شنبه 08 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 170990 15:16 1400/11/09
کشورهای اروپایی برای واگذاری کارخانجات تولید پنل خورشیدی به ایرا آماده هستند

کشورهای اروپایی برای واگذاری کارخانجات تولید پنل خورشیدی به ایرا آماده هستند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
کشورهای اروپایی برای واگذاری کارخانجات تولید پنل خورشیدی به ایرا آماده هستند

کشورهای اروپایی برای واگذاری کارخانجات تولید پنل خورشیدی به ایرا آماده هستند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایرنا، آرش نجفی افزود: این کشورها همچنین آمادگی دارند همزمان با واگذاری و فروش کارخانجات تولید پنل‌های خورشیدی، خرید تضمینی برق را نیز داشته باشند.

وی ادامه‌داد: اکنون سرعت بازگشت سرمایه در انرژی‌های تجدیدپذیر با تاخیر همراه است، زیرا دولت برآورد درستی از  قیمت تمام شده برق در نیروگاه‌های حرارتی ندارد.

رییس کمیسیون انرژی اتاق ایران گفت: از طرف دیگر قیمت برق واقعی نیست و دولت با توجه به شرایط اقتصادی موجود نمی‌تواند برای واقعی‌سازی قیمت اقدام کند، بنابراین توسعه این بخش خیلی مورد توجه نبوده است.

نجفی اظهار داشت: دولت می‌تواند برای مدت محدودی از محل تهاتر نفت به سرمایه‌گذاری در بخش پنل های خورشیدی کمک کرده و این ظرفیت را برای آینده ایجاد کند تا توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر ممکن شود و این یک راهکار منطقی است.

وی ادامه‌داد: دولت می‌تواند از منابع نفتی، فرآورده‌های نفتی و غیره به برنامه ریزی پرداخته و به تهاتر آنها با تجهیزات مورد نیاز توسعه انرژی های تجدید پذیر بپردازد تا وسعت و گستره این نوع انرژی را افزایش دهد.

رییس کمیسیون انرژی اتاق ایران خاطرنشان‌کرد: اگر این امر محقق شود، به‌طور قطع انرژی‌های تجدیدپذیر در مقابل این اعتمادی که از طرف دولت انجام شده، بازخورد خوبی دریافت خواهند کرد و این مساله به رونق می‌انجامد.

نجفی افزود: از نظر ما به عنوان یک تحلیلگر اقتصادی، اگر بخواهیم قیمت تمام شده برق حرارتی را برای کشور محاسبه کنیم، قیمت پنل‌های خورشیدی و انرژی تجدیدپذیر به‌صرفه است.

وی درباره اصلاح الگوی مصرف با کمک انرژی‌های تجدیدپذیر نیز گفت: پیشنهاد دولت به مشترکان پُرمصرف برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، یک پیشنهاد منطقی است که به توسعه این بخش کمک خواهد کرد.

رییس کمیسیون انرژی اتاق ایران ادامه‌داد: اکنون بین انرژی های تجدیدپذیر با سایر انرژی‌ها به دلیل بازگشت طولانی سرمایه‌گذاری رقابت وجود دارد که باید دولت روی این بخش از منابع مختلف سرمایه‌گذاری کند.

نجفی، توسعه پشت بامی انرژی های تجدیدپذیر را راهکار مناسبی برای این بخش دانست و افزود: همچنین باید مزارع تجدیدپذیر توسعه داده شود.

«علی اکبر محرابیان» وزیر نیرو ، ۱۲ دی‌ماه امسال در مراسم امضای تفاهمنامه با شرکت‌های بخش خصوصی برای احدث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر گفت: توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر یکی از اولویت‌های مهم دولت سیزدهم است.

وی ادامه‌داد: یکی از اولویت‌های مهم دولت سیزدهم که در قانون بودجه ۱۴۰۱ هم برآن تاکید شده، ایجاد رشد اقتصادی و استمرار آن است که به‌طور طبیعی در شرایط فعلی کشور جز با توسعه صنعتی امکان‌پذیر نیست.

محرابیان، استفاده از نیروگاه‌های تجدیدپذیر را اولویت جهانی برشمرد که برای کشورمان از توجیه‌پذیری بالاتری نیز برخودار است و این توجیه‌پذیری را در سه بخش کاهش مصرف سوخت، کاهش مصرف آب با توجه به شرایط کشور و حفظ محیط زیست عنوان کرد.

وزیر نیرو اضافه‌کرد: امروز سه مساله کمبود سوخت، تامین آب مورد نیاز نیروگاه‌های حرارتی و مسایل مربوط به آلاینده‌های زیست محیطی از اهم مسایل در بخش انرژی است که پاسخ درست این مسایل در توجه ویژه به توسعه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر نهفته است.

محرابیان افزود: توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، مصرف سوخت در کشور را کاهش خواهد داد، نیازی به استفاده از آب ندارد و هم دوست‌دار محیط زیست است که می‌تواند زیست بهتری را برای مردم کشورمان به همراه داشته باشد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |