جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 65 16:20 1401/11/03

آخرین پیش‌ بینی بورس (۴ بهمن ۱۴۰۱)

دسته‌بندی: بورس

آخرین پیش‌ بینی بورس (۴ بهمن ۱۴۰۱)

دسته‌بندی: بورس

بورس امروز شاهد افزایش تعداد فروشندگان در ساعات پایانی روز و عقب‌نشینی شاخص کل از سقف روزانه بود. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس دیروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

 

بورس امروز در حالی که در ابتدا روندی مثبت در پیش گرفته بود و نماگرها در حال افزایش بودند، به یکباره تغییر جهت داد و شاخص‌ها بخش عمده‌ای از رشد روزانه خود را پس گرفتند. شاخص کل بورس در انتهای بازار امروز رشد تنها ۰.۰۶ را تجربه کرد و به نزدیکی محدوده ۱.۶۵۴ میلیون واحدی رسید و شاخص هم‌وزن نیز با رشد ۰.۵۳ همراه شد تا بخش عمده‌ای از صنایع و سهام با رنگ سرخ مواجه شوند. ارزش معاملات طی بازار امروز عدد ۱۰۰۶۹ میلیارد تومان را به ثبت رساند و شاهد خروج پول ۴۵۸ میلیارد تومانی از سمت کدهای حقیقی بودیم.

 

انتشار نامه شورای رقابت به رئیس سازمان بورس در رابطه با عرضه خودرو در بورس کالا بار دیگر موجی از واکنش‌ها را به همراه داشت و نه تنها صنعت خودرو بلکه کلیت بازار امروز را تحت تاثیر قرار داد. این درحالیست که طی چند روز کاری گذشته، به دلایل مختلف از قدرت روند صعودی بورس کاسته شده بود و روزهای متعادلی را شاهد بودیم. در ادامه با بررسی عوامل متعددی به پیش بینی بورس فردا خواهیم پرداخت.

 

ماجرای ناتمام خودرو و بورس کالا

عرضه خودرو در بورس کالا و حرکت به سمت پایان دادن به بهشت دلالان بازار خودرو یکی از مهم‌ترین عوامل شروع روند صعودی قدرتمند بورس طی ماه‌های گذشته بود که اکنون مدتی است با چالش‌های بسیاری روبرو می‌شود. عرضه محصولات خودروسازان در بورس کالا موجب شده بود که پس از سال‌ها شاهد بهبود وضعیت مالی خودروسازان و همچنین دسترسی ساده‌تر مردم به خودروی کارخانه‌ای با قیمت‌های مناسب‌تر باشیم.

 

بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که تصمیمات گذشته شورای رقابت در رابطه با بازار خودرو و همچنین فرمول‌های خاصی که برای قیمتگذاری محصولات خودروسازان ارائه می‌شد، یکی از دلایل مهم تلاطم در بازار خودروی کشور بود که پس از عرضه در بورس کالا برطرف شد. اکنون اما بار دیگر شورای رقابت مدعی تنظیم این بازار شده است و امروز در نامه‌ای به رئیس سازمان بورس عنوان کرد که به جز محصول هایما و تارا، دیگر محصولات خودروسازان از جمله خانواده دنا، پژو ۲۰۷ و شاهین در زمره محصولات انحصاری قرار می‌گیرند و مجاز به عرضه در بورس کالا نیستند. همین موضوع کافی بود تا بورس سبز امروز به یکباره با روی سرخ به این خبر واکنش دهد.

 

در همین راستا شورای عالی بورس اعلام کرد که فردا در رابطه با این موضوع جلسه فوری برگزار خواهد کرد و در آنجا تصمیم‌گیری‌ صورت می‌گیرد. خاندوزی وزیر اقتصاد، نیز اعلام کرد که تصمیم‌گیرنده اصلی برای عرضه خودرو در بورس کالا، شورای عالی بورس است و با شورای رقابت نیز صحبت شده است تا تعارض تصمیمات صورت نگیرد. به هرحال پیداست که با وجود تمام اظهار نظرهای موافق در رابطه با عرضه خودرو در بورس کالا، همچنان تلاش‌هایی در جهت ممانعت با آن صورت می‌گیرد و این موضوع می‌تواند در بورس فردا نیز تاثیرگذار باشد تا در نهایت یک تصمیم جدی و عملی در این خصوص صورت گیرد.

 

بورس با دلار همراه می‌شود؟

اولین اثر روند افزایش قیمت دلار در بازار آزاد فارغ از مباحث نیما و چالش‌های دیگر، افزایش انتظارات تورمی است که تاکنون بارها به رشد نماگرهای بورس تهران نیز منجر شده است. از اواخر هفته گذشته تاکنون، نرخ دلار در بازار آزاد از حوالی ۴۲ هزار تومان تا ۴۵ هزار تومان افزایش یافته است و خبرهای منتشر شده در سطح کلان سیاسی کشور نیز سیگنال‌های مناسبی را مخابره نمی‌کنند. واکنش بورس به دلار به صورت تاریخی همواره با یک تاخیر زمانی همراه بوده است مگر در بازه‌هایی که این رشد به صورت انفجاری رخ داده باشد (همچون دو ماه انتهایی پاییز).

 

بنابراین به نظر می‌رسد که فعلا بورسی‌ها در انتظار اطمینان از رشد قیمت دلار هستند که در صورت تثبیت در نرخ‌های کنونی، بار دیگر تقاضای جدیدی را در بازار سهام ایجاد کرده و به خرید بپردازند. بنابراین روند قیمت دلار فردوسی در روزهای پیش رو برای بورس تهران از اهمیت بالایی برخوردار است و اگر این روند صعودی ادامه دار باشد، می‌توان به بازگشت قدرتمند تقاضا به بورس تهران نیز امیدوار بود.

 

توقف بورس در نقطه حساس تکنیکالی

نگاهی به روند تکنیکالی شاخص کل بورس نشان می‌دهد که بازار این روزها از منظر تکنیکالی در منطقه حساسی قرار دارد و می‌توان بخشی از توقف‌های اخیر بازار را به این موضوع نسبت داد. همانطور که در تصویر تکنیکالی شاخص کل بورس پیداست، کندل‌های نماگر اصلی بازار در نزدیکی سقف کانال صعودی خود نوسان می‌کنند و از آنجایی که این کانال از حوالی مرداد ۹۹ تاکنون ادامه داشته و برخوردهای مهمی را نیز به ثبت رسانده است، اعتبار بالایی دارد. بنابراین می‌توان انتظار داشت که فعلا شاهد روندهای نوسانی و ضعیف در بازار باشیم تا اینکه یک محرک مهم بتواند به شکست این مقاومت منجر شود.

 

پیش بینی بورس فردا

از این رو با توجه به نکات ذکر شده، به نظر می‌رسد که بورس فردا نیز تحت تاثیر اتفاقات امروز با جو منفی همراه باشد اما کمی از این هیجان نیز تخلیه شود. بنابراین به نظر می‌رسد که نماگرهای بورس فردا اعداد منفی کوچکی را به ثبت برسانند.

برچسب: بورس ، جهان اقتصاد ، بازار سرمایه ، پیش بینی ، اخبار روز ، پیش بینی بورس ، بورس فردا



https://jahaneghtesad.com/direct/65


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |