بهینه‌سازی موتور جستجو (سئو) و دیگر تکنیک‌های بازاریابی دیجیتال می‌شود که برای فضای آنلاین در نظر گرفته شده است و می‌خواهد عملکرد شرکت‌ها و سازمان‌ها را سوای اینکه تا چه اندازه به اهداف و خواسته‌هایشان رسیده‌اند، چه در موفقیت مالی، رضایت مشتری، سهم بازار و نوآوری ارتقا دهد.

 

در واقع اهمیت این استراتژی را محققان در یافته‌های تجربی و تحقیقاتی خود به اثبات رسانده‌اند. آنها به این نتیجه رسیدند که توسعه محصول(E-product) به عنوان یکی از مولفه‌های ضروری استراتژی میکس مارکتینگ از طریق شخصی‌سازی، برندسازی و تمایز محصول بخصوص در مورد سهم بازار و رضایت مشتری تاثیر مثبتی بر عملکرد سازمان‌ها به ویژه در عملکرد مالی آنها دارد و همچنین نوآوری در محصول عملکرد سازمانی را ارتقا می‌بخشد.

 

طرح‌ها و تاکتیک‌های قیمت‌گذاری ( E-price) هم به عنوان مولفه اصلی این استراتژی همبستگی مطلوبی با عملکرد سازمانی دارد و محققان تاکید زیادی بر اهمیت انتخاب قیمت تاکتیکی در عملکرد سازمانی دارند، چرا که یک استراتژی قیمت‌گذاری موفق تاثیر مطلوبی بر سهم بازار و رضایت مشتری دارد. به همین نحو، فعالیت‌های تبلیغاتی (E-promotion ) هم برای بازاریابی دیجیتال ضروری هستند. به این دلیل که آنها استراتژی‌هایی را برای ارتباط با بازاریابی آنلاین ارائه می‌دهند تا شرکت‌ها از آن برای تبلیغ کالاها و خدمات خود استفاده کنند.

 

استراتژی‌هایی چون بازاریابی دیجیتال، بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی و بازاریابی محتوا که شرکت‌ها را قادر می سازند تا با مشتریان هدف خود در تماس باشند و با آنها تعامل برقرار کنند. از این رو تکنیک‌های تبلیغاتی موفق برای تحقق اهداف شرکت‌ها ضروری و لازم الاجرا است. به علاوه در عصر دیجیتال روش‌های توزیع آنلاین (E-place ) هم افزایش پیدا کردند و بر اساس تحقیقات انجام شده، آنها تاثیر مطلوب و مثبتی بر روی عملکرد سازمانی دارند.

 

به عنوان مثال سهم بازار و عملکرد مالی به طور قابل توجهی تحت تاثیر کانال‌های توزیع آنلاین قرار می‌گیرند. همچنین رابطه معناداری بین این کانال‌های توزیع با رضایت مشتری وجود دارد.

 

بنابراین، تبدیل اقتصاد جهانی به یک چشم انداز دیجیتال مستلزم ارزیابی مجدد رویکردهای مرسوم تبلیغاتی توسط کسب و کارها است. و در این عصر دیجیتال روش‌های جدید پردازش و استفاده از اطلاعات به عنوان محرک اساسی افزایش کارایی و اثربخشی در فعالیت‌های بازار ارائه شده است و از آنجایی که خرید آنلاین به سرعت از وب سایت به شبکه‌های اجتماعی انتقال پیدا می‌کند، یک نیاز روزافزون هم به تکنیک‌های متمایز و مشخص بازاریابی حس می‌شود تا بطور موثر با مشتریان تعامل برقرار کند.

 

به همین منظور استراتژی میکس مارکتینگ الکترونیکی که از پلتفرم‌های آنلاین و فناوری‌های دیجیتال استفاده می‌کند، دقیقا پاسخگوی تحقق اهداف بازاریابی است و برای دستیابی به این اهداف، نیاز به ادغام صحیح مؤلفه‌های بازاریابی در این استراتژی است.

 

بنابراین بطور کلی، استراتژی میکس مارکتینگ الکترونیکی می‌تواند اثربخشی سازمانی را افزایش دهد. استراتژی‌های توسعه محصول با شخصی‌سازی و برندسازی‌اش می‌تواند منجر به افزایش سفارش محصول آنلاین و بهبود در کیفیت محصول شود که هر دو اینها می‌توانند یک تاثیر مثبت بر عملکرد کسب و کار و رضایت مشتری داشته باشند.

 

بعلاوه تخفیفات و دیگر استراتژی‌های قیمت هم منجر به افزایش فروش و جذب مشتری، بهبود عملکرد مالی و سهم بازار می‌شود. برای مثال، بازاریابی رسانه‌های اجتماعی و تبلیغات آنلاین منجر به آگاهی از برند، مشارکت مصرف کننده و وفاداری مصرف کننده‌ می‌شود که همه اینها بهبود عملکرد مالی، سهم بازار و رضایت مشتری را به دنبال دارد.

 

با این همه، هر چه که فضای کسب و کارها بیشتر دیجیتالی می‌شود، نیاز به این استراتژی هم بیشتر احساس می‌شود. چرا که بهبود عملکرد سازمانی و گسترش دامنه بازار و دستیابی به مزیت رقابتی از اصلی ترین اهداف کسب و کارها و شرکت‌ها محسوب می‌شود و از آنجایی که بسیاری از کشورها از جمله اردن از لحاظ اقتصادی به شدت به شرکت‌های کوچک و متوسط متکی هستند، این امر حائز اهمیت ماست و این شرکت‌ها بخاطر رشد اقتصادی، ایجاد شغل و نوآوری شناخته شده و معروف هستند و معمولا با چالش‌های منحصر به فردی چون دسترسی به بازار و منابع محدود مواجه می‌شوند.

 

نتایج یک تحقیق

فردی به نام آلکودا (Alqudah ) طی یک پژوهشی از طریق پرسشنامه و با نمونه گیری تصادفی از ۲۵۰ شرکت کوچک و متوسط اردنی در مارس ۲۰۲۳ به بررسی رابطه بین این استراتژی میکس مارکتینگ الکترونیکی با عملکرد سازمانی بپردازد. او به دنبال این بود که مشخص شود آیا روش میکس مارکتینگ الکترونیکی تاثیر مثبتی بر عملکرد سازمانی دارد.

 

بر اساس آمار و ارقام به دست آمده از این پژوهش، این فرضیه مورد تایید قرار گرفته و یافته‌های تحقیق نشان داد که یک رابطه مثبت قابل توجهی بین استراتژی میکس مارکتینگ الکترونیکی و شاخص‌های عملکرد سازمانی وجود دارد و نتایج نشان داد که اتخاذ تکنیک‌های بازاریابی الکترونیکی برای شکوفایی شرکت‌های کوچک و متوسط در دنیای دیجیتالی امروزه ضروری و حیاتی است و ثابت کرده که چگونه استراتژی میکس مارکتینگ الکترونیکی برای شرکت‌های اردن تاثیر سودآوری داشته است و از این طریق شرکت‌های کوچک و متوسط اردن توانسته‌اند با استفاده موثر از این استراتژی‌ها و با توسعه محصولات نوآورانه، اجرای استراتژی‌های رقابتی قیمت گذاری، مشارکت در فعالیت‌های تبلیغاتی هدفمند و بکارگیری روش‌ها و کانال‌های توزیع آنلاین، عملکرد مالی شرکت، رضایت مشتری، سهم بازار و نوآوری را بهبود بخشند و بطور موفقیت آمیزی دامنه بازار خود را در سراسر مرزهای جغرافیایی گسترش داده و مزیت رقابتی شان را در بازار افزایش دهند.

 

 

کارآفرین نیوز

برچسب: کسب و کار ، بازاریابی ، بازاریابی دیجیتال



https://jahaneghtesad.com/direct/10350


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |