جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 13597 13:55 1394/04/05
مسابقه بی پایان در بهره برداری از منابع طبیعی

مسابقه بی پایان در بهره برداری از منابع طبیعی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
مسابقه بی پایان در بهره برداری از منابع طبیعی

مسابقه بی پایان در بهره برداری از منابع طبیعی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

پیش بینی مهاجرت 200 میلیون نفر به دلیل بحران های ناشی از تغییرات اقلیمی

گروه امورزیربنایی

یک کارشناس حوزه صنعت گفت: مسابقه بی پایان در مالکیت و بهره‌برداریی از منابع طبیعی و حس سودجویی و اشتهای سیری ناپذیر برخي افراد، تهدیدی جدي براي محيط زيست است.

هوشنگ انوشيرواني در جلسه ای با حضور فعالان بخش خصوصی در حوزه محیط زیست كه در دفتر سازمان ملل متحد در تهران برگزار شد، افزود: حفاظت از محیط زیست اکنون به یکی از مهمترین دغدغه های بشر تبدیل شده است چرا که افزایش یکباره جمعیت، رشد صنعت و فناوری، مصرف زدگی افسار گسیخته شهروندان و تغییرات آب و هوایی، انسان را با معضلات فراوانی مواجه ساخته است که کاهش کمیت و کیفیت بهره مندی از مواهب نهفته در طبیعت از جمله اين مشكلات است.

این فعال صنعت پلاستیک گفت: منشا برخي سهل انگاری هایِ مشهود و البته خسارت بار را باید در ضعف فرهنگ عمومی در زمینه محیط زیست دانست چرا که اهمیت محیط زیست و ضرورت حیاتی حمایت از آن هنوز هم برای مردم ما بخوبي ملموس نیست.

انوشيرواني كه پس از قرائت پیام دبیرکل و سخنراني چند نفر از فعالان زیست محیطی در اين جلسه سخن مي گفت، افزود: خطرات زیست محیطی و چاره جویی برای آن باید به یک فرهنگ عمومی و دغدغه ای ملی تبدیل شود.

وی یادآور شد: به طور حتم با افزایش آگاهی اجتماعی و توانمندسازی شهروندان، رفتارهای زیست محیطی بهبود پیدا کرده و ارتقا می‌یابد

انوشیروانی بیان کرد: آلودگی های برخی نایلکس های معمولی بر همگان آشکار شده و تفاوت قیمت 10 درصدی این گونه محصولات مانع استفاده از این فناوری روز و برتر دنیا نشده است.

وی ابراز امیدواری کرد که با تشویق صنایع برای استفاده از این گونه نایلون های تجزیه پذیر، بتوان به حفظ محیط زیست بیش از پیش توجه کرد.

انوشیروانی ادامه داد: سال هاست بخش عمده ای از صنایع و فروشگاه های زنجیره ای کشورهای مختلف از این نوع محصول استفاده می کنند و حتی در کشورهایی همچون ترکیه و کشورهای حوزه خلیج فارس نیز الزام قانونی برای استفاده از این نوع پلاستیک ها وضع شده است.

انوشيرواني با بيان اين كه هر کس باید مسئولیتش را در قبال محیط زیست بپذیرد و با اعتقاد بر این موضوع که تبلیغات تولید کنندگان سمت و سو مصرف و سلایق مصرف کنندگان را تعیین می کند و بخش عمده ای از محیط زیست توسط تولید کنندگان آسیب دیده است، از تولید کنندگان خواست تا با تبلیغات زیست محیطی مفید و پیوسته در کنار معرفی و تبلیغ محصولتشان، سهم عمده ای در ارتقا فرهنگی جامعه داشته باشند.

وی تاكيد كرد: تنها راه برون رفت از شرايط موجود این است که زندگیمان را سازگار با محیط زیست مدیریت کنیم و هر کس در حوزه مدیریتش این مهم را بپذیرد و انجام دهد.

در اين جلسه پیام دبیر کل سازمان ملل قرائت شد و طی آن شعار سال سازمان ملل در این خصوص "هفت میلیارد رویا و یک ستاره، با احتیاط مصرف کنیم" به سمع حضار رسید.

در این جلسه ابتدا به موضوع کاهش مصرف آب با توجه به بحران منطقه ای و کشورمان اشاره شد، حضار استدلالهای منطقی بر کاهش مصرف در همه ابعاد زندگی داشتند زیرا کاهش مصرف در هر محصولی موجب کاهش مصرف آب می شود.

موضوع بعدی مطرح شده در اين جلسه مساله پسماند بود که باعث تنگ تر شدن عرصه محیط زیست و از بین رفتن بسیاری از گونه های زیست محیطی شده است و نقطه پایان خیلی از گونه های زیستی را نزدیک کرده است .

گزارشات ارائه شده حاکی از بین رفتن 17 درصد منابع خاکی است و عوامل مخرب زیست محیطی و اثرات آن از جمله استفاده مضاعف از کود، سم، سوخت های فسیلی و جنگل زدایی که موجب فرسایش خاک و شور شدن آن و تغییر کاربری و آلودگی های آب و هوا شده است.

پیش بینی می شود تا سال 2020 تحت تاثیر بحران های ناشی از تغییرات اقلیمی و چالش های زیست محیطی بیش از 200 میلیون نفر در کره زمین مجبور به مهاجرت شوند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |