شنبه 08 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 107478 17:27 1399/04/31
کشور توان جلوگیری از شوک ارزی را دارد

کشور توان جلوگیری از شوک ارزی را دارد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
کشور توان جلوگیری از شوک ارزی را دارد

کشور توان جلوگیری از شوک ارزی را دارد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

روز گذشته بازار ارز در شوک بود چرا که نرخ دلار در ریزشی سهمگین 2هزار و 150 تومان کاهش یافت و در کانال 20 هزار و 452 تومان آرام گرفت. نرخ یورو نیز با ریزش 7 درصدی (یک هزار و 650 تومان ریزش) به کانال 23 هزار و 452 تومان سقوط کرد. با توجه به ریزش بی سابقه نرخ ارز با یک کارشناس ارز گفتگو کرده ایم.

علیرضا عباسی، کارشناس بازار ارز در گفتگو با جهان اقتصاد با اشاره به دلایل کاهش دو هزار تومانی نرخ ارز در روز گذشته گفت: در هفته‌های اخیر بسیاری از مسیرهای تجاری ایران مجدد بازگشایی شد و صادرات به کشورهای دیگر از سر گرفته شد. به عبارتی دیگر بعد از آن حالت بحرانی که کرونا در صادرات کشور به وجود آورده بود حال گشایش هایی در صادرات کشور به وجود آورده است که یک خبر خوب برای اقتصاد بود و نشان می‌‌داد که روند تامین نیاز ارزی کشور قوت پیدا کرده است.

عضو علی البدل اتاق بازرگانی ایران گفت: مسیرهای جدیدی برای خطوط اعتباری کشورهای همسایه ایجاد شده است که می تواند روند تامین نیازهای ارزی را برای بانک مرکزی مهیا کند، که تاثیری زیادی بر مدیریت ارزی کشور دارد.

عضو اتاق بازرگانی تهران بیان داشت: برخی از دشواری های انتقال پول حواله های ارزی و پول واردات کالاهای ضروری کشور در حال کاهش است که موجب شده است گشایش هایی در انتقال ارز صورت گیرد.

وی افزود: چشم انداز روشنی از تحولات سیاسی در روابط بین المللی ایران و برخی از کشورهای تحریم کننده در ماه های آینده وجود دارد که موجب می شود بدون ضریب ریسک افزایش قیمت دلار، نوسان گیری در قیمت دلار را برای برخی از سوداگران ارزی از بین ببرد که در نتیجه تقاضای کاذب دلار در بازار ارز را کاهش داده است.

این فعال اقتصادی گفت: در روزهای اخیر به علت برخی از هیجانات کاذب برخی از سوداگران، نرخ ارز به بیش از 21 هزارتومان افزایش یافت اما به دلایل گوناگون قیمت واقعی ارز، بیش از 21 هزار تومان نیست.

این کارشناس بازار ارز تاکید کرد: اگر پارامترهای اساسی اقتصاد و منابع عرضه و تقاضای ارز را بررسی کنیم، متوجه خواهیم شد که کشور این توانایی را دارد که به راحتی از شوک بزرگ ارزی جلوی گیری کند.

عباسی اضافه کرد: با توجه به شرایط بازار ارز، سرمایه‌گذاری در این بخش شاید برای دلالان و سوداگران سودی را به همراه داشته باشد اما قطعا برای فعالان اقتصادی و خانوارهایی که با پس‌اندازهای خرد خود وارد چرخه سرمایه‌گذاری می‌شوند تا از طریق خرید و فروش دلار ارزش دارایی شان را حفظ کنند مناسب نیست. چراکه سرمایه‌گذاری در بازارهای موازی همچون بورس و یا مسکن بازدهی مناسب‌تری را برای سرمایه‌ گذاری خانوارها به همراه دارد به همین دلیل ما به مردم توصیه می‌کنیم که هم به خاطر شرایط اقتصادی کشور و هم حفظ منافع شخصی خود از ورود غیرضروری به بازار ارز خودداری کنند تا از شکل‌گیری تقاضای کاذب در بازار جلوگیری و شرایط کشور به حالت طبیعی خود بازگردد.

عضو اتاق بازرگانی تهران در پایان پیش بینی کرد: قیمت دلار در کانال بین 19 هزار و 500 تومان تا 20 هزار تومان متعادل خواهد شد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |