جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 7553 15:34 1393/09/09
گزارش مدیران پس از حضور در اجلاس جهانی تئاتر؛  صدای دهلی که از دور خوش است

گزارش مدیران پس از حضور در اجلاس جهانی تئاتر؛ صدای دهلی که از دور خوش است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
گزارش مدیران پس از حضور در اجلاس جهانی تئاتر؛  صدای دهلی که از دور خوش است

گزارش مدیران پس از حضور در اجلاس جهانی تئاتر؛ صدای دهلی که از دور خوش است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

 

       مدیرکل هنرهای نمایشی تاکید کرد پیشنهاد راه‌اندازی رادیو تلویزیون جهانی تئاتر به معنای ایجاد فرستنده در خاک ایران نیست. این مدیر همچنین کمبودهای بودجه‌ای را مهمترین عامل عدم حمایت از گروه‌های نمایشی برای سفر به خارج از کشور دانست.

به گزارش ایلنا، حسین طاهری، مدیرکل هنرهای نمایشی و سید اشرف طباطبایی، رئیس انجمن نمایش که چندی قبل در اجلاس جهانی آی تی آی شرکت کردند ظهر یکشنبه – 9 آذر - با برگزاری نشستی به تشریح آنچه در این رویداد اتفاق افتاد پرداختند.

مدیرکل هنرهای نمایشی در پاسخ به ایلنا درباره اهمیت طرح‌های پیشنهادی مطرح شده از سوی ایران مبنی بر راه‌اندازی رادیو تلویزیون جهانی تئاتر و مدیریت منطقه آسیا پاسیفیک در شرایطی که هنرمندان تئاتر کشور بدون حمایت در عرصه‌های بین‌المللی حاضر می‌شوند، گفت: سالها برنامه‌ریزی‌های زیادی برای تئاتر ایران صورت گرفت تا مشکلات برطرف شود اما همچنان می‌بینیم بودجه تئاتر کشور با مسائلی مواجه است و ما در بهترین شرایط 10 میلیارد برای حمایت از تئاتر کشور در اختیار داریم.

وی ضمن حمایت از طرح‌های پیشنهادی توسط هیات ایرانی بیان کرد: در شرایطی که امکان حمایت از گروه‌ها وجود ندارد ما با متصل کردن خانواده تئاتر کشور به یک شبکه بین‌المللی امکانی بوجود می‌آوریم که اهالی تئاتر با توانایی‌های خود و حضور بین‌المللی کاستی‌ها را جبران کنند.

این مدیر با تاکید بر اینکه پیشنهاد راه‌اندازی رادیو تلویزیون جهانی به معنای ایجاد فرستنده در داخل خاک ایران نیست اظهار داشت: ما این پیشنهاد را مطرح کردیم و این هیات مدیره است که برای اجرایی شدن آن برنامه‌ریزی می‌کند. البته ما نیز گفتیم که با توجه به تجربیات می‌توانیم در زمینه طراحی و محتوا با آی تی آی همکاری کنیم.

طاهری درباره حمایت از گروه‌های ایران در عرصه‌های بین‌المللی خاطرنشان کرد: ما علاقه داریم حتی هزینه‌های سفر گروه‌های نمایشی به کشورهای مختلف را بپردازیم اما در زمینه بودجه با مشکل مواجه هستیم و طبیعتا چنین امکانی برایمان فراهم نیست؛ اما حداقل می‌توانیم زمینه‌هایی را فراهم کنیم که سفر گروه‌ها با سهولت بیشتری انجام شود.

مدیرکل هنرهای نمایشی ضمن ارائه گزارشی از حضور گروه ایرانی در اجلاس آی تی آی، گفت: در مکاتبات صورت گرفته مسئولان این اجلاس پذیرفتند حق عضویت ایران که از سال 2013 پرداخت نشده بود را بپردازیم. قصد داریم از این به بعد برنامه‌ریزی جدی و فعال‌تر در این مرکز داشته باشیم؛ بخصوص که دولت محترم نیز بر استفاده از فضاهای بین‌المللی و دیپلماسی فرهنگی تاکید دارد.

وی ادامه داد: ITI فضای مناسبی فراهم می‌‌کند تا تئاتر ایران را با خانواده جهانی هنرهای نمایشی پیوند دهیم که خوشبختانه کنگره امسال دستاورد خوبی برای تئاتر ایران به همراه داشت.

طاهری همچنین به ثبت جشنواره‌های جهانی تئاتر در تقویم سالانه جهانی اشاره کرد و اظهار داشت: جشنواره‌های تئاتر فجر، همدان، آئینی سنتی، عروسکی و تئاتر خیابانی مریوان با پیگیری‌های صورت گرفته وارد تقویم جهانی شد و حتی قصد داشتیم جشنواره‌های استانی را نیز به این تقویم اضافه کینم که پی‌گیری می‌شود.

سید اشرف طباطبایی، رئیس انجمن نمایش اداره کل هنرهای نمایشی که طاهری را در این سفر همراهی کرد در ادامه گفت: در تقویم آی تی آی ثبت نشده بودیم در حالیکه آی تی آی مرجع ارتباط جهانی محسوب می‌شود و جالب اینجا بود که بلافاصله پس از ثبت جشنواره‌های تئاتر ایران در رتبه دوم قرار گرفتیم. به این ترتیب کشور دانمارک با 13 جشنواره در رتبه نخست، ایران با 5 جشنواره در رتبه دوم و کشور آلمان با 4 جشنواره تئاتری در رتبه سوم قرار گرفت.

طباطبایی بخش مهمی از توجه اتفاق افتاده را ناشی از ظرفیت و توانایی‌های ذاتی تئاتر ایران دانست و خاطرنشان کرد: به همین دلیل توانستیم به سرعت و طی یک جلسه تمام 5 جشنواره را ثبت جهانی کنیم چون در حالت عادی باید روند طولانی بررسی را پشت سر می‌گذاشت. به این ترتیب در طول سال با جشنواره‌های ما ارتباط موثری برقرار می‌شود تا در زمینه‌های گوناگون همکاری داشته باشیم.

علی‌اکبر طرخان، مدیر امور بین‌الملل اداره کل هنرهای نمایشی به تاریخچه‌ای از حضور ایران در آی تی آی اشاره کرد و گفت: عضویت ما در این سازمان به سال 84 بازمی‌گردد و از آن زمان تا امروز فعالیت‌هایی انجام شد و ایران کرسی را بدست آورده است. اینکه حق عضویت پرداخت شد و مسئولان حضور فعالانه‌ای در این دوره داشتند امکان بیشتری برای فعالیت‌های تئاتر ایران فراهم می‌کند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |