یکشنبه 27 خرداد، 1403

کدخبر: 15991 02:55 1403/03/03

ابر پروژه «فولاد مبارکه»، از تامین نیاز تا حفظ محیط زیست

دسته‌بندی: صنعت و معدن

ابر پروژه «فولاد مبارکه»، از تامین نیاز تا حفظ محیط زیست

دسته‌بندی: صنعت و معدن

ابر پروژه نیروگاه خورشیدی ۶۰۰ مگاواتی یکی از مهمترین پروژه‌های فولاد مبارکه در حوزه تامین انرژی است. فولاد مبارکه با استفاده از موقعیت جغرافیایی به سراغ استفاده از نیروگاه‌های خورشیدی می‌رود تا علاوه بر تامین انرژی مورد نیاز خود گامی مهم در راستای حفظ محیط زیست بردارد. امروز این پروژه پیشرفت‌های خوبی داشته و بهره برداری از آن نقطه درخشانی در کارنامه فولاد مبارکه خواهد بود.

 صنعت فولاد براساس در اختیار داشتن برخی ظرفیت ها به سراغ هدف گذاری هایی رفت که حرکت در این مسیر باعث شد تا در دهه نود این صنعت که تا قبل از این وارد کننده بوده به صادرکننده تبدیل شده و رفته رفته سهم خود در ارزآوری غیرنفتی برای کشور را افزایش دهد. 

 

در اختیار داشتن ذخایر سنگ آهن؛ انرژی ارزان در کنار نیروی انسانی باعث شد تا صنعت فولاد به سمت توسعه حداکثری پیش برود. هرچند در هدف گذاری تولید 55  میلیون تن فولاد اما و اگرهای بسیاری وجود داشت اما این برنامه در دستور کار فولادی ها قرار گرفت تا طبق آن افزایش ظرفیت و طرح های جدید را اجرایی کنند.

 

در حالی صنعت فولاد به سراغ نصب ظرفیتی به میزان 55  میلیون تن می رفت که باید به موازات آن توسعه در سایر حوزه ها از جمله انرژی که برای فولادی ها نقشی همچون ماده اولیه را دارد، اجرایی می شد. 

 

این اتفاق در آغاز دهه 1400 توانست گریبان گیر فولادی ها شده و برنامه های آنها را تحت تاثیر قرار دهد. مصرف گاز صنعت فولاد ۴ تا ۶ درصد انرژی مصرفی در کل کشور و مصرف برق آن تقریبا بین 6 تا 7  درصد است.

 

 محیط‌زیست و جوامع محلی است. با استفاده از انرژی خورشیدی در چنین مقیاس بزرگی، هدف ما کاهش قابل توجه انتشار آلودگی ‌ها، گازهای گلخانه ‌ای و کربن است که به تلاش ‌های گسترده‌ تر ایران در مبارزه با تغییرات اقلیمی کمک می‌ کند. 

 

 از سویی دیگر فولاد مبارکه سعی بر آن داشته تا از موقعیت جغرافیایی خود نیز استفاده کند. در حال حاضر نیز 120 مگاوات اولیه شاهد نصب پنل ها است و پیشرفت اجرای آن خوب است. 

 

فولاد مبارکه با بهره برداری از این پروژه علاوه بر آنکه گامی مهم در حوزه محیط زیست بر می دارد می تواند فرصت های شغلی بسیاری را ایجاد کند که در رشد اقتصادی منطقه بسیار موثر است.

 

توسعه پروژه های نیروگاه های خورشیدی در ادامه می تواند بر توان صادراتی این مجموعه و همچنین تحقق هدف کربن صفر موثر باشد. در ادامه مسیر نیز هرچند قرار است کسری برق فولادی ها تا سال 1405  برطرف شود اما فولاد مبارکه در این زمینه می تواند به خودکفایی نزدیک شده و حتی در ادامه با احداث نیروگاه های دیگر شاهد درآمدزایی از محل فروش برق باشد. 

 

از سویی دیگر این پروژه حاکی از توانمندی فولاد مبارکه در اجرای پروژه هایی در حوزه تامین انرژی است که از نظر تامین مالی و همچنین تامین تجهیزات و اجرا توانمند بوده و می تواند با سیار شرکت های فولادی وارد همکاری و اجرای پروژه هایی در این زمینه شود. بهره برداری از این پروژه نقطه درخشان دیگری در کارنامه فولاد مبارکه خواهد بود که توسعه صنعتی و حفظ محیط زیست را در کنار یکدیگر قرار می دهد.تیتر۲۰

 

 

برچسب: حفظ محیط زیست ، فولاد مبارکه ، ابر پروژه نیروگاه خورشیدی ، ترین پروژه‌های فولاد مبارکه در حوزه تامین انرژی



https://jahaneghtesad.com/direct/15991


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |