جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 130064 20:35 1399/11/03
چگونگی کارکرد ذهن در تصمیمات مالی

چگونگی کارکرد ذهن در تصمیمات مالی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
چگونگی کارکرد ذهن در تصمیمات مالی

چگونگی کارکرد ذهن در تصمیمات مالی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

همانند یک قفسه‌ی بزرگ است. قفسه‌های بایگانی پرونده‌ها را که در ادارات یا محل کارتان وجود دارد را در نظر بگیرید. به مانند آنها قفسه‌های بایگانی ذهن هم تمام اطلاعات و تجربیات به دست‌آمده در طول زندگی، از بدو تولد تا آخر عمرتان را ذخیره می‌کنند.

ابعاد مختلف زندگی در این اطلاعات جای داده ‌شده و هر یک علامت‌گذاری شده‌اند و داخل پوشه‌ها جای گرفته‌ و بایگانی شده‌اند؛ در طول زندگی برای ادامه حیات به آنها نیاز پیدا می‌شود. هر موقع محرکی به سراغمان می‌آید، برای پردازش و واکنش به آن محرک به دنبال پرونده‌های ذهنی خود می‌رویم و آنها تعیین می‌کنند که در یک موقعیت چه پاسخی باید داده‌شود. این پرونده‌ها در ابعاد چهارگانه ذهن، فایل‌بندی شده‌اند.

بسیاری از مشکلات و کمبودهای افراد در زندگی از تمرکز بیش از حد روی یک حوزه زندگی و غافل شدن از جنبه‌های دیگر آن است. ظرفیت ذهنی ‌ما حداقل شامل چهار حوزه مختلف زندگی می‌شود که این چهار حوزه عبارتند از: دنیای باورها (ارزش‌ها)، دنیای مادیات، دنیای احساسات و دنیای معنویات.

آنچه که مردم هرگز فکرش را نکرده‌اند این است که حوزه‌ی دنیای مادیات، نسخه‌ی چاپ شده‌ی تمام حوزه‌های دیگر است. دنیای مادیات و معنویات برای هر کسی ثابت و پایدار است و باورهای شخص نسبت به این دو باعث تفاوت‌های این دنیاها برای او می‌باشد. منشاء احساسات نیز ذهن انسان است که باورهای هر شخص، سازنده آن است. پس کنترل و تغییر باورها می‌تواند روی تمام دنیاهای ما تأثیر بگذارد.

نتیجه‌ی نوع پردازش‌هایی که در این چهار حوزه‌ی ذهنی انجام می‌دهیم، شرایط مالی ما را به وجود می‌آورند. دنیای درونی ما خطی نیست و هر کدام از ابعاد زندگی در گرو عملکرد یکدیگر قرار دارند.

دنیای بیرون ما بر طبق قانون علت و معلول‌ها سازمان‌دهی شده است. در هر فرد برخی از حوزه‌های ذهنی همیشه قدرتمند‌تر از سایر حوزه‌ها هستند و سعی می‌کنند بیشتر از سهم عادلانه‌ی خود که منجر به عملکرد موفق می‌شود، چنگ بزنند. حجم زیادی از اتفاقاتی که در هر حوزه‌ای رخ می‌دهد بی‌اهمیت بوده و می‌توان آنها را نادیده گرفت.

با این وجود اکثر مواقع تعداد کمی از پرونده‌ها که در یک بعد ذهنی قرار دارند، تأثیری فراتر از ظرفیت خود ایجاد می‌کنند و عملاً برخی فایل‌ها بدون استفاده باقی می‌مانند. این پرونده‌های تأثیرگذار باید تشخیص داده شده و بررسی شوند. اگر آنها ما را به‌سمت وضعیت خوب مالی سوق می‌دهند باید آنها را چند برابر کنیم. اگر پرونده‌هایی هستند که تأثیرات مخربی بر رفتار و زندگی ‌ما می‌گذارند، باید خنثی شوند و به آنها با دقت فکر کرده و آنها را از ذهن پاک کنیم یا آنها را با پرونده‌های سازنده‌ جایگزین کنیم.

وحید میرزائی مشاوره مالی و سرمایه گذاری - نویسنده کتابهای موفقیت های فردی و کسب وکار



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |