جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 42314 18:11 1395/07/24
گزارش مجموعه نشست‌های مؤسسه دین و اقتصاد در باره دست‌آوردهای توسعه‌ای دوران دفاع مقدس:تاسیس صنعت سینمای ایران با وجود جنگ و بمباران

گزارش مجموعه نشست‌های مؤسسه دین و اقتصاد در باره دست‌آوردهای توسعه‌ای دوران دفاع مقدس:تاسیس صنعت سینمای ایران با وجود جنگ و بمباران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
گزارش مجموعه نشست‌های مؤسسه دین و اقتصاد در باره دست‌آوردهای توسعه‌ای دوران دفاع مقدس:تاسیس صنعت سینمای ایران با وجود جنگ و بمباران

گزارش مجموعه نشست‌های مؤسسه دین و اقتصاد در باره دست‌آوردهای توسعه‌ای دوران دفاع مقدس:تاسیس صنعت سینمای ایران با وجود جنگ و بمباران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

رویا ایلکا گروه توسعه بخش پنجم چهارمین نشست از مجموعه نشست‌های مؤسسه دین‌و اقتصاد که با هدف افزایش دانایی انباشته مردم ایران در باره دست‌آوردهای مدیریت کشور در دوران جنگ تحمیلی روز پنج شنبه در محل این مؤسسه برگزار شد. سید محد بهشتی در ادامه سخنرانی خود با موضوع "بنیان‌های اعتلای فرهنگ و هنر در دوران دفاع مقدس" با بیان اینکه ما به تاسیس زبان رسانه ای برای سینما کمک کردیم، گفت: درحال حاضر سینما چهارمین و میراث فرهنگی پنجمین حوزه هایی هستند که زبان رسانه ای دارند. قبل از سال ۷۷ اخبار حوزه میراث فرهنگی فقط در صفحه حوادث روزنامه ها باموضوعاتی مانند قاچاق اشیاءعتیقه و تخریبب آثار تاریخی دیده می شد اما در سالهای بعد صفحات اختصاصی این حوزه در روزنامه ها مملو از مطالبی با موضوعات ارزش های میراث فرهنگی و بانوی هفت هزار ساله  بود. وی با اشاره به اینکه ما نسبت به  همه چیز درسینما نگاه تولیدی داشتیم،افزود: نسبت به هرکاری که مخل جریان تولید بود بغض و بالعکس اگر امری قوام دهنده آن بود حب داشتیم. مثلا تا سال ۷۳سینمای ایران دارای  ۲۰۰۰ حضور بین المللی بود در صورتی که اعلام کرده بودیم از خارج تماسی با سفارت ایران و رایزن فرهنگی نباید داشته باشند زیرا آنها مخل این حضور ایران در عرصه های بین المللی بودند. وی ادامه داد: درآن سالها سینمای ایران توانسته بود در صحنه سیاسی که همه نسبت به ایران گارد گرفته بودند با فیلم خانه دوست کجاست قدم بگذارد اما  اگر سفیر ایران حضور پیدا می کرد دوباره گاردها علیه ایران بسته می شد. بهشتی درپاسخ به این سوال که تعریف کلی شما از فرهنگ چیست و تاثیرسینما را درحوزه فرهنگ چطور می بینید؟ گفت: در سال ۷۲، هفتاد میلیون نفر به سینما مراجعه کردند یعنی باوجود اینکه بسیاری از شهرها در آن سال سالن سینما نداشتند هر یک نفر دوبار فیلم دیده بود. وی با بیان اینکه در طول ۱۱۵ سال تاریخ سینما هیچ کشوری باوجود جنگ سینما ندارد، افزود:در دوران جنگ سینماگران عضو واحد سمعی و بصری ارتش کشورشان می شوند لذا هیچ کشوری در این دوران نمی تواند سینما داشته باشد اما صنعت سینمای ایران بعدازانقلاب در زمان جنگ تاسیس شد. درهمه کشورها با وجودجنگ مخصوصا اگر بمباران هم انجام شود مردم می ترسند که در یک جاجمع شوند و حتما به خانه های خود پناه می برند اما در سالهای برگزاری جشنواره فیلم فجر در دوران جنگ، آژیر قرمز به نشانه خطر زده می شد اما سالن جشنواره مملو از جمعیت بود. بهشتی با بیان اینکه آن دوره اصلا با امروزه قابل مقایسه نیست، افزود: امروزه هیچ محدودیتی وجود ندارد اما آن دوره فقط دو کانال تلویزیون و یک رادیو داشتیم لذا تمام بچه های آن سالها تمام خاطراتشان برنامه های کودک و سریال های تلویزیونی است پس رسانه و سینما درآن دوره بیشترین تاثیر را داشتند. ادامه این گزارش را درشماره بعدی جهان اقتصاد بخوانید.    


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |