پنج شنبه 20 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 10820 02:37 1402/10/02

آب به آسیاب تورم ریختن!

دسته‌بندی: سرمقاله

آب به آسیاب تورم ریختن!

دسته‌بندی: سرمقاله

با پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس مبنی بر تغییر نرخ تسعیر ارز از 28 هزارو 500 تومان به 35 هزار تومان که در راستای جبران کسری بودجه در سال اینده مطرح شده باید گفت که اثار تورمی این اقدام در صورت اجرایی شدن قطعی خواهد بود. همچنین بر این اساس در صورت اجرایی شدن این طرح بانک مرکزی نیز بر خلاف اصلی ترین وظیفه اش که همان حفظ ارزش پول ملی است عمل خواهد کرد.

محمد خوش چهره - استاد دانشگاه و کارشناس بودجه

بدیهی است که تجربه های متعدد ناموفق در گذشته نشان می دهد که دولت با نگاه طمع آمیز به ارزی که در انحصار دارد نگاه میکند به عبارتی می توان گفت که در واقع بیشترین تزریق نرخ ارز به جامعه با دولت است و به همین دلیل با توجیهاتی همچون جلوگیری از کسری بودجه و ... سعی میکند این ارز و یا کالای در انحصار خود را گران ترو با روش های مختلف  بفروشد .

همچنین تجربه بعد از جنگ تحمیلی نشان داده که هرگاه این افزایش نرخ صورت گرفته در ابتدا  مازاد ریالی به وجود اورده اما به دلیل اینکه دولت بزرگترین مصرف کننده جامعه است و خانواده بزرگ مصرفی دولت شامل آموزش و پرورش، ادارات، بهداشت ، نظامی ها و ...هستند هزینه های خود را با وقفه ای افزایش می دهد.

بنابراین در ابتدا ریالی به دست می اورد  اما در ایجاد تورم و رسیدن این تورم به جریانات تولید و مصرف،  نمی تواند سقف مصرف و هزینه های مصرفی را که خود تنظیم کرده  جبران کند و اینگونه کسری بودجه برای دوره بعدی ایجاد خواهد شد.بنابراین این پیشنهاد نه تنها منطقی به نظرنمی رسد بلکه تجربیات ناموفق گذشته  و شعارهای دولت مزید بر علت نادرستی این اقدام است.

در پایان باید گفت  چنین نگرش هایی جای بسی  تاسف دارد که با این نگاه سبب می شوند که ارز پول ملی کاهش یافته و فشار بر گروه های کم درامد و میانی خصوصا  حقوق بگیران که در راس آن شاغلین دولت و کارگران و ..هستند بیش از پیش وارد شود. 





https://jahaneghtesad.com/direct/10820


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |