شنبه 08 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 147987 18:29 1400/04/22
متقاضیان مسکن ملی در انتظار تحقق وعده‌ها

متقاضیان مسکن ملی در انتظار تحقق وعده‌ها

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
متقاضیان مسکن ملی در انتظار تحقق وعده‌ها

متقاضیان مسکن ملی در انتظار تحقق وعده‌ها

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

تکمیل واحدهای مسکونی طرح اقدام ملی مسکن تا پایان سال جاری ادامه دارد

فریده خدادادی-داشتن سرپناه امن و سقفی بالای سر آرزوی مردمی است که در شرایط سخت اقتصادی با جمع کردن اندوخته خود به فکر خریداری خانه‌ای هر چند کوچک هستند، مسکن ملی از جمله طرح‏هایی است که از زمان طرح اولیه آن متقاضیان بسیاری را نسبت به ثبت نام  آن سوق داد.

 به گزارش جهان اقتصاد؛ ۵ شهریورماه سال ۹۸ بود که طرح اقدام ملی مسکن توسط دولت دوازدهم در طی ۲ سال آغاز شد. وزارت راه و شهرسازی در راستای کمک به تأمین مسکن، طرح اقدام ملی تأمین مسکن را در قالب احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی برنامه‌ریزی کرد.

 از طرفی  بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مدیریت احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی از این برنامه را در شهرهای کشور با اولویت شهرهای با جمعیت کمتر از یکصد هزار نفر بر عهده گرفت. پس از اعلام این طرح از سوی رییس جمهور سامانه طرح ملی مسکن برای ثبت نام متقاضیان ۱۰ استان کشور باز شد  و ثبت‌نام گسترده از متقاضیان مسکن انجام شد و در طرح اقدام ملی مسکن در پنج مرحله بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ثبت نام کردند.

از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری که در مراحل مختلف طرح اقدام ملی مسکن ثبت‌نام کردند ،۵۳۰ هزار واجد شرایط دریافت مسکن شناسایی شدند که ۲۰۰ هزار نفر نیز نزد بانک واریز انجام داده اند.

این پروژه از طریق آورده متقاضیان و یکصد میلیون تومان وام بانکی با نرخ سود ۱۸ درصد ساخته می‌شود.آورده متقاضیان در مرحله اول حدود ۴۰ میلیون تومان بوده است. ساخت این واحدها براساس طرحی که عنوان شده بود باید تا پایان سال ۱۴۰۰ به اتمام برسد .

طرح اقدام ملی مسکن در ۳ مرحله پیگیری شد به طوری که در مرحله نخست در شهرهای کوچک و متوسط با تامین زمین کافی  و واگذاری آن به مردم و همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان  بنیاد مسکن، این طرح برای حدود ۱۳۵ هزار نفر اجرایی شده است. اکنون از نفراتی که به برای این طرح ثبت نام کردند، بخشی زمین را  در اختیار گرفتند و بخشی نیز واحدهای مسکونی خود را ساخته و افتتاح کرده‌اند. 

مرحله دوم این طرح به  پروژه‌هایی  اطلاق می شود که هستند که به صورت مجتمع احداث می‌شوند به طوری که  پیمانکاران و سازندگان و انبوه سازان طی قراردادی  ساخت این مجتمع‌ها  را عهده دار می‏شوند و  نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر به این طرح‌ها معرفی شده‌اند.

مرحله سوم این طرح به ساخت واحدهای مسکونی در کلانشهرها و شهرهای بزرگ اختصاص دارد که در آن پروژه‌ها به شکل مشارکتی با انبوه‌سازان احداث می‌شود. البته در کنار این سه طرح، تفاهم‌نامه‌ها با سازمان‌های مختلف مانند نیروهای مسلح، آموزش و پرورش برای تامین مسکن فرهنگیان و وزارت رفاه برای تامین مسکن کارگران و بازنشستگان و وزارت جهاد کشاورزی نیز پیگیری می‌شود. در این تفاهم‌نامه‌ها برای سازمان‌هایی که هم زمین و هم امکانات و منابع مالی ساخت مسکن در اختیار داشتند، واحدهای مسکونی احداث می‌شود. 

 به تازگی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه احداث ۵۳۰ هزار واحد مسکن ملی در سراسر کشور در قالب ۱۰ هزار پروژه وارد فاز اجرا شده است، گفت: اکنون بخشی از این پروژه‌ها در دو مرحله افتتاح شده اس. البته این طرح در تعداد انگشت شماری از شهرهای کوچک و عمدتا کوهستانی که وزارت راه و شهرسازی زمینی در اختیار ندارد و هنوز نتوانسته است زمین از مردم خریداری کند، شروع نشده است اما از یک سو تعداد این شهرها و متقاضیانشان بسیار کم است و از سوی دیگر در این شهرها نیز در آستانه حل مشکل هستیم.

تاکنون ۴۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن به متقاضیان تحویل شده است.  

به گفته وزیر راه و شهرسازی این که تا پایان سال ۱۴۰۰ چه تعداد واحد مسکونی دیگر احداث شود، بستگی به پرداخت مردم دارد اما با این حال پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال ۱۴۰۰ بتوان حداقل احداث ۱۵۰ هزار واحد مسکونی را در قالب طرح اقدام ملی مسکن به اتمام رساند.

همانطور که اسلامی، وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده است احداث دیگر واحدهای مسکونی اقدام ملی منوط به پرداخت وجوهه لازم توسط مردم است، باید تسهیلات بانکی مناسب در اختیار مردم قرار گیرد،

اسلامی با اشاره به افزایش سقف تسهیلات بانکی ساخت مسکن گفت: تسهیلاتی که در این طرح پیش‌بینی شده به سازنده پرداخت می‌شود. میزان این تسهیلات تا سال پیش ۱۰۰ میلیون تومان بود که امسال با تصویب در شورای پول و اعتبار، موفق شدیم مقدار آن را به ۲۵۰ میلیون تومان برسانیم. اگر هزینه ساخت هر واحد مسکونی ۴۰۰ میلیون تومان باشد، تا سال پیش این تسهیلات حدود یک چهارم هزینه ساخت مسکن را پوشش می‌داد، اما امسال این پوشش به حدود ۶۰ درصد رسیده است و این یک توان‌افزایی قابل ملاحظه برای مردم در شرایط تورمی است. باید توجه داشت که دوره بازپرداخت این وام ۲۰ ساله است و دوران ساخت هم در آن لحاظ شده است بنابراین هرچه ساخت واحدهای زودتر به اتمام برسد، متقاضیان بهره بیشتری از این تسهیلات خواهند برد. 

محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با ایلنا اظهار کرد که درباره اظهارات برخی از فعالان حوزه مسکن مبنی بر اینکه مسکن ملی متقاضی ومشتری ندارد و طبق گفته وزیر راه و شهرسازی تاکنون فقط 200 هزار نفر آورده اولیه واریز کرده‌اند گفت: این اظهارات درست نیست. مسکن ملی گروه‌های متعددی دارد و 200 هزار نفری که اورده اولیه را پرداخت کرده‌اند فقط یکی از گروه‌های متقاضی مسکن ملی هستند. بخشی دیگر از مسکن ملی به واگذاریهای گروهی اختصاص دارد که 135 هزار واحد در واگذاری گروهی تحویل می شود.

وی افزود: در واگذاری‌های گروهی قرار نیست که پولی را به عنوان آورده اولیه واریز کنند. این گروه خودشان نسبت به ساخت مسکن ملی اقدام می‌کنند. 100 هزار مسکن ملی در محدوده بافت فرسوده هم سازو کار دیگری دارد و ساخت و ساز در ملک شخصی افراد است و این افراد با تسهیلات دولتی خودشان برای ساخت مسکن ملی اقدام می کنند و قرار نیست که ولی را واریز کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: از سوی دیگر در تفاهمنامه با دستگاه های مختلف هم ساز و کار دیگری در جریان است برای مثال تفاهمنامه ساخت 72 هزار مسکن ملی با نیرویهای مسلح منعقد کرده ایم و این گروه هم قرار نیست اورده اولیه واریز کند.

محمودزاده با تاکید بر اینکه تنها کسانی باید اورده اولیه پرداخت کنند که جزو پروژه های انبوه‌سازی هستند، گفت: نه تنها کسی از مسکن ملی انصراف نداده بلکه لیست انتظار و ذخیره هم تکمیل شده است و برای افرادی که تاخیر در پرداخت آورده اولیه دارند، متقاضی جایگزین در لیست ذخیره موجود است.

وی همچنین با اشاره به افزایش سقف وام مسکن به  250 میلیون تومان گفت: وام 250 میلیون تومان مسکن ملی شامل تمام متقاضیان حتی آنهایی که قبلا قرارداد منعقد کرده‌اند هم می‏شود. متقاضیانی که با وام 100 میلیون تومانی قرارداد بستند می‏توانند از وام 250 میلیون تومانی استفاده کنند و کسی از این وام جا نمی ماند. 

به گفته وزیر راه  و شهرسازی، نیاز مسکن شهری بر اساس برنامه ششم توسعه سالانه ۷۰۰ هزار واحد است که از این تعداد ۳۰۰ هزار واحد را سالانه مردم خود می‌سازند، بنابراین وزارت  راه و شهرسازی  برای احداث مسکن شهری عدد ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در سال را هدف قرار داده و برای نیل به این هدف در یک بازه دو ساله، علاوه بر تکمیل ۴۸۰ هزار واحد مسکن مهر باقی‌مانده، احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکن ملی را برنامه‌ریزی کرده است.

آیت الله رییسی، رئیس جمهور منتخب در مناظرات خود نیز  در ارتباط با احداث یک میلیون مسکن در سال اشاره داشته است که انتظار می رود با استفاده از نظر کارشناسان سازوکارهایی مناسب برای افزایش قدرت خرید مردم برای تهیه مسکن و رفع نوسانات عرضه و تقاضا و بهبود بازار مسکن صورت پذیرد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |