جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 5323 13:19 1393/06/29
کواکبيان : نيروهاي افراطي در مجلس دهم ريزش خواهند کرد

کواکبيان : نيروهاي افراطي در مجلس دهم ريزش خواهند کرد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
کواکبيان : نيروهاي افراطي در مجلس دهم ريزش خواهند کرد

کواکبيان : نيروهاي افراطي در مجلس دهم ريزش خواهند کرد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

دبيرکل حزب مردم‌سالاري يکي‌ از ويژگي‌هاي مجلس آينده را دوري از افراط و تفريط و رعايت اعتدال در همه زمينه‌ها عنوان کرد و گفت:‌ باور بنده اين است که بسياري از نيروهاي افراطي در مجلس دهم ريزش خواهند کرد.


مصطفي کواکبيان در گفت‌و‌گو با ايلنا، در مورد ويژگي‌هايي که مجلس دهم بايد داشته باشد، گفت: مهمترين خصوصيت مجلس دهم بايد کارآمدي باشد. يعني اينکه ما نبايد فکر کنيم که با لفظ اينکه مجلس در راس امور است همه مشکلات را مي‌توان حل کرد. به عبارت ديگر بايد در راس امور بودن مجلس را در عمل ثابت کنيم.
وي با تاکيد بر اينکه ما بايد با تنقيح قوانين کارآمد و نظارت دقيق جايگاه واقعي مجلس را به آن بازگردانيم گفت: البته بنده نمي‌گويم که مجالس گذشته به مردم خدمت نکردند اما شرايط به گونه‌اي پيش رفت که ما امروز با انبوهي از مشکلات مواجه هستيم.
کواکبيان دومين ويژگي مجلس دهم را اولويت‌بندي مطالبات اصلي مردم نام‌ برد و گفت: اگر بتوانيم در يک دوره چهار ساله اولويت‌هاي اصلي مردم و دغدغه‌هاي آنها را تشخيص بدهيم و درصدد رفع آنها باشيم، قطعا در جهت کارآمدي مجلس عمل کرده‌ايم. به عبارت ديگر مجلس دهم بايد در بحث مهار تورم، ايجاد اشتغال و حل مباحثي چون ايجاد روابط حسنه با کشورهاي همسايه و تعامل مثبت با مجامع بين‌المللي حرکت کند.
رييس دوره‌اي شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات افزود: ويژگي سوم مجلس دهم بايد دوري از افراط و تفريط و رعايت اعتدال در همه زمينه‌ها باشد. باور بنده اين است که بسياري از نيروهاي افراطي در مجلس دهم ريزش خواهند کرد. افکار عمومي در انتخابات گذشته دولت کنوني را برگزيد و با راي خود اعلام کرد که ما از تندروي ناراحت هستيم و دوست داريم کشور به سمت آرامش برود. بنابراين مجلس نيز بايد خود را با اين گفتمان هماهنگ کند و درصدد تحقق آن باشد.
دبيرکل حزب مردم‌سالاري با اشاره به اينکه ويژگي چهارم مجلس دهم بايد شجاعت در پيگيري فسادهاي مختلف باشد که در گوشه و کنار شاهد آن هستيم، اظهارکرد: ما نبايد به مساله فساد به شکل جناحي فکر کنيم. معتقدم فساد به ويژه از نوع اقتصادي در هر جايي که باشد ما موظف به پيگيري و رفع آن هستيم. متاسفانه مجلس فعلي در اين مساله توفيق چنداني نداشت.
وي افزود: درست است که بررسي پرونده‌هاي اقتصادي دولت‌هاي نهم و دهم کار قوه قضاييه است اما ملجس نيز به نمايندگي از مردم بايد در پي مطالبه اين مسائل باشد و پيگيري جدي آن را در دستور کار خود قرار دهد. در حالي که پرونده‌هايي مثل تامين اجتماعي، بيمه، ميليارد نفتي و فساد سه هزار ميلياردي همچنان شفاف‌سازي نشده است.
رئيس دوره‌اي شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات خاطرنشان کرد: پرونده‌هاي فساد به هر کسي که مربوط باشد، خانه ملت نبايد از پيگيري آن واهمه داشته باشد بلکه بايد با جسارت به دفاع از اموال بيت‌المال بپردازد تا آنها که بيت‌المال را اموال شخصي خود قلمداد کرده‌اند متوجه اشتباه خود شوند.
وي با انتقاد از اينکه متاسفانه مجلس نهم در جهت توسعه سياسي گام چنداني برنداشته است، گفت: مسائلي مربوط به اصلاح قانون احزاب و قانون انتخابات، قانون مطبوعات و منشور حقوق شهروندي و تعريف جرم سياسي و امثال اين موارد بايد در قالب توسعه سياسي کشور تعريف شود در حالي که پرونده اين مسائل هنوز در مجلس نهم هنوز باز است.
کواکبيان ادامه داد: اگر ما مي‌خواهيم که جمهوري اسلامي ايران الگو باشد و مردم‌سالاري ديني خود را به رخ ساير نظام‌هاي سياسي بکشيم، بايد تلاش کنيم که مسائل اقتصادي و فرهنگي خود را به ثبات برسانيم.
دبير کل حزب مردم سالاري با اشاره به انتخابات سال آينده مجلس شوراي اسلامي گفت: در اين ميان کاري که اصلاح‌طلبان مي‌توانند براي به دست آوردن کرسي هاي مجلس دهم انجام دهند در مرحله اول اتحاد و انسجام ميان مجموعه اصلاحات است.
وي ادامه داد: وقتي بحث اصلاح‌طلبان مطرح مي‌شود، مفهوم آن در چارچوب قانون اساسي و نظام تعريف مي‌شود بنابراين هيچ گاه کساني که در صدد عبور از قانون اساسي و نظام باشند در زمره اصلاح‌طلبان نمي‌شماريم. ما راهمان را با اين افراد براي هميشه جداکرده‌ايم.
کواکبيان با اشاره به اينکه اتحاد و انسجام در چارجوب اصلاح‌طلبي بايد واقعي باشد، ابراز کرد: ما بايد توجه کنيم که هيچ کسي در ميان اصلاح طلبان پدر خوانده ديگران محسوب نمي‌شود و در اين جريان همه بايد از حق مساوي برخوردار باشند و تلاش کنند شايسته‌سالاري را به مفهوم واقعي کلمه در ميان خود رعايت کنند.
وي با بيان اينکه مرجعيت شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات توسط همه اصلاح‌طلبان به رسميت شناخته شده است گفت: ما درون شوراي هماهنگي کارگروه انتخابات را به کميته انتخابات ارتقا داديم و در شوراي هماهنگي پيشنهاد شد که اعضاي غير عضو شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات هم بتوانند به عضويت اين کميته درآيند.
اين فعال سياسي اصلاح‌طلب با اشاره به اينکه ما نمي‌توانيم براي رسيدن به ليست واحد چندين شورا در جريان اصلاحات وارد کنيم، گفت: اين مساله را بايد در همه استان‌ها اصلاح‌طلبان بپذيرند. ما به عنوان حزب مردم سالاري در اردوي تابستاني ماسال طرحي را به عنوان طرح امام که مخفف ائتلاف ملي اصلاح طلبان مملکت است پيشنهاد داديم که در اين طرح ما معتقديم که همه اصلاح‌طلبان بايد دست به دست يکديگر داده و با هم هماهنگ شوند و اکثريت کرسي‌هاي مجلس را از آن خود کنند.
وي افزود: من بر اين باورم که اگر ما در چارچوب مقررات و قوانين حرکت کنيم و بتوانيم انسجام خود را به خوبي حفظ کنيم مشخصا خواهيم توانست براي تمامي حوزه‌هاي انتخابي ليست داشته باشيم و به مراکز استان‌ها و تهران در انتخابات اکتفا نکنيم.
کواکبيان با تاکيد بر اينکه قرار نيست ما براي کسب آراي مردم برخورد عوام‌فريبانه و پوپوليستي داشته باشيم گفت: اگر ما صداقت خود را به مردم نشان دهيم قطعا گرايش آنها نيز به عناصر دلسوز خواهد بود. در اين شرايط دستگاه‌هاي نظارتي و اجرايي در چارچوب قانون بايد به مر قانون عمل کرده و در اين صورت هيچ گاه شاهد رد صلاحيت‌هاي غيرقانوني و خدشه به آراي انتخابات نخواهيم بود.
دبيرکل حزب مردم‌سالاري با اشاره به اينکه مسائل مربوط به انتخابات مجلس را بايد به طمانيه و آرامش لازم پيش ببريم گفت: انتخابات بايد در کمال آرامش برگزار شود و از هر گونه حواشي پرهيز کنيم. اگر ما خوب عمل کنيم قطعا ساير دستگاه‌هاي نظارتي هم هيچ بهانه‌اي هم براي حاشيه‌سازي نخواهند داشت.
نماينده اصلاح‌طلب مجلس هشتم يادآور شد: مردم بايد در شرايط کنوني اين وظيفه انساني و ديني خود را احساس کنند که کناره کشيدن از صندوق راي راه حل هيچ مشکلي در کشور نيست. ما خوشحال هستيم که امروزه ديگر کسي قرار نيست با صندوق آرا قهر کند که اين يکي از برکات شرايط جديد کنوني است.
وي افزود: در اين زمينه من معتقدم که بايد اجازه دهيم فعاليت‌هاي مربوط به رسانه‌ها، مطبوعات، احزاب و تشکل‌ها به خوبي انجام شود. بحث مهمي در خصوص مشارکت گسترده مردم، فعال شدن اجزاي جامعه مدني است. من بر اين باور هستم که شخصيت‌هاي برجسته اصلاح‌طلب و معتدل کشور بايد کمک کنند به اينکه احزاب کشور بيش از گذشته تقويت شوند و ائتلاف‌هاي لازم ميان احزاب شکل بگيرد.
کواکبيان ادامه داد: بنده از اينکه شنيدم آيت‌الله هاشمي اعلام کردند که از ما گذشته که بخواهيم ليست بدهيم خوشحال شدم اما قطعا حمايت چنين بزرگاني از ليست‌هاي کارآمد و مجموعه معتدل و اصلاح‌طلب در موفقيت آنها در انتخابات مجلس آينده موثر خواهد بود.
دبير کل حزب مردم سالاري با اشاره به اينکه قرار نيست دولت خودش براي انتخابات مجلس ليست بدهد، ادامه داد: اما احزاب طرفدار دولت حق دارند که ليست خود را ارائه دهند. در عين حال اين احزاب هم بايد توجه کنند که در چارچوب قانون حرکت کنند تا شائبه دخالت دولت در انتخابات پيش نيايد. دولت نيز موظف است که موانعي که براي مشارکت گسترده مردم در انتخابات وجود دارد را برطرف کند.
وي گفت: ما بايد فرمايش رهبري که فرمودند حق مردم حق‌الناس است را همواره مد نظر قرار دهيم و دولت جهت پاسداري آراي مردم نهايت تلاش خود را داشته باشد.
اين فعال سياسي اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: اگر ما مي‌گوييم ليست اصلاح‌طلبان، معناي آن نيست که افراد بايد حتما به عنوان چهره شاخص اصلاح طلبي در يکي از احزاب اين جريان حضور داشته باشند. اگر نيروهاي کارآمد و جوان و شايسته‌اي وجود دارند که زمينه راي آوري دارند بايد از وجود آنها بهره‌مند شويم. خط قرمز ما در انتخابات بايد تنها بحث عناصر افراطي باشد.
وي افزود: حتي اگر فردي به معني واقعي کلمه اصول‌گرا باشد نيز مي‌تواند در ليست ما قرار گيرد چرا که ما ليست خود را اصلاح‌طلبي و تماميت خواهي تهيه نخواهيم کرد. اگر عده‌اي بخواهند از هم‌اکنون بناي بداخلاقي بگذارند، کار ناشايستي انجام داده‌اند.
کواکبيان در بخش ديگري از صحبت خود با اشاره به نامه سيد محمد خاتمي به رهبر معظم انقلاب و واکنش‌هاي صورت گرفته به آن گفت: اگر آقاي خاتمي براي عمل جراحي موفقيت‌آميز رهبري اظهار خرسندي کرده ما بايد خوشحال باشيم. درست نيست که به همه مسائل نگاه انتخاباتي و جناحي داشته باشيم.
وي افزود: متاسفانه برخي قلب‌شان مريض است. به هر حال خاتمي رئيس جمهور پيشين اين کشور بوده و امروز نيز رياست شوراي مرکزي مجمع روحانيون مبارز را بر عهده دارد و بنابراين کسي نمي‌تواند او را از حق نوشتن نامه براي رهبري بازدارد. اما متاسفانه برخي با بداخلاقي همين مساله را برنمي‌تابند که اين نشان مي‌دهد که بايد از هم اکنون جلوي بداخلاقي‌ها گرفته شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |