جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 588 12:36 1401/11/30

اثر افزایش نرخ ارز بر تولید اقلام مصرفی چیست؟

اثر افزایش نرخ ارز بر تولید اقلام مصرفی چیست؟

با افزایش نرخ ارز در چند ماه گذشته و به تبع آن ارزان تر شدن نسبی کالاهای داخلی به کالاهای خارجی، تولید اقلام مصرفی کشور از رشد های منفی در ابتدای سال به حدود 15 درصد در دی ماه رسیده است.

بنا به گزارش منتشر شده پژوهشکده پولی و بانکی از وضعیت تولید صنعتی کشور؛ رشد تولید کالاهای مصرفی در دی ماه امسال به 15 درصد رسیده است. این در حالیست که رشد این اقلام در پاییز در حدود 10 درصد بوده، به طور کلی می توان اظهار داشت که روند رشد کالاهای مصرفی در سال جاری صعودی بوده است. همچنین رشد تولید کالاهای سرمایه ای نیز در دی ماه به بالاتر از 50 درصد رسیده، به مانند اقلام مصرفی رشد تولید کالاهای سرمایه ای نیز در سال جاری کاملا روندی صعودی را تجربه کرده است. افزایش نرخ ارز در چند ماه گذشته موجب گشته تا کالاهای خارجی گران تر شود، در زمانی که شاهد افزایش نرخ ارز هستیم کالای داخلی نسبت به کالای خراجی ارزان تر شده و به طبع تقاضا و تولید کالای داخلی افزایش خواهد یافت. دلیل افزایش رشد تولید اقلام مصرفی نیز در چند اه گذشته همین امر است.

رشد کالاهای مصرفی در دو ماه نخست سال منفی بوده و رشد تولید این اقلام از اعداد منفی به بالای 15 درصد رسیده است. رشد تولید اقلام واسطه ای در فروردین ماه امسال پس از گذشت نزدیک به یکسال به بالاتر از 4 درصد رسید و از اردیبهشت تا شهریور ماه در بین کانال رشد یک تا 5 درصد قرار داشت که در مهر ماه کمی کاهش پیدا کرده و به حدود 3 درصد رسیده است. اما رشد تولید کالاهای سرمایه ای در سال جاری روندی کاملا صعودی داشته و از رشد منفی در فروردین ماه به حدود 50 درصد رسیده، این در حالیست که رشد تولید کالاهای سرمایه ای در اقتصاد ایران در سال گذشته بسیار پر نوسان بوده است.

 

 تولید صنایع را می توان بر اساس ماهیت و کارکرد محصولات به سه گروه کالا های مصرفی، واسطه ای و سرمایه ای تقسیم کرد. از آنجایی که عوامل اثر گذار بر روی این کالا ها با همدیگر متفاوت است، طبیعی است که روند های متفاوتی داشته باشند. از این رو بررسی تولیدات در این طبقه بندی ها می تواند به درک عوامل مؤثر بر روند تغییرات تولید کمک کنند. به عنوان مثال کالاهای واسطه ای در ایران عموما کالاهای صادراتی هستند و هر زمان که رشد اینگونه کالاها بالا می روند نشان از رونق گرفتن صادرات در کشور دارند.

Untitled

 

منبع: اکوایران

برچسب: جهان اقتصاد ، ارز ، اقتصاد ایران ، تولید ، نوسان ، اخبار روز ، اقلام مصرفی ، افزایش نرخ ارز ، کالاهای مصرفی ، اقلام واسطه ای ، کالاهای سرمایه ای



https://jahaneghtesad.com/direct/588


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |