جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 8634 16:42 1393/10/15
پرونده تخلف پدیده شاندیز روی میز قوه قضاییه

پرونده تخلف پدیده شاندیز روی میز قوه قضاییه

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
پرونده تخلف پدیده شاندیز روی میز قوه قضاییه

پرونده تخلف پدیده شاندیز روی میز قوه قضاییه

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گروه بازار سرمایه: پس از 5 سال از فعالیت پدیده شاندیز دادستانی دستور توقف تبلیغات این شرکت را صادر کرد در حالی که در سال 88 مسئولان قضایی و شهرسازی رسما تخلفات را تائید کرده و درخواست توقف تبلیغات را خواستار شدند.

اما آیا واقعا شاندیز یک شهر است؟ در تبلیغات این طرح شرکت به نام «شهر پدیده شاندیز» معرفی می‌شود در حالی که طبق ماده چهارم «قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری» شهر محلی است با حدود قانونی که در محدوده جغرافیایی مشخص. از طرف دیگر در همین تبلیغ تلویزیونی فردی نشان داده می‌شود که به عنوان شهردار شهر درباره ویژگی‌ها و اقدامات انجام شده برای تاسیس شهر پدیده سخن می گوید در حالی‌که شهرهای جدید باید زیر نظر مدیرعامل اداره شوند.

«محسن پهلوان مقدم» مدیرعامل شرکت بین المللی توسعه صنعت گردشگری پدیده شاندیز با اشاره به طی شدن مسیرهای قانونی و اداری پدیده شاندیز گفت: اخذ مجوزهای طرح بزرگ گردشگری بین المللی پدیده شاندیز در سال 87 صورت گرفته و بررسی این طرح در کارگروه های شهرسازی، محیط زیست و گردشگری انجام شده است و مراحل قانونی و اداری خود را طی می کند.پس از این مصاحبه «حسنعلی رجب زاده خیبری»، مدیر شهرسازی و معماری سازمان مسکن وشهرسازی خراسان رضوی در تاریخ 15 مهرماه 1388 طی نامه ای اعلام کرد که: «طرح مجموعه گردشگری بزرگ پدیده شاندیز تاکنون در کارگروه مسکن و شهرسازی مطرح نشده و مورد تصویب نیز قرار نگرفته و مادامی که طرح فوق الذکر کلیه مراحل قانونی خود را در کارگروه مسکن و شهرسازی استان طی نکند واگذاری زمین، صدور مجوز و هرگونه اقدام اجرایی میسر نبوده و خلاف ضوابط و مقررات خواهد بودهمچنین در تاریخ 23 آبان ماه مجید توتونچی رییس سازمان مسکن و شهرسازی خراسان رضوی در نامه ای به معاون هماهنگی امورعمرانی و با رونوشت به «شهردار شاندیز» به نبود مجوز های لازم در کارگروه مسکن و شهرسازی و کمیسیون ماده 5 و غیرقانونی بودن اقدامات صورت گرفته و همچنین فروش سهام آن شرکت توسط بانک کشاورزی و موسسات مالی اعتباری انصار و مهر تاکید کرد.

پدیده شاندیز حرف مسئولان را گوش نداد و باز هم به ساخت و سازش ادامه داد تا اینکه در تاریخ 8 دی ماه سال 88 محمد رضا قاسمی رئیس سازمان مسکن و شهرسازی خراسان رضوی خطاب به مرتضوی، معاون امور اجتماعی و پیشگیری از جرم دادسرای انقلاب، تبلیغات غیرقانونی و گسترده این شرکت را اعلام و نسبت به فروش سهام توسط بانک کشاورزی، و موسسات مالی اعتباری انصار و مهر به دلیل بروز خسارت به شهروندان هشدار داد. یعنی این دو بانک در حالی به پدیده شاندیز سهام واگذار کردند که شرکت پدیده مجوزی نداشته است!پس از نامه نگاری ها در تاریخ 21 مردادماه سال 92 وزارت راه و شهرسازی طی نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه اعلام می‌کند: نظر به شکایت اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی از اقدامات شرکت پدیده شاندیز موضوع در دادسرای مشهد مطرح شده است و دادسرا معاونت پیشگیری از وقوع جرم و تحقق جرم را اعلام کرده و دستور توقف تبلیغات رسانه‌ای در این مورد را به صدا و سیما و وزارت فرهنگ و سازمان ورزش و جوانان ارسال کرده است.

همچنین در همان سال (92) دادیار حوزه معاونت پیشگیری از وقوع جرم مشهد طی نامه‌ای به رئیس صدا و سیما، وزیر ارشاد، وزیر ورزش و جوانان، شهردار مشهد و مدیرکل میراث فرهنگی مشهد و وزیر راه و شهرسازی می‌نویسد: پیرو نامه قبلی در مورد ممانعت از پخش تبلیغات شرکت پدیده شاندیز متاسفانه شاهد تبلیغات گسترده‌تر این شرکت بعد از صدور دستور قضایی در صدا و سیما و مطبوعات و میادین ورزشی بودیم. لذا علت پخش تبلیغات این شرکت را در اسرع وقت به این حوزه اعلام نمائید.10دیماه 1393 بود که سید مرتضی بختیاری با بیان اینکه 14 روز قبل دادستان مشهد نامه ای به دادستان کل کشور نوشت، اعلام کرد: در این نامه آمده است به دلیل تخلفات زیاد شرکت های پدیده شاندیز، تبرک و پردیسبان تا اطلاع ثانوی و تعیین تکلیف قضایی، تبلیغات این شرکت ها در رسانه ها ممنوع شود.

مهر نوشت:بعد از اظهارات معاون دادستان کل کشور قباد افشار رییس سازمان امور اراضی گفت: صدا و سیما در تخلفات پدیده شاندیز مقصر است، چرا که مجموعه‌ای که کتبا اعلام شده و مجوزی برای ساخت و ساز نداشته اند چگونه به آن‌ها اجازه تبلیغات داده می شود؟ همچنین مجموعه پدیده شاندیز تغییر کاربری غیر مجاز اراضی خود را در حدود 50 هکتار انجام داده که در این میان تغییر کاربری در سطح 41.5هکتار از این اراضی خارج از محدوده و در حریم شهر شاندیز قرار داشته و غیر قانونی است. همچنین شهرداری شاندیز دراین پرونده دچار تخلف شده که تخلف آن نیز در حال پیگیری و اقدام است.

اما محسنی اژه ای در پاسخ به سوالی درباره پلمپ شرکت های زیرمجموعه مجتمع پدیده شاندیز گفت: پدیده شاندیز شرکت سهامی بوده که از طریق تبلیغات گسترده اقدام به جلب مشارکت و سرمایه گذاری از افراد بی‌شماری کرده است.سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: از این شرکت شکایت های بی شماری به دستگاه قضا وارد شده و قوه قضائیه به طور جد نگران روند رسیدگی به این پرونده است. افرادی از مدیران دسته بالا و میانی سهامدار شرکت  مورد بازجویی قرار گرفتند، اما تحقیقات در خصوص ابعاد گسترده این پرونده همچنان در حال بررسی است.وی دستگیری فرد یا افرادی را در خصوص پرونده پدیده شاندیز رد کرد و افزود: برخی از دلالان درگیر در این پرونده دفاترشان در طرح های بزرگ از جمله تهران و مشهد پلمپ شده و از ادامه فعالیت آنها جلوگیری به عمل آمده است.محسنی اژه ای در ادامه هر گونه مبلغ اعلام شده در خصوص کلاهبرداری از سوی مدیران و سهامداران شرکت پدیده شاندیز را رد کرد و گفت: تاکنون برآورد هزینه نهایی در خصوص کلاهبرداری این شرکت اعلام نشده است.

محسنی اژه ای در پاسخ به این که در سال 88 رئیس سازمان مسکن و شهرسازی مشهد به معاون دادستان مشهد گفته است این پروژه مجوز ندارد و بعد از آن یعنی دو سال بعد دادستان مشهد در نامه ای به رئیس قوه قضائیه درخواست توقف تبلیغات را می کند، گفت: یک دستگاه از دستگاه اجرایی معترض شده و از سوی دیگر در همان زمان استاندار وقت هم حمایت کرده و شهرداری هم مجوز ساخت را داده است، الان مدعی العموم وارد شده و رسیدگی به آن کمی زمان می برد. باید سئوال کنیم که شما که مجوز صادر کرده اید، حق صدور جواز را داشته اید؟ آیا داخل حریم شهری بوده یا نه؟ باید بگویم اینکه ساده از کنارش می گذریم درست نیست چون نمی خواهیم بر اساس جوسازی ها تصمیم بگیریم. ما از مدتها قبل وارد شده ایم اما اختلاف میان چند دستگاه است.حالا باید منتظر ماند که این پرونده که صدایش بعد از 2 سال بلند شده به سرانجام می رسد یا نه؟!



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |