سه شنبه 29 اسفند، 1402

کدخبر: 169778 14:29 1400/10/29
پایان صادرات گاز ایران به ترکیه

پایان صادرات گاز ایران به ترکیه

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
پایان صادرات گاز ایران به ترکیه

پایان صادرات گاز ایران به ترکیه

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایلنا، میرقاسم مومنی درباره تاثیر انتقال گاز از آذربایجان به ترکیه بر پروژه‌های صادرات گاز ایران اظهار داشت: ترکیه یکی از کشورهای واردکننده گاز است و قرارداد 25 ساله واردات از ایران داشته که تا سال آینده به اتمام می‌رسد، این کشور به دنبال جایگزینی گازی ارزان‌تر از ایران است چراکه تمام صنایع و استفاده‌های شهری این کشور به انرژی گاز بستگی دارد. 

وی افزود: ترکیه در یک سیاست جدید با استفاده از روابطی که با جمهوری آذربایجان دارد و کمک‌هایی که در خصوص جنگ قره‌باغ به آذربایجان داشته قراردادهای اقتصادی کلان و بلندمدتی برای خرید گاز ارزان با این کشور منعقد کرده است. تاکنون مشکلاتی بابت انتقال خط لوله گاز از آذربایجان به ترکیه داشت زیرا مسیری که برای استفاده در نظر داشت؛ آذربایجان، گرجستان و حاشیه دریای سیاه به ترکیه بود که هزینه سرسام‌آوری داشته و درواقع اقتصادی نبود، به همین جهت جنگ 44 روزه قره‌باغ با هدف تضعیف دولت ارمنستان و ایجاد زمینه برای انتقال گاز انجام شد. 

این کارشناس حوزه قفقاز و انرژی تاکید کرد: درواقع پشت قضیه جنگ اخیر قره‌باغ مسائل اقتصادی و انرژی نهفته بود به همین دلیل ترکیه قراردادی با شرکت سوکار آذربایجان منعقد کرد تا گاز ترکیه تامین شود و انتقال این گاز از طریق خط لوله از منطقه زنگزور حاشیه ارس در خاک ارمنستان عبور کرده و به نخجوان و سپس ترکیه انتقال یابد، به همین جهت هفته گذشته شاهد مذاکراتی بین اردوغان و پاشینیان و یا اجلاس سران آذربایجان، ارمنستان و روسیه بودیم و مذاکراتی انجام شد که به نوعی خط لوله نفت و گاز، اتوبان و ریل را اجرا کنند. از زمان شوروی سابق خط راه‌آهنی بین ارمنستان و قره‌باغ و نخجوان و روسیه بود اما بعد از جنگ قره‌باغ بسته شد و تاکنون هم بسته مانده بود، در هر حال جدای این مباحث و مسئله اصلی توافقات اخیر راه‌اندازی خط لوله گاز بین آذربایجان و ترکیه بوده است.

وی تاکید کرد: افتتاح خط لوله یاد شده با توجه به مذاکراتی که صورت گرفته با چراغ سبز روس‌ها انجام می‌شود، چون روس‌ها خود صادرکننده گاز هستند و اخیرا روابط خوبی هم با ترکیه ایجاد کرده‌اند، بنابراین به نظر بنده روس‌ها هم با این خط موافق هستند. اما اگر این خط احداث شود ما دو مشکل داریم ابتدا اینکه ایران از محل ترانزیت و سواپ گاز آذربایجان خارج خواهد شد و دوم اینکه گاز صادراتی به ترکیه با تمام هزینه‌هایی که برای خط طی 25 سال گذشته انجام شده متوقف خواهد شد، درواقع ایران از بازار مصرفی خوب ترکیه محروم می‌شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |