سه شنبه 29 اسفند، 1402

کدخبر: 158637 18:49 1400/07/28
کارشکنی روسیه در صورت ورود ایران به بازار گاز اروپا

کارشکنی روسیه در صورت ورود ایران به بازار گاز اروپا

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
کارشکنی روسیه در صورت ورود ایران به بازار گاز اروپا

کارشکنی روسیه در صورت ورود ایران به بازار گاز اروپا

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

وزیر نفت در روزهای پیش اعلام کرد ایران آماده است در کوتاه‌ترین زمان ممکن به رفع بحران انرژی در جهان کمک کند و گفت توصیه من به تصمیم‌گیرندگان آمریکایی و اروپایی این است که از شرایط کنونی به‌وجودآمده درس عبرت بگیرند و برای کمک به فروکش کردن این بحران تحریم‌های ایران را لغو کنند. 

 در همین زمینه، مرتضی بهروزی فر،کارشناس حوزه انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار جهان اقتصاد اظهار کرد: اگر تحریم ها برداشته شود، ایران می تواند به سرعت و کمتر از شش ماه ۱.۵ میلیون بشکه در روز افزایش صادرات نفت داشته باشد که می تواند در بازار اروپا تاثیر گذار باشد، اما در مورد گاز مساله کمی متفاوت تر است و نیاز به یک برنامه بلند مدت دارد.

وی تصریح کرد: اگر تحریم‌ها برداشته شود و اروپا نیز در صنعت گاز ایران سرمایه گذاری کند و برای انتقال آن چه به صورت خط لوله یا ال ان جی مشارکت داشته باشد می توان شاهد اتفاقات مثبتی برای اروپا و ایران طی دو تا سه سال آینده بود؛ چراکه در آن صورت هم ایران می تواند یک بازار مطمئن داشته باشد و هم اروپا انحصار روسیه را می شکند.

وی عنوان کرد: قطعا روسیه در این زمینه کارشکنی خواهد کرد و تاکنون نیز این کشور تمام تلاش خود را برای توقف توسعه صنعت گاز ایران کرده است و تمام پازل‌ها را براین اساس چیده که ایران نتواند وارد بازار گاز اروپا شود.

وی عنوان کرد: با این حال اگر اروپا بخواهد و ایران نیز تمایل به انجام این کار داشته باشد امکان ایجاد این تعامل وجود دارد و ایران می تواند بازار بزرگی به دست آورد و برای اروپا نیز این تعامل شکسته شدن انحصار روسیه را به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در حوزه نفت سرعت انجام این کار بیشتر است و ایران می تواند تاثیر بیشتری را در بازارهای جهانی داشته باشد، گفت: اگر بخواهیم گاز را از طریق کشتی منتقل کنیم باید آن را به ال ان جی تبدیل کنیم که این کار به شرط رفع تحریم ها و ورود شرکت های بزرگ به ایران برای سرمایه‌گذاری و توسعه تکنولوژی امکان‌پذیر است اما خودمان به تنهایی قادر به انجام آن نیستیم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |