جمعه 14 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 142828 16:59 1400/03/05
معاملات مديران و پرسنل کارگزاری‌ها دوباره «آزاد» شد

معاملات مديران و پرسنل کارگزاری‌ها دوباره «آزاد» شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
معاملات مديران و پرسنل کارگزاری‌ها دوباره «آزاد» شد

معاملات مديران و پرسنل کارگزاری‌ها دوباره «آزاد» شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

شورای عالی بورس در جلسه عصر روز چهارشنبه، در راستای شفافیت معاملاتی شرکت‌های کارگزاری و پرسنل آن‌ها و همچنین استفاده شرکت‌های کارگزاری از منابع مازاد خود در سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با پیشنهاد هیات مدیره سازمان مبنی بر حذف محدودیت‌های معاملاتی شرکت‌های کارگزاری و پرسنل آن‌ها موافقت کرد. با تصویب شورای عالی بورس و اوراق بهادار شرکت‌های کارگزاری فاقد مجوز کارگزار می‌توانند از طریق سایر شرکت‌های کارگزاری و با رعایت دستورالعمل الزامات کفایت سرمایه و سایر قوانین و مقررات مرتبط، اوراق بهادار به نام خود معامله کنند.

به گزارش جهان اقتصاد، با توجه به اهمیت این موضوع با یک کارشناس بازارسرمایه گفتگو کرده‌ایم.

بهادر شمس، مدیرعامل شرکت کارگزاری آرمان تدبیر نقش جهان در گفتگو با جهان اقتصاد گفت: ممنوعیت محدودیت‌های معاملاتی شرکت‌های کارگزاری و پرسنل آن‌ها مصوب سال 85 است و در این آیین‌نامه آمده است که مدیران و پرسنل کارگزاری‌ها در سال حداکثر می‌توانند 25 میلیون تومان در بازار سهام سرمایه‌گذاری کنند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: این آیین‌نامه بسیار قدیمی است و امروز 25 میلیون تومان مبلغی نیست.

شمس بیان داشت: این محدودیت ها موجب شده است تا افرادی که در کارگزاری‌ها فعال بودند برای دور زدن این قانون از بستگان خود کمک می گرفتند، به عنوان نمونه پرسنل کارگزاری‌ها با کد معاملاتی آشنایان خود اقدام به خرید و فروش سهام می‌کردند، همچنین این اقدام پرسنل کارگزاری ها قابل شناسایی و رهگیری نبود، به همین دلیل رایزنی های بسیاری شد تا این محدودیت ها رفع شود.

این تحلیل‌گر بازارهای مالی افزود: حذف محدودیت های معاملاتی شرکت‌های کارگزاری و پرسنل آن ها این مزیت را دارد که معاملات را شفاف می‌کند و معاملات مبهم را کاهش می دهد.

مدیرعامل شرکت کارگزاری آرمان تدبیر نقش جهان تاکید کرد: حذف محدودیت‌های معاملاتی شرکت‌های کارگزاری و پرسنل آن‌ها به دلیل این که پول جدیدی را به بازار سرمایه تزریق نمی کند تاثیری در پایان دادن به سقوط شاخص کل بازار سرمایه نخواهد داشت.

شمس در پایان با اشاره به این که در زمان تصویب این قانون شرایط کارگزاری‌ها به شکلی بود که رانت اطلاعاتی وجود داشت و همچنین در آن زمان عرضه اولیه‌ها به این شکل بود که عرضه اولیه‌ها به سیستم های معاملاتی کارگزاری‌ها ارسال می‌شد و در ادامه مدیریت کارگزاری سهمیه هر فرد را مشخص می‌کرد، گفت: اما امروز سیستم عرضه اولیه بوک بیلدینگ شده است و همچنین رانت اطلاعاتی در شرکت‌های کارگزاری وجود ندارد، بنابراین این محدودیت‌ها باید خیلی وقت پیش برداشته می‌شد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |