شنبه 08 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 174182 19:03 1400/12/11
متقاضی واقعی توان خرید مسکن ندارد

متقاضی واقعی توان خرید مسکن ندارد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
متقاضی واقعی توان خرید مسکن ندارد

متقاضی واقعی توان خرید مسکن ندارد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-ساخت مسکن درهرجوامعی از جمله نیازهای مهم تلقی می‏شود چه بسا برای تحقق این نیازمهم باید زیرساخت‏های آن از قبیل نهاده‏های ساختمانی،زمین، اعطای تسهیلات مناسب و... فراهم شود.

به گزارش جهان اقتصاد؛ کم کم به روزهای پایانی سال نزدیک می‏شویم و بازارمسکن نیز تحت تاثیر این شرایط روزهای با افت و خیزی را تجربه می‏کند به طوری که تمامی خریداران و متقاضیان منتظر هستند که سرنوشت این بازار در آینده چه خواهد بود!

خبرنگار جهان اقتصاد درباره این موضوع با حسن محتشم، عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران به گفت‏وگو پرداخته است که در ادامه می‏خوانید.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران اظهار کرد: پیش‌بینی بازارمسکن از نظر قیمتی به نتایج حاصل از برجام باز می‏‎گردد به طوری که درصورت حصول نتیجه در برجام با یک مقدار کاهش قیمت‎ها مواجه خواهیم بود.ازسوی دیگر قیمت ارز، دلار و طلا نیز روند کاهشی خواهد یافت و مسکن نیز متاثر از این موضوع با روند قیمت‏های پایین مواجه خواهد بود و اگرمذاکرات برجام امضا نشود، شرایط  معکوس خواهد شد.

محتشم گفت: با توجه به تعطیلات آخر سال و در پیش بودن تعطیلات سال جدید تا نیمه دوم فرودین ماه 1401بنظر می رسد تغییرات زیادی در بخش اقتصادی رخ نخواهد داد.

وی گفت: با توجه به افزایش جهش قیمتی نزدیک به 700 درصدی سه سال 97و98و99 نمی‏توان انتظار بالا رفتن قیمت مسکن را شاهد بود، همان طورکه ارز از دامنه 30 هزار تومان به 25 هزار تومان رسیده است بنابراین قیمت مسکن به برجام بستگی دارد.

این فعال حوزه مسکن، گفت: با این که از ابتدای سال 1400 افزایش 17 الی 18 درصدی قیمت مسکن را شاهد بودیم اما تورم ما بالای 30 درصد بوده است یعنی زیر نرخ تورم قیمت مسکن افزایش یافته است بنابراین در صورت تداوم شرایط کنونی قیمت مسکن، نباید افزایش پیدا کند.

به گفته وی، سرمایه‌گذاری در بخش مسکن همیشه مناسب بوده است زیرا در واقع مسکن مصرفی متقاضی واقعی را نداشته است و تعداد مستاجرین در سطح واحدهای مسکونی رقم قابل توجهی است که از هزینه اجاره‌بها رنج می‏برند بنابراین سرمایه‌گذاری در بخش مسکن هنوز جا دارد و سوددهی آن در مقایسه با سایر کارها ساده‌تر و مطمئن‌تر به نظر می‏رسد یعنی تغییرات سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن به مثابه بورس نیست که به طور ناگهانی بالا و پایین برود.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه ‌سازان استان تهران بیان کرد: دربخش تولید با توجه به گرفتاری‏های متعدد اداری یا پروسه سرمایه گذاری، همه داوطلب نیستند و خیلی از افراد هم امکان فعالیت ندارند اما بخش مسکن تنها حوزه مطمئن، امن است و متقاضی خود را به همراه دارد.

محتشم بیان داشت: اگر از ابتدای انقلاب تاکنون تمامی بازارها را مورد بررسی قراردهیم، مسکن در مرحله سوم سود دهی قرار گرفته است اما امنیت و ریسک کمتر آن موجب شده که اگر فردی به تمام فاکتورهای آن توجه کند، شاید مسکن درمرحله اول قرارگیرد بنابراین بهترین و مهم ترین ترین بازدهی سرمایه گذاری، بخش مسکن است.

وی گفت: خرید و فروش مسکن در سه سالی هم که رونق داشت مربوط به مسکن مصرفی بود و سرمایه گذاری را به دنبال داشت اما امکان خرید برای متقاضیان واقعی مسکن وجود نداشت زیرا سرمایه گذاری سنگینی در بخش مسکن لازم است.

محتشم عنوان کرد: امسال پس از یک دوره که به تورم برخورد کرده است، معاملات اندکی صورت گرفته است که تعداد محدودی از آنها مصرفی بوده اما باز هم در تعداد محدودی از این معاملات به عنوان سرمایه‌گذاری صورت گرفته است و به عقیده من توان خرید مسکن برای متقاضی واقعی وجود ندارد و با گرانی‏های اخیر تامین نقدینگی برای متقاضیان خرید مسکن دشوار است، به همین دلیل معاملات مصرفی به تعداد زیاد صورت نمی‏گیرد و بیشترمربوط به حوزه سرمایه ای است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |