چهارشنبه 19 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 13426 13:12 1402/12/15
مدیر محیط زیست شرکت فولاد خوزستان مطرح کرد:

اجرای 19 پروژه زیست محیطی با هزینه 2 هزار میلیارد تومانی

دسته‌بندی: صنعت
مدیر محیط زیست شرکت فولاد خوزستان مطرح کرد:

اجرای 19 پروژه زیست محیطی با هزینه 2 هزار میلیارد تومانی

دسته‌بندی: صنعت

مدیر محیط زیست شرکت فولاد خوزستان اعلام کرد: در حال حاضر فاصله شهر اهواز با شرکت فولاد خوزستان به 150 متر رسیده است که همین موضوع، مساله محیط زیست در این شرکت را پر رنگ‌تر می‌کند. این در حالیست که با وجود افزایش 50 درصدی تولید فولاد در این شرکت در دهه‌های اخیر میزان انتشار ذرات معلق آن 55 درصد کاهش داشته است. بنابراین با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، انتظار می‌رود طی 5 سال آینده گام‌های مهمی در راستای تولید فولاد سبز برداریم.

 مهرناز خوشبخت-  گروه صنعت و معدن

کریم سرخی، مدیر محیط زیست شرکت فولاد خوزستان، در گفت‌وگو با «جهان اقتصاد» گفت: فرآیند تولید فولاد به علت نوع مواد اولیه و انرژی، پتانسیل داشتن انواع پیامدهای زیست محیطی را دارد. برای اینکه بتوان پیامدهای زیست محیطی را به حداقل ممکن رساند، نیاز به مدیریت زیست محیطی است. در فولاد خوزستان به تدریج عملکرد زیست محیطی بهتر شده و به سمت تولید فولاد سبز در حرکت هستیم. 

وی در ادامه افزود: شرکت فولاد خوزستان با توجه به محل استقرارش نسبت به سایر شرکت‌های فولادسازی، چالش‌های خاص خود را نیز دارد.‌ اولین مشکل بحث قدیمی بودن تکنولوژی است. طراحی فولاد خوزستان برای سال ۱۳۵۲ بود. با گذشت زمان باید میزان و ظرفیت تولید افزایش پیدا می‌کرد و همزمان، آلودگی کاهش پیدا می‌کرد. چالش بعدی شرایط آب و هوایی است. در اهواز حدود ۹ ماه سال دمای هوا بالاست و به حدود ۵۲ درجه سانتیگراد می‌رسد. از طرف دیگر نوع مواد استفاده شده در این کارخانه مانند کنستانتره آهن یا سنگ آهک، به شکل پودر است و در شرایط دمای بالا و هوای خشک، انتشار ذرات معلق و گرد و غبار طبیعی است. در حال حاضر مهمترین پیامد زیست محیطی فولاد خوزستان، همین ذرات معلق هستند. 

سرخی درباره مشکل نزدیکی مناطق مسکونی به شرکت گفت: فاصله فولاد خوزستان با اهواز در زمان احداث ۱۰ کیلومتر بوده است. در حال حاضر فاصله شهر با کارخانه به ۱۵۰ متر رسیده است. یعنی عملاً حریم فولاد خوزستان رعایت نشده است و در حال حاضر در محدوده شهری اهواز قرار گرفته است. این باعث می‌شود چالش‌های زیست محیطی و انتظارات جامعه، بیشتر شود. وی در ادامه افزود: از سال ۱۳۸۰ به سمت شناسایی وضعیت موجود و ارزیابی خطرات و پیامدها حرکت شده است. از سال ۱۳۸۱ تاکنون، بیش از ۱۲۰ پروژه در بحث محیط زیست اجرا شده است. ماحصل اجرای این پروژه‌ها این بود که طی حدود 10 سال گذشته، با اینکه ظرفیت تولید ۵۰ درصد افزایش یافت، انتشار آلودگی ۵۵ درصد کم شده است. البته هنوز هم به شرایط خوب و پایدار نرسیده‌ایم. اما مسیر حرکت درست بوده است. بنابراین انتظار می‌رود با طرح‌هایی که در دست اجرا است بتوان در آینده شرایط را بهتر کرد. در حال حاضر ۱۹ پروژه زیست محیطی با هزینه نزدیک به ۲۰۰۰ میلیارد تومان، در دست اجرا است. ۷ پروژه در فاز مهندسی است که انشالله سال آینده وارد فاز بهره‌برداری می‌شود که اجرای این طرح‌ها می‌تواند نقش مفیدی در بهبود وضعیت داشته باشد. 

سرخی درباره پروژه‌های زیست محیطی گفت: به دنبال پروژه کشیدن دیوار توری هستیم که حدود ۳۷ هکتار را تحت پوشش قرار می‌دهد. این توری سرعت وزش باد را کاهش می‌دهد و از انتشار مواد جلوگیری می‌کند. این پروژه برای اولین بار در کشور اجرا می‌شود و از نظر اندازه، در خاورمیانه در این ابعاد، بی‌نظیر است و فولاد خوزستان در این زمینه پیشگام است. 

وی در ادامه افزود: پروژه بازگردانی پساب صنعتی نیز به دلیل خشکسالی مورد توجه قرار گرفته است. این تصفیه‌خانه از سال ۱۳۵۸ با ظرفیت ۳۰۰۰ متر مکعب بر ساعت راه‌اندازی شده است. پروژه بازچرخوانی تکمیل شده و در اردیبهشت ماه، وارد مدار بهره‌برداری شد. حدود ۷۰ درصد پساب مجدداً تصفیه تکمیلی می‌شود و به فرایند تولید باز می‌گردد که باعث شده برداشت آب از کارون، ساعتی هزار متر مکعب کمتر شود. 

مدیر محیط زیست شرکت فولاد خوزستان اعلام کرد: مورد بعدی استقرار سیستم‌های پایش عملکرد است. تقریبا تمام خروجی‌های پساب صنعتی، سیستم‌های مانیتورینگ آنلاین دارند و داده‌های آن در اختیار سازمان محیط زیست قرار می‌گیرد. علاوه بر این هر سه ماه یکبار از خدمات آزمایشگاه معتمد سازمان استفاده می‌‌شود و پایش‌ها انجام شده و نتایج بر روی سامانه جامع محیط زیست کشور آپلود می‌‌شود. امیدواریم با این روند و پروژه‌های در دست اجرا، طی ۵ سال آینده وضعیت بسیار بهتر از وضعیت فعلی شود و به شرایط تولید فولاد سبز برسیم.





https://jahaneghtesad.com/direct/13426


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |