سه شنبه 29 اسفند، 1402

کدخبر: 191492 10:02 1401/05/27
گازرسانی به نیروگاه‌ها 9 درصد افزایش یافت

گازرسانی به نیروگاه‌ها 9 درصد افزایش یافت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
گازرسانی به نیروگاه‌ها 9 درصد افزایش یافت

گازرسانی به نیروگاه‌ها 9 درصد افزایش یافت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایرنا، ایران دومین دارنده ذخایر گاز دنیا و سومین تولیدکننده این سوخت در جهان است. از همین رو توسعه گازرسانی در کشور به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌های وزارت نفت با هدف تحقق ایجاد عدالت اجتماعی و رفاه موردتوجه است.

آمارها نشان می‌دهد افزایش پوشش گازرسانی کل کشور به ۹۵ درصد درنتیجه توسعه میدان گازی پارس جنوبی و توسعه شبکه انتقال و توزیع گاز طبیعی که در این عملیات بزرگ، عمده کالاها و تجهیزات شبکه‌های توزیع گاز در داخل کشور تولید شده است. اکنون پوشش گازرسانی شهری به حدود ۹۹ درصد و پوشش گازرسانی روستایی نیز به بیش از ۸۸ درصد ارتقا یافته است.

با این حال، تداوم گازرسانی و تامین پایدار گاز در بخش‌های خانگی و تجاری بدون قطعی و افت فشار در تمام مناطق کشور با وجود سرمای شدی هوا در زمستان ۱۴۰۰ و نیز انجام برنامه‌های اجرایی پایداری سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های کشور در حال انجام است.

این در شرایطی است که رکورد تاریخی مصرف بیش از ۶۹۰ میلیون مترمکعب در رز در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیر عمده در زمستان سال ۱۴۰۰ ثبت شده است ولی برخلاف سال ۹۹ از قطع گاز و برق خبری نبود.

از سوی دیگر با وجود این رکوردشکنی مصرف، رشد ۹ درصدی گازرسانی به نیروگاه‌های کشور در سال ۱۴۰۰ به ثبت رسیده است و برای تامین پایدار سوخت نیروگاه‌ها و افزایش سطح مخازن نفتگاز نیروگاه‌ها به ۲.۹ میلیارد لیتر انجام شد. این رقم بالاترین سطح ذخیره نفتگاز در سال‌های اخیر است و این در حالی است که سطح ذخایر سوخت نیروگاه‌ها در زمان آغاز به کار دولت سیزدهم ۳۰ درصد کمتر از سال قبل از آن بود.

همچنین در سال گذشته عرضه گاز طبیعی سبک به مجتمع‌های پتروشیمی نیز با رشدی ۳ درصدی همراه بود.

گازرسانی به ۱۱۲۳ روستا در دولت سیزدهم

تکمیل گازرسانی به ۶ شهر و ۱۱۲۳ روستا در ۳۱استان از ابتدای استقرار دولت سیزدهم تا پایان سال ۱۴۰۰ از دیگر اقدامات انجام شده است. به طوری که مجموع تعداد روستاهای گازدار کشور در انتهای سال ۱۴۰۰ به ۳۵ هزار و ۵۷۵ روستا بالغ شده است.

همچنین بهره‌برداری از ۴۸۵ کیلومتر خط انتقال گاز، احداث حدود ۱۷.۵ هزار کیلومتر شبکه گاز شهری و روستایی، گازرسانی به بیش از ۹۲۲ هزار واحد شهری و روستایی و بهره‌مندی ۱۴۲۶ روستای جدید از نعمت گاز طبیعی در سال ۱۴۰۰ به انجام رسید.  

بهره‌برداری از ۱۱ طرح انتقال گاز با سرمایه‌گذاری ۱۰ هزار میلیارد تومانی و آغاز عملیات اجرایی ۸ طرح انتقال گاز به ارزش ۲۰ هزار میلیارد تومان در دهه فجر سال ۱۴۰۰ با حضور ریاست جمهوری نیز باعث شد تا شبکه گاز در زمستان سال گذشته پایدار باشد و قطعی گاز در هیچ نقطه‌ای گزارش نشود.

از اقدامات منحصر به فرد دیگر می‌توان به احداث خط لوله گاز ۳۰ اینچی بندرعباس –لافت-گورزین در بخش جزیره قشم از زیرآب برای نخستین بار در خاورمیانه با تکیه بر توان شرکت‌های دانش بنیان داخلی اشاره کرد.

همچنین افتتاح بخش نخست خط انتقال گاز محمدیه قم-پارچین به منظور حفظ پایداری شبکه گاز شمال شرق کشور انجام شد.

گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان در اولویت کاری دولت سیزدهم قرار گرفت و با تسریع در اجرای طرح‌های گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان و نقاط صنعتی و نیروگاهی آن گاز در بهار ۱۴۰۱ به شهر زابل در شمال استان رسید.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |