جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 13290 15:11 1394/03/24
هزینه تولید هرلیتر در ثانیه آب زیرزمینی یک میلیارد تومان!

هزینه تولید هرلیتر در ثانیه آب زیرزمینی یک میلیارد تومان!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
هزینه تولید هرلیتر در ثانیه آب زیرزمینی یک میلیارد تومان!

هزینه تولید هرلیتر در ثانیه آب زیرزمینی یک میلیارد تومان!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گروه امورزیربنایی: معاون وزیر نیرو گفت: بر اساس محاسبه صورت گرفته برای تامین یک لیتر در ثانیه آب زیرزمینی به ده میلیارد ریال سرمایه‌گذاری نیاز است.

رحیم میدانی در کارگاه تخصصی برنامه آسیایی G-WADI و برنامه ابتکار بین‌المللی خشکسالی، اظهار داشت: کشور ما در مواجهه با تغییرات اقلیم و برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی دچار مشکلاتی شده است.

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه عزم وزارت نیرو و بخش آب کشور برای حل این مسائل بسیار جدی است، گفت: باید روی سازگاری و کاهش آثار تغییر اقلیم کار جدی و اقدام اساسی صورت بگیرد.

وی افزود: ایران از پدیده تغییر اقلیم آسیب‌پذیر شده به طوری که منابع آب تجدیدشونده کشور از 130 میلیارد مترمکعب در سال به 104 میلیارد متر مکعب کاهش یافته است.میدانی تصریح کرد: همچنین به دلیل پدیده تغییر اقلیم دمای هوا 1.5 درجه سانتیگراد افزایش یافته که این موضوع باعث افزایش تبخیر شده است.

معاون وزیر نیرو تغییر الگوی بارش را از دیگر اثرهای تغییر اقلیم دانست و گفت: به‌رغم کاهش 10 درصدی بارش‌ها، میزان روان‌آب‌ها 25 درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: سالانه حدود 6 میلیارد مترمکعب از ظرفیت سفره‌های زیرزمینی بیشتر برداشت می‌شود که این اضافه برداشت‌ها از منابع زیرزمینی از زمان طبیعی بودن بارش‌ها وجود داشت، اما این روند باید در شرایط کنونی تغییر کند.

معاون وزیرنیرو بر لزوم توجه به همه جنبه‌های مدیریت منابع آب از سوی تمامی کارشناسان و مدیران آب کشور تأکید کرد و گفت: جنبه‌های مغفول مانده از الزام‌های مدیریت منابع آب باید مورد توجه همه قرار گیرد.

میدانی با بیان اینکه در صورت دنبال نکردن احیای منابع زیرزمینی یکی از عظیم‌ترین ثروت‌های ملی از دست می‌رود، گفت: بر اساس محاسبه صورت گرفته برای تامین یک لیتر در ثانیه آب زیرزمینی به ده میلیارد ریال سرمایه‌گذاری نیاز است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |