شنبه 08 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 168614 18:34 1400/10/19
ورود نفت به سال ۲۰۲۲ روی موج مثبت

ورود نفت به سال ۲۰۲۲ روی موج مثبت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ورود نفت به سال ۲۰۲۲ روی موج مثبت

ورود نفت به سال ۲۰۲۲ روی موج مثبت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

در آخرین معاملات بازارهای جهانی قیمت نفت برنت با کاهش 84درصدی و 70سنت کاهش داشت و به قیمت82دلار و 17سنت رسید.

این در حالی بود که ، قیمت نفت سنگین ایران با کاهش22 صدم درصدی وبا 17سنت کاهش به 77 دلارو83سنت رسید.

نفت سال ۲۰۲۲ را با قدرت آغاز کرد و نخستین هفته سال نوی میلادی را با رشد چشمگیر قیمت به پایان برد.

به گزارش ایسنا، بازاری که تصور می‌رفت از مازاد عرضه آسیب می‌بیند، در عوض هفته گذشته که تقاضا از شیوع واریانت اُمیکرون بدون تاثیر ماند و اختلالات عرضه غیرمنتظره در چندین تولیدکننده، از مرز ۸۰ دلار در هر بشکه عبور کرد.

چنین افزایش قیمتی برای کشورهای مصرف کننده بزرگ نفت خبر بدی خواهد بود و ضربه بزرگی به جو بایدن، رییس جمهور آمریکا وارد می‌کند که زمان و تلاش زیادی را برای پایین بردن قیمت‌ها و هماهنگ کردن آزادسازی جهانی نفت از ذخایر استراتژیک صرف کرده است.

مایکل تران، استراتژیست کالاها در شرکت "آر بی سی کپیتال مارکتس" در این باره گفت: احساسات خوش‌بینانه بر فضا غالب شده است. بهبود تقاضا برای نفت، کاهش سطح ذخایر و پرسش‌ها درباره توانایی اوپک برای افزایش بیشتر تولید، به خوش بینی پر و بال بیشتری می‌دهد.

حرکت قیمت نفت پرجنبش تر و سریع‌تر از هر کالای دیگری احساس می‌شود زیرا به سرعت در هزینه محصولات نهایی مانند بنزین، دیزل و سوخت جت تاثیر می‌گذارد. ماه میلادی جاری ناآرامیهایی در قزاقستان روی داد که در اعتراض به موافقت دولت با افزایش قیمت LPG‌ بود که سوخت جاده‌ای مهمی در این کشور است.

تحولات اخیر به معنای آن است که قیمت‌ها به دقت از سوی بانکهای مرکزی که در تلاش برای کنترل تورم و همزمان پشتیبانی از رشد اقتصادی پس از رکود ناشی از کووید ۱۹ هستند، دنبال می‌شوند.

از نظر تقاضا برای نفت، اوپک و متحدانش ابراز اطمینان کرده‌اند که اُمیکرون روند احیای اقتصاد را متاثر نخواهد کرد و این تولیدکنندگان به استراتژی خود برای احیای تدریجی تولیدی که در اوج بحران پاندمی متوقف کرده بودند، ادامه خواهند داد.

اگرچه اوپک پلاس می‌گوید بر این باور است که بازارها وضعیت اشباع عرضه پیدا کرده اند اما پیش بینی‌های این گروه برای سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ بدبینی کمتری پیدا کرده است زیرا رشد عرضه رقیبان مایوس‌کننده بوده است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |