پنج شنبه 20 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 106759 18:58 1399/04/06
مدیر منابع انسانی در زمان بحران ها

مدیر منابع انسانی در زمان بحران ها

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
مدیر منابع انسانی در زمان بحران ها

مدیر منابع انسانی در زمان بحران ها

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مصطفی خداداد صفائی، کارشناس مدیریت منابع انسانی

امروزه تمامی ادارات و شرکتهای بزرگ و کوچک باید به این باور برسند که پاندمی کرونا تاثیراتی در کار و رفتار می گذارد و همانند یک بیماری ساده باید از آن باید گذر کرد و وارد فاز جدید زندگی شوند و این مهم می تواند تاثیر مثبت و منفی در کسب و کار و رفتار و عملکردها بگذارد و حتی باعث حذف بعضی از شغها بشود .

در حوزه منابع انسانی پاندمی کرونا منجر به بیکاری میلیونها انسان در جهان گردیده، و در بعضی از کارگاها باعث کم شدن ساعت کاری و بعضی از شرکتها باعث دور کاری و در بعضی از شغل ها باعث نابودی کامل آن کسب و کار شده است، که معمولا در سیستمها دور کاری چون کارمند در دسترس کارفرما نیست، این باعث تغیر در سیستم رفتاری و زمانی می‌شود، و در ضمن ما هنوز نرم افزار و فرهنگ دور کاری را به صورت عمومی و اثر بخش نداریم.

در حال حاضر این ویروس باعث ضرر اقتصادی زیادی گردیده و بعضی شرکتها بعلت هزینه های مربوطه زیاد، دچار سر در گمی و تعدیل نیرو انسانی شده اند و در صورتی که می توان با راه حل هایی از قبیل تسهیلات ارزان حمایتی و تاب آوری از ریزش نیرو و بار روانی که به شرکت وارد میشه جلوی گیری کرد.

تاب آوری که باعث مقاومت یکپارچگی در کسب کار در زمان بحرانی مثل زمان فعلی می شود. و می توانیم با کمک هم سیستم تاب آوری را در یک شرکت بحران زده پیاده کنیم. برای حفظ شرکت در حوزه منابع انسانی در زمان تاب آوری باید مدیریت هزنیه ها رو انجام دهخیم و به یک دوم و به یک سوم برسونیم.

اول می تونیم اضافه کاری را قطع کنیم ولی حقوق را کامل پرداخت کنیم، می توانیم ساعت کار کرد رو کاهش بدیم ولی تعدیل نیرو نداشته باشم، می توانیم کارگاها و کارخانه رو شیفت بندی کنیم ولی تعدیل نداشته باشیم، می توانیم ماموریتها را به حداقل برسانیم، می توانیم حقوق نیروی بازنشسته با توافق در دوران بحران پرداخت نکنیم یا به نصف برسانیم و بعد بحران به روال عادی برسانیم،  می توانیم از کارکنانی که در آمدهای بالایی دارند با توافق در زمان بحرانی حقوقشان موقت به نصف برسانیم و در آینده بعد از بحران حقوقشان کامل پرداخت نماییم. می توانیم با مکانیزم موجود در اختیارمان را حفظ نیرو کنیم و از تعدیل نیرو خود داری نماییم و در زمان بحران نیروی انسانی خیلی از هزینه ها رو می تواند مدیریت کند برای حفظ شاکله سازمان البته با کمک تمامی اعضای یک سازمان می توان مدیریت تاب آوری را در مجموعه با موفقیت پیاده کرد.

مدیر منابع انسانی در زمان بحرانی و غیر بحرانی باید تنظیم کننده بین کارکنان و مدیران باشد یعنی حفظ دو طرف خصوصا در زمان بحران باشد.

در زمان بحران باید بتواند از نیروها بخوبی استفاده نماید. می تواند نیرو هارو تقسیط نماید یعنی همان شیفتی و یا دور کاری و یا کم کردم زمان کاری .

منابع انسانی در زمان بحرانی باید آموزش های لازم را جهت دورکاری به پرسنل مربوطه بدهند و بستر و زیر سازی را برای دور کاری مجموعه (نرم‌افزاری،سخت‌افزاری، آمورش و فرهنگ سازی) فراهم سازد.

این مکانیزم را می توان به کمک مدیران داخلی و عوامل خارجی خصوصا اداره کار و تامین اجتماعی اجرایی نمود تا کارفرما بتواند از تعدیل نیرو جلوگیری بعمل آورد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |