شنبه 08 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 84096 10:39 1397/04/06
مجامع الکترونیکی؛ فرصت ها و تهدیدها

مجامع الکترونیکی؛ فرصت ها و تهدیدها

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
مجامع الکترونیکی؛ فرصت ها و تهدیدها

مجامع الکترونیکی؛ فرصت ها و تهدیدها

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) نوشت: معاون اقتصادی و سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری اهداف، با استقبال از بسترسازی سازمان بورس برای تشکیل مجامع الکترونیکی گفت: این اقدام، احراز هویت و شمارش آرا را تسهیل خواهد کرد.

امیر حمزه مالمیر، افزود: با تشکیل مجامع الکترونیکی، بدون آنکه نیازی به تلف کردن زمان برای رفت و آمد به مجامع باشد، امکان اعمال رای و دریافت اطلاعات وجود دارد و شرکت‌ها نیز با برنامه‌ریزی مناسب‌تر، مجامع کاراتر و موثرتری را برگزار خواهند کرد.

وی با اشاره به قرارگیری در فصل مجامع به سرمایه‌گذاران توصیه کرد: قبل از اتمام سال مالی و همراه و همزمان با شرکت، اطلاعات دریافتی عملکردها در مقاطع سه ماهه و همچنین آمار و اطلاعات ماهیانه را به دقت مورد بررسی قرار دهند.

مالمیر ادامه داد: سرمایه‌گذاران همچنین باید با توجه به ابهامات و سوالات مدنظر خود، شرکت‌های سرمایه‌پذیر و همچنین شرکت‌های هدف را دسته‌بندی کرده و با دریافت اطلاعات سالیانه حسابرسی‌شده، صرفا نسبت به تکمیل داده‌ها و یافته‌های خود اقدام کنند و بیشتر تمرکز خود را بر روی شرکت‌های هدف قرار دهند.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: باتوجه به اینکه به‌طور سنتی عمده‌ شرکت‌ها سال مالی خود را منطبق با سال شمسی و در پایان اسفند هر سال قرار می‌دهند و از طرفی باتوجه به مهلت قانونی ۴ ماهه بعد از اتمام سال مالی برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه، تراکم برگزاری مجامع طی ماه‌های ابتدایی سال بسیار بالاست و با عنایت به تمایل کمتر شرکت‌ها به برگزاری مجمع در ماه رمضان، تیرماه با تراکم بیشتری نسبت به سال‌های گذشته روبروست؛ از این رو سرمایه‌گذاران با هجوم اطلاعات روبرو خواهند بود و به‌ناچار امکان حضور در برخی مجامع را از دست می دهند.

مالمیر توضیح داد: ضروری است زمان برگزاری مجامع برای سرمایه گذار مدنظر قرار گیرد تا در صورت همزمان بودن مجامع، بر اساس اولویت مشخص شده شرکت کند یا با ارائه‌ وکالت، فرد دیگری که مورد اعتماد اوست در مجمع با اولویت کمتر شرکت کند.

وی اظهار داشت: برای حضور در مجمع نیز فرد باید با یک آمادگی کامل مشارکت کند تا هم از اطلاعاتی که در مجمع رد و بدل می‌شود استفاده بهینه برد و هم بتواند با سوالات منطقی و درست خود، ابهامات موردنظر را کاهش داده و به ارائه‌ اطلاعات مفید در مجمع کمک کند.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری اهداف ادامه داد: برای این منظور باید هم به اطلاعات ارائه شده طی سال شرکت توجه شود و هم صورت‌های مالی و یادداشت‌های همراه و گزارش فعالیت هیئت‌مدیره به دقت مورد مطالعه قرارگیرد و قبل از مجمع سوالات موردنظر مشخص و یادداشت شود. چراکه گاه دیده شده اطلاعات بااهمیت در ذیل یادداشت‌ها یا در گوشه‌‌ای از گزارش فعالیت هیئت‌مدیره درج شده که مورد مداقه قرارنگرفته است.

مالمیر با اشاره به برخی راهکارها برای برگزاری بهتر مجامع گفت: یکی دیگر از نکاتی که باید سرمایه‌گذاران در مجامع به آن توجه کنند، کمک به برگزاری مناسب مجمع و به حاشیه نرفتن مجامع است. برخی افراد ممکن است تمایل داشته باشند در همه‌ مجامع با سر و صدا کردن به دنبال منافع شخصی خود باشند؛ لذا مجامع را به تشنج می‌کشانند که این حرکت به نفع هیچ گروهی نیست.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: گاهی هم متاسفانه برخی مدیران شرکت ها در جهت اهداف خاص گروهی، چنین افرادی را در مجامع می‌گمارند تا جلسات با طرح سوالات حاشیه‌ای از اصل خارج شود. در این حالت سرمایه‌گذاران باید با آرامش و به دور از احساسی‌گری، از به حاشیه بردن مجمع جلوگیری کنند.

وی یادآور شد: هر فرد باید سوالات بااهمیت خود را مطرح کند و اجازه دهد که دیگران نیز به همین منوال عمل کنند تا مدیران و اعضای هیئت‌رئیسه نیز در کمال آرامش پاسخگو باشند. ضمن اینکه حضور به‌موقع در مجامع نیز می‌تواند انضباط مجامع را افزایش دهد.

مالمیر با استقبال از برگزاری مجامع به‌صورت الکترونیکی در آینده گفت: همواره یکی از نکاتی که با افزایش سهامداران فعال و توسعه‌ جغرافیایی بازار سرمایه با آن روبرو بوده‌ایم، حضور سرمایه‌گذاران در مجامع شرکت‌ها و اعمال رای و دریافت اطلاعات بسیار مناسب از اطلاعات رد و بدل شده در مجامع بوده است. از طرفی باتوجه به گستردگی سهامداران شرکت‌ها، برنامه‌ریزی جهت حضور سهامداران و تدارک فضای مناسب و برگزاری بهینه از چالش‌های اساسی بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: اگرچه حضور سهامداران در سال‌های گذشته ملاکی برای میزان حضور است، لیکن باتوجه به تغییرات سهامداری و یا تغییر رفتار برخی از سهامداران، ممکن است نسبت به سال قبل از استقبال و یا عدم استقبال روبرو شود و هر دوی این اتفاق بر کیفیت برگزاری مجامع موثر خواهد بود.

وی اظهار داشت: باتوجه به مراتب پیش‌گفته، موضوع امکان برگزاری مجمع به صورت مجازی (الکترونیکی) در کنار مجامع حضوری مطرح و ضرورت ایجاد زیرساخت‌های لازم برای این‌منظور احساس شد. طی سالیان اخیر تلاش شده است که زیرساخت‌ها فراهم شود که به‌نظر می‌رسد در آینده‌ نزدیک شاهد این اتفاق مهم باشیم.

مالمیر افزود: با این اقدام، علاوه بر اینکه زمان کافی در همه‌ مجامع برای رفت و آمدها فراهم است، امکان اعمال رای و دریافت اطلاعات از مجمع نیز وجود دارد و شرکت‌ها با برنامه‌ریزی مناسب‌تر، مجامع کاراتر و موثرتری را برگزار خواهند کرد. از طرفی این اقدام، احراز هویت و شمارش آرا را تسهیل می‌کند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: با تشکیل مجامع به صورت الکترونیکی، فایل برگزاری مجامع دسته‌بندی خواهد شد و هر زمان که سرمایه‌گذار بخواهد می‌تواند به آن مراجعه کند و حتی در صورتی‌که در زمان برگزاری مجمع امکان حضور به صورت فیزیکی یا مجازی را نداشته، می‌تواند اطلاعات خود را از این بابت تکمیل کند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |