شنبه 08 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 12568 13:35 1394/02/22
نابرابری طرف‌های قرارداد در طرح‌های بزرگ مهندسی

نابرابری طرف‌های قرارداد در طرح‌های بزرگ مهندسی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
نابرابری طرف‌های قرارداد در طرح‌های بزرگ مهندسی

نابرابری طرف‌های قرارداد در طرح‌های بزرگ مهندسی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

کسانی که در قراردادها لاف می‌زنند باید جریمه شوند

گروه امورزیربنایی: وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه تضمین اجرای قراردادها نکته اصلی برای حمایت از حقوق مهندسان است گفت: کسانی که در قراردادها ارزش افزوده ایجاد نکرده و لاف می‌زنند باید جریمه شوند.

عباس آخوندی در کنفرانس بین المللی فیدیک اظهار داشت: مهندسان ایرانی کاملاً هوشمند بوده‌اند و از سال ۱۳۵۳ یعنی حدود ۴۰ سال پیش به فیدیک پیوسته‌اند.

وی با بیان اینکه مهندسان با این کار برای حضور در جامعه جهانی در عرصه رقابت آماده شدند بیان کرد: حضور در بازارهای بین المللی نیازمند قواعدی است که می‌توانیم از جریان فیدیک خود را برای رقابت در عرصه‌های جهانی آماده کنیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: پذیرش رقابت و ایجاد آمادگی برای حضور در بازارهای جهانی و اکتفا نکردن به بازارهای محلی رمز بالندگی ما و زمینه‌ساز رشد مهندسی خواهد بود.

آخوندی با بیان اینکه در علم اقتصاد نقطه بسیار مهمی وجود دارد گفت: کشوری دارای رشد اقتصادی است که قدرت اجرای قراردادهای خود را داشته باشد. هر کسی قراردادی را امضا می‌کند باید به آن پایبند باشد.

وی افزود: کشوری که نتواند طرف‌های قرارداد را متعهد به اجرای آن کند غیرممکن است که بتواند رشد اقتصادی داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که در یک مبادله کالا با پول جابجا می‌شود بیان کرد: در قراردادهای مهندسی باید ارزش افزوده طی فرآیندی استحصال شود. اگر مهندسی این فرآیند را طی نکرده و ارزش افزوده را ایجاد نکند دستش به جایی بند نیست.

به گفته آخوندی تضمین اجرای قرارداد نکته اصلی است که با آن می‌توان از حقوق مهندسان حمایت کرد.

آخوندی با تأکید براینکه حق استفاده از دانش مهندسی و کیفیت آن بسیار مهم است، تأکید کرد: نظام‌های قراردادی بسیار پیچیده هستند نکته بسیار مهم در این حوزه قرارگرفتن در چارچوب فیدیک برای اجرای طرح‌های بزرگ است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در طرح‌های بزرگ مهندسی طرف‌های قرارداد نابرابر هستند، افزود: یک طرف قرارداد دولت است که دارای قدرت و زور سیاسی است و طرف دیگر مهندسان هستند که از قدرت و زور سیاسی برابر برخوردار نیستند. در این شرایط باید طرف قدرتمند را موظف به پایبندی به تعهدات کرد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید بتوانیم فرصت آموزش قواعد و مقررات و استانداردهای بین المللی را برای مهندسان علاقه مند و توانمند فراهم کنیم، گفت: باید دریچه حضور مهندسان ایرانی در بازارهای بین المللی را باز کنیم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |