جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 124578 16:27 1399/09/24
چهارمین خروج سنگین پول حقیقی در تاریخ بازارسرمایه ایران

چهارمین خروج سنگین پول حقیقی در تاریخ بازارسرمایه ایران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
چهارمین خروج سنگین پول حقیقی در تاریخ بازارسرمایه ایران

چهارمین خروج سنگین پول حقیقی در تاریخ بازارسرمایه ایران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

در روز دوشنبه شاخص کل بورس با ریزش بیش از 31 هزار واحدی ( افت 2.09 درصدی) مجددا به زیر کانال یک میلیون و 500 هزار واحدی بازگشت و در کانال یک میلیون و 484 هزار و 107 واحدی ایستاد. در این روز شاهد اتفاقی ناگوار و خطرناک در بازار سرمایه بودیم و آن «چهارمین خروج سنگین پول حقیقی در تاریخ بازار سرمایه ایران» است. روز دوشنبه شاهد خروج یک هزار و 970 میلیارد تومان پول حقیقی (یا ورود حقوقی) از بازار بودیم.  لازم به توضیح است که در این روز در بخش خرید، 81 درصد خرید ها توسط حقیقی ها و 19 درصد توسط حقوقی ها انجام شد. در بخش فروش، 90 درصد فروش ها توسط حقیقی ها و 10 درصد توسط حقوقی ها انجام شد.

احمد اتحادپور، مدیرعامل سبدگردان آرمان اقتصاد، در گفتگو با جهان اقتصاد با اشاره به دلایل «چهارمین خروج سنگین پول حقیقی در تاریخ بازار سرمایه ایران» گفت: رکود در بازارهای موازی موجب شده است تا بازار سرمایه ایران نیز با نزول مواجه شود.

وی گفت: در بازار سرمایه نیز شاهد بودیم که تعدادی از نمادها تا 50 درصد رشد مداوم تجربه کرده اند و مقداری اصلاح در این شرایط طبیعی است.

مدیرعامل سبدگردان آرمان اقتصاد تاکید کرد: خروج پول حقیقی آنچنان شدید است که ممکن است در آینده، بازار خروج پول حقوقی ها را نیز تجربه کند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: چند هزار میلیارد تومان سفارش فروش در صندوق های سرمایه گذاری وجود دارد اما بازار گنجایش این همه فروش سهام را ندارد. ضمن این که سازمان بورس در این شرایط اجازه فروش سهام را به مدیران صندوق های سرمایه گذاری نمی دهد.

وی به سهام داران توصیه کرد: شرایط در بازار سهام بسیار حساس است و فعالان بازار باید با دقت بیشتری بازار را تحلیل و بررسی کنند تا متحمل زیان نشوند.

اتحادپور گفت: آینده بازار را ریسک های سیستماتیک مشخص می کند، به عنوان نمونه اگر نظام FATF را بپذیرد آن موقع نمادهای بانکی و خودرویی رشد خواهند کرد و جلوی ریزش شاخص کل بازار را خواهند گرفت. بنابراین احتمالا شاخص کل بازار سرمایه تا یک میلیون و 400 هزار واحد ریزش خواهد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: متاسفانه برخی از بازارگردان ها وظیفه خود را به خوبی انجام نمی دهند که این موضوع موجب تحمیل زیان بیشتر به سرمایه گذاران شده است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |