جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 135280 17:53 1399/12/11
یکه تازی بازارهای غیرمولد با سیاسی بازی شورای حکام

یکه تازی بازارهای غیرمولد با سیاسی بازی شورای حکام

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
یکه تازی بازارهای غیرمولد با سیاسی بازی شورای حکام

یکه تازی بازارهای غیرمولد با سیاسی بازی شورای حکام

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

روز یک شنبه رئیس جمهور وعده کاهش نرخ ارز را به مردم داده بود، پشتوانه سخنان روحانی برای کاهش نرخ ارز آزاد شدن دلارهای ایران در 4 کشور بود، اما با گذشت یک روز از سخنان روحانی بازار ارز و سکه در روز دوشنبه روند صعودی داشتند اما بازارسرمایه با قرمز پوشی به کار خود خاتمه داد.

به گزارش جهان اقتصاد، در روز دوشنبه، بازارسرمایه که بازار مولد کشور به شمار می رود نزدیک به چهار هزار واحد معادل 0.33 درصد افت کرد اما در مقابل بخش اقتصاد غیر مولد کشور یعنی در بازار ارز نرخ دلار تا مرز 25 هزار تومان افزایش یافت. قیمت سکه نیز با 112 هزار تومان افزایش در کانال 11 میلیون و 174 هزار تومان ایستاد. حال سوال اینجاست که چرا یک روز پس از سخنان رئیس جمهور مبنی بر کاهش نرخ ارز، مجددا نرخ ارز افزایش یافته است. جواب این سوال را باید در جلسه آتی شورای حکام یافت.

سرمایه گذاران، جلسه آتی شورای حکام را به دقت زیر نظر دارند و معتقدند خروجی آن تعیین کننده آینده اقتصاد ایران خواهد بود، زیرا احتمال دارد که در جلسه شورای حکام قطع نامه ضد ایرانی تصویب شود که در صورت تحقق این موضوع احتمال افزایش نرخ ارز قوی است و در کنار آن احتمالا بازار سرمایه به دلیل بحرانی تر شدن شرایط سیاسی کشور به روند نزولی خود ادامه خواهد داد.

جلسه شورای حکام و خروجی آن قدر برای کشور مهم است که مسئولان کشور از هم اکنون واکنش های تندی را راجع به آن اتخاذ کرده اند، به عنوان نمونه ظریف به اروپا و آمریکا درباره رفتار غلط در شورای حکام هشدار داده است و گفته است: اروپایی‌ها حرکت غلطی را با حمایت از آمریکا در شورای حکام شروع کرده اند، فکر می‌کنیم این حرکت باعث بهم ریخته شدن شرایط خواهد شد.

ظریف تاکید کرد: بهم ریختگی شرایط کنونی را از طریق سفیر ایران در وین به همه اعضای شورای حکام شرایط توضیح داده‌ایم، امیدواریم عقل غلبه کند و اگر چنین نشود راهکارهایی داریم.

همچنین علی اکبر صالحی در این باره گفته است، در صورتی که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به اقدام ایران مبنی بر توقف پروتکل الحاقی قطعنامه‌ای را علیه کشورمان صادر کنند، ایران واکنش مناسبی را خواهد داشت.

مسئولان کشور صحبت از واکنش هایی برای پاسخ به قطعنامه احتمالی ضد ایرانی می کنند، این واکنش احتمالا به این معنی است که شرایط سیاسی کشور بحرانی تر خواهد شد که در ادامه این موضوع تاثیر مستقیمی بر بازار های مالی خواهد داشت و احتمالا افزایش نرخ ارز را تشدید خواهد کرد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |