شنبه 08 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 140421 19:08 1400/02/15
مصرف‌کننده «منطقی» نفت به‌دنبال قیمت «منطقی»

مصرف‌کننده «منطقی» نفت به‌دنبال قیمت «منطقی»

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
مصرف‌کننده «منطقی» نفت به‌دنبال قیمت «منطقی»

مصرف‌کننده «منطقی» نفت به‌دنبال قیمت «منطقی»

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

پاندمی کووید 19 که همچنان یکه‌تازی قهار در جهان است، بی شک بزرگترین عامل مبهم تاثیرگذار بر دورنمای قیمت نفت در بلندمدت است، هرچند که با کشف واکسن کرونا، اوضاع در آمریکا، انگلیس و چین دلگرم کننده است و در اروپا محدودیتهای ویروس کرونا در بعضی از کشورها کاهش پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگارجهان اقتصاد، در روزهای اخیر، بحران کووید19 در هند، برزیل و ژاپن بازار را دچار پس‌لرزه‌های ابهام‌زا به دورنمای مثبت افزایش قیمت نفت در بلندمدت کرده است.

بنابراین گزارش، قیمت نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت تحت تاثیر خوش‌بینی به دورنمای تقاضا، آوریل را با رشد ماهانه به پایان رساندند اما بحران کووید ۱۹ در هند در روزهای اخیر، بازار را در هراس فروبرده است و اوپک پلاس پیش‌بینی می‌کند موج جدید شیوع بیماری ممکن است ۳۵۰ هزار بشکه در روز از تقاضای جهانی برای نفت کم کند.

در همین زمینه، مرتضی بهروزی فر، کارشناس حوزه انرژی، در گفت‌وگو با خبرنگار جهان اقتصاد اظهار کرد: به دلیل تاثیرگذاری واکسن کرونا، افزایش قیمت نفت دور از ذهن نیست و تاکنون یک‌ میلیارد نفر علیه ویروس کرونا واکسینه شدند و پیش‌بینی می‌شود که این روند تداوم پیدا کند و تا قبل از زمستان سال جاری، تمامی مردم دنیا نسبت به تزریق این واکسن اقدام کنند؛ بهبود وضعیت این اپیدمی موجب بهبود شرایط اقتصادی و افزایش تقاضای نفت خواهد شد.

وی افزود: در دوسال گذشته سرمایه‌گذاری قابل توجهی در صنعت نفت رخ نداده است و از سوی دیگر به دنبال پایین آمدن قیمت‌ها در سال‌های گذشته و شیوع کرونا در یک سال اخیر، مسلما با بهبود شرایط افزایش تقاضا بیش از افزایش عرضه خواهد بود یعنی یک رنج بیشتری افزایش تقاضا ازعرضه به وجود خواهد آمد که ممکن است قیمت‌ها را به‌طور موقت افزایش دهد، به‌طور مثال اگر قیمت نفت ۸۵دلار بماند، دور از ذهن نیست.

این کارشناس حوزه انرژی عنوان کرد: به عقیده من اگر قیمت منطقی نفت 75 دلار باشد هم مصرف‌کننده و هم عرضه‌کننده راضی هستند تا بتوانند از یک سو برنامه‌های توسعه را تامین كنند و مصرف‌کننده‌ها و اقتصاد دنیا هم با مشکل مواجه نشوند.

بهروزی فر گفت: اعضای اوپک پلاس با توجه به شرایط کنونی می‌توانند تصمیمات خود را تغییر دهند و مواردی که به صورت ارادی در بازار ساختند را می توانند از بازار خارج کنند و باید امیدوار باشیم که ایران نیز به زودی به بازار نفت ورود پیدا کند و مشکلات ونزوئلا نیزباید حل و فصل شود و لیبی نیزوارد بازار شده اما می تواند بیشتر ازاین اقدام کند، در هر صورت این اتفاقات می‌تواند افزایش عرضه را به دنبال داشته باشد.

وی با بیان این که در یک برهه با رکود قابل توجهی در دنیا مواجه بودیم، عنوان کرد: در اوج رکود، ۱۰ میلیون بشکه تقاضای دنیا کاهش یافت و در یکسال گذشته با رشد اقتصادی قابل توجهی در دنیا مواجه نبودیم .

وی افزود: ظرفیت‌های تولید معطلی در دنیا وجود دارد که بلافاصله پس از بهتر شدن وضعیت کرونا وعادی شدن شرایط می تواند به وضعیت گذشته بازگردد و افزایش رشد اقتصادی را به دنبال دارد.

بهروزی فر گفت: دربودجه کشورهایی مانند عربستان و عراق تا قیمت ۸۰ دلار نفت بالانس می‌شود اما با قیمت پایین‌تر از آن با مشکل مواجه می‌شوند و بالاتر از آن رشد اقتصادی آن‌ها را کاهش می‌دهد بنابراین ۸۰ دلار در صورتی که مسأله کرونا حل شده باشد می‌تواند قیمتی قابل قبولی برای همگان باشد.

وی در پاسخ به این نكته که قیمت 80 دلار برای خریداران بزرگی مانند چین سنگین است چراكه به خرید نفت ارزان عادت کرده‌اند،  گفت: برای کشورچین قیمت نفت بالا چندان دشوار نیست زیرا خودش می‌داند این قیمتی نیست که سرمایه‌گذاری در صنعت نفت را با تحریک مواجه سازد و به سرمایه‌گذاری تشویق کند و می‌تواند قیمت ها را بالای یک‌صد دلار هم تصور کند؛ به همین دلیل مصرف‌کننده منطقی به دنبال قیمت منطقی است که علاوه بر تداوم رشد اقتصادی خود، مطمئن باشد که روند سرمایه گذاری در صنعت نفت و انرژی با مشکلی مواجه نخواهد شد.

این کارشناس حوزه انرژی خاطر نشان کرد: در شرایطی که مشکلی مانند کرونا وجود نداشته باشد، قیمت ۷۵تا ۸۰دلار می تواند برای بازارهای جهانی منطقی باشد.

وی بیان کرد: یک کشور وارد کننده نفت به دلیل تامین امنیت عرضه انرژی خود تمایل دارد، از منابع مختلفی واردات خود را تامین کند، به‌طور مثال کشوری مانند هند اگر تمام مصرف خود را ازعربستان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین ، ذخایر تولیدکننده نفت تامین کند اگر یک مسأله کوچک فنی و تروریستی و سیاسی اتفاق افتد و عرضه عربستان را با مشکل مواجه سازد، می‌تواند امنیت انرژی کشور‌هند را با بحران مواجه کند اما اگر هند به‌جای یک کشور از ۱۰کشور واردات نفت را انجام دهد، درصورت بروز هرگونه اتفاق فنی یا تکنیکی یا ژئوپلوتیکی یا حتی عرضه آن کشور به صفر برسد، می تواند مابه‌التفاوت آن را از بازارهای دیگری تامین کند و این به نفع هر کشور واردکننده‌ای است که مبادی واردات خود را متنوع سازد .

وی در پایان تصریح کرد: این مسأله برای کشور چین، ژاپن، کره، هند و اروپایی مسأله مهمی است یعنی همه کشورها تمایل دارند که این اتفاق برای آن‌ها رخ دهد همانطور که کشور ایران تمایل دارد به جای صادرات به دو کشور به ۲۰کشور صادرات داشته باشد و این مسأله کاملا منطقی است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |