جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 171525 19:07 1400/11/13
کرونا دوباره «بیمارستانی» شد

کرونا دوباره «بیمارستانی» شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
کرونا دوباره «بیمارستانی» شد

کرونا دوباره «بیمارستانی» شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی


سرعت چشم‌گیر شیوع «اُمیکرون» در ایران

فریده خدادادی-پیک ششم کرونا از راه رسید و فوتی‏های دو رقمی و ابتلای بالا را نصیب جسم و جان مردم در نواحی مختلف کشور کرده است و چه چیزی فاجعه با تر از اینکه غفلت‌های گذشته؛ امروز، دوباره کشور در حالت هشدار قرار داده است.

به گزارش جهان اقتصاد؛ چهره منحوس کرونا دوباره نمایان شد با این که همه، پیش‌تر خطر قرار گرفتن پیک ششم را گوشزد کرده بودند اما انگار اصلا حواسمان جای دیگری بود، غافل از اینکه این ویروس منحوس بی‌صداتر ازهمیشه با جهش‏ های خوش رنگ و لعابش، این بار با نام امیکرون در پیک ششم و حتی قبل‌تر از آن در جان آدمیان رخنه و نفس‏ها را در سینه حبس کرده است. تازه پس از گذراندن شرایط اسفناک پیک پنجم و محدودیت‏های سخت کرونایی به کاهش مرگ و میر و مبتلایان عادت کرده بودیم به گمان اینکه امسال به پایان آن نزدیک می‏شویم اما چه زود این باور زیبا خراب شد؛ گویا کرونا آمده است که فقط حالمان را بگیرد و چشم دیدن خوشی‏های ساده را هم ندارد.

**رشد سریع‌السیر شهرهای قرمز و نارنجی

در روزهای اخیر طبق جدیدترین رنگ‌بندی کرونایی شهرهای کشور، شمار شهرهای قرمز و نارنجی افزایش یافته است.

در حال حاضر ۴۲ شهر در وضعیت قرمز، ۱۴۲ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۳۰ شهر در وضعیت زرد و تنها ۳۴ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

**صعود چشمگیر بستری‌های کرونا در استان تهران

حتی استاندار تهران از افزایش ۶۱ درصدی بستری‌های ناشی از ابتلا به کرونا نسبت به هفته گذشته در سطح استان تهران خبر داده است.

محسن منصوری در نشست خبری روز چهارشنبه در خصوص آخرین اقدامات استانداری تهران در روند کنترل شیوع گسترده اُمیکرون به ویژه در بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها گفت: متأسفانه سویه جدید اُمیکرون در سطح کشور و تهران گسترش قابل توجهی داشته که بخشی از آن ناشی ازساده‌انگاری‌ها است.

منصوری تأکید کرد: ظرف روزهای گذشته مراجعین ۷۸ درصد افزایش نسبت به هفته گذشته داشته و بستری‌ها نیز در سطح استان تهران ۶۱ درصد افزایش پیدا کرده است. بی‌تردید آمار خوبی را شاهد نیستیم و نیازمند مراقبت‌های جدی هستیم.

وی ادامه داد: دانشگاه‌ها و دبیرستان‌ها هنوز تصمیم جدیدی برایشان اتخاذ نشده است. قطعا علاقه‌مند به تعطیلی دانشگاه‌ها و دبیرستان‌ها با توجه به افت تحصیلی دانش‌آموزان نیستیم، بنابراین همه باید در این زمینه مراقبت‌های لازم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را در دستور کار خود قرار دهند.

درحال  حاضر آموزش حضوری مدارس در کشور تعطیل و آموزش غیر حضوری و مجازی آغاز شده است و در هر شهری بنا به شرایط فوتی‏ها و میزان مبتلایان تصمیمات خاص اتخاذ می‏شود.

دراین میان کشورهای دیگر نیز مدت هاست که با این ویروس دست و پنجه نرم می‏کنند و بعض کشورها نیز محدودیت‏های کرونایی را کاهش دادند، درهر صورت کرونا ویروسی است که هر لحظه رنگ عوض می‏کند و میزان مبتلایان آن در جهان در حال افزایش است.

از سوی دیگربه نقل از تاس، «هانس کلوگه»، مدیر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت در اروپا در اعلام کرده است که نشانه‌هایی از بهبود وضعیت ویروس کرونا را می‌بیند.

این مقام ارشد سازمان جهانی بهداشت خاطرنشان کرد: فاصله زمانی شروع موج اومیکرون تا اوج آن بسیار کوتاه و بین ۲۰ تا ۲۵ روز است. او گفت: «اگر به منطقه درگیر در شیوع کرونای اومیکرون نگاه کنید، تعدادی از کشورها به اوج یا در حال نزول رسیده اند. اما در اکثر کشورها گسترش سریعی وجود دارد و در برخی کشورها موج این سویه هنوز شروع نشده است.»

«هانس کلوگه» گفت: من خوشبین هستم، چرا؟ زیرا ما می‌بینیم که سه موقعیت کنار هم قرار می‌گیرند. شماره یک: به محض عبور آن موج، مصونیت زیادی وجود خواهد داشت، یا به لطف واکسن یا به دلیل عفونت طبیعی. شماره دو: فصلی بودن زمستان و شماره سه: ما می‌دانیم که اومیکرون خفیف‌تر است. این بدان معناست که برای مدتی پس از موج اومیکرون آرامش زیادی وجود خواهد داشت و حتی در صورت بازگشت انواع دیگر، این امکان وجود دارد که شهرها بدون بازگشت به قرنطینه با ویروس زندگی کنند.

با این حال، به گفته وی، دولت‌ها برای این کار باید «چهار کار انجام دهند»: «شماره یک - نظارت را تقویت کنید. شماره دو - واکسیناسیون و تقویت واکسن‌ها را ادامه دهید. شماره سه - دسترسی به داروهای ضد ویروسی جدید را افزایش دهید که می‌تواند یک تغییر دهنده بازی باشد. شماره چهار - اگر نوع جدیدی وجود دارد، سریعاً به افراد در معرض خطر توصیه کنید که از ماسک استفاده و فاصله را رعایت کنند.»

در کنار این مسایل در ماههای گذشته همزمان با پیک پنجم کرونا  تزریق واکسن کرونا افزایش یافت به طوری که گروههای حساس و افراد در سنین مختلف، برای تزریق دوزاول و دوز دوم به مراکز واکسیناسیون مراجعه کردند اما درماههای اخیرمراجعه افراد برای تزریق واکسن کاهش یافته است و نوعی ساده انگاری نسبت به کرونا وجود دارد.

در این خصوص بنا به گفته وزیر بهداشت، در چند ماه اخیر واکسیناسیون کرونا در ایران تسریع شده است و90 درصد از جمعیت هدف، یک دوز و حدود 80 درصد نیز دو دوز واکسن خود را دریافت کرده‌اند.

با وجود تاکید بر تزریق دوز سوم کرونا در مقابل سویه‏ های جدید کرونا به ویژه امیکرون نباید مردم از کنار آن ساده گذر کنند و باید افراد را نسبت به شرایط حساس کنونی متوجه ساخت چرا که ترس از دست دادن عزیز ترین افراد زندگی در هر ثانیه از بروز این ویروس وجود دارد و از سوی دیگر دوباره داغ از دست دادن هموطنان بر دل‏ها سنگینی می‏کند و با این که همه از ماسک زدن، رعایت پروتکل‏های بهداشتی و... اظهار خستگی می‏کنند اما باید برای حفظ سلامتی خودمان و تمام افراد جامعه با کمک به کادر درمان این دوران سخت را صبورانه بگذرانیم تا پایان کرونا به همین زودی‏ها فرا رسد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |