سه شنبه 29 اسفند، 1402

کدخبر: 158710 12:05 1400/07/29
قیمت لوازم خانگی گران شده به قیمت های قبل بازگشت

قیمت لوازم خانگی گران شده به قیمت های قبل بازگشت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
قیمت لوازم خانگی گران شده به قیمت های قبل بازگشت

قیمت لوازم خانگی گران شده به قیمت های قبل بازگشت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از فارس، طی چند سال اخیر قیمت لوازم خانگی رشد بی سابقه ای داشته بطوری که به گفته اکبر پازوکی رئیس اتحادیه تولید کنندگان و فروشندگان لوازم خانگی تهران، قیمت محصولات مختلف لوازم خانگی در ۳ سال گذشته بین ۱۰ تا ۴۰ برابر گران شد است. 

با توجه به این افزایش شدید قیمت ها، قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته است بطوری که بازار لوازم خانگی در یک رکود ۸۰ درصدی بسر می برد اما علیرغم این وضعیت طی دو هفته اخیر برخی از برندهای تولید کننده لوازم خانگی داخلی، محصولات خود را گران کردند و بر اساس اطلاعات بدست آمده از دست اندرکاران بازار لوازم خانگی و فروشندگان، این تولید کنندگان که برخی از آنها  حضورشان در بازار نسبتا تاثیرگذار است بین ۵ تا ۱۰ درصد محصولات خود را گران کرده اند. 

پیرو این گرانی ها در بازار لوازم خانگی، کمپین مردمی با عنوان «چرا بعد از توقف واردات، لوازم خانگی ایرانی گران شد» در خبرگزاری فارس تشکیل شد و امضا کنندگان این کمپین خواستار رسیدگی به مطالبات خود  از مسئولان دولتی  در این حوزه شدند. 

امضا کنندگان در این کمپین خواستار کاهش مجدد قیمت لوازم خانگی که با طمع تولید کنندگان افزایش داشته است و  همچنین برخورد با تولید کنندگان در جهت عدم تکرار افزایش خودسرانه قیمت ها شدند. 

با توجه به این مطالبه مردمی، گفت وگویی با عباس تابش رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان انجام شد. تابش در این مصاحبه به خبرنگار فارس اعلام کرد که از تولید کنندگان خواسته ایم که قیمت ها را اصلاح کنند و به قیمت های قبلی بازگردانند. 

عباس تابش در پاسخ به این سوال که سازمان حمایت در واکنش به افزایش قیمت لوازم خانگی توسط برخی تولید‌کنندگان چه اقدامی انجام داده است، گفت: اخیرا برخی از تولیدکنندگان لوازم خانگی بین 3 تا 7 درصد قیمت بعضی محصولات تولیدی خود را افزایش داده بودند که پیرو جلسه سازمان حمایت با این تولید کنندگان، آنها مکلف شدند تا افزایش قیمت را لغو و قیمت ها را اصلاح و به قیمت قبل بازگردانند.

رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان با بیان اینکه البته این افزایش قیمت ها هنوز در بازار اجرایی نشده بود، گفت: قبل از اعلام خبر افزایش قیمت توسط تولید کنندگان، خبر افزایش قیمت  ها به بازار رسید و بازار را متاثر کرد. 

تابش اظهار داشت: یک ماه پس از قیمت گذاری توسط تولید کنندگان، قیمت های جدید به بازار اعلام می شود اما خبر این اتفاق زودتر به بازار رسید. 

* قیمت لوازم خانگی گران شده به قیمت های قبل بازگشت

وی افزود: پیرو جلسه مذکور با تولید کنندگان لوازم خانگی به آنها اعلام شد که قیمت ها را اصلاح کنند و آنها نیز این کار را انجام دادند و اکنون تولید کنندگان قیمت ها را به قیمت های قبلی بازگردانده اند.

رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان در پاسخ به این سوال که تولید کنندگان لوازم خانگی براساس چه مجوزی افزایش قیمت داده بودند، گفت: براساس قوانین موجود؛ قیمت گذاری هیچ کالایی برعهده سازمان حمایت نیست لذا به استناد قوانین موجود بنگاه های تولیدی قیمت  گذاری محصولاتشان را برعهده دارند و سپس کالا را با قیمت تعیین شده می فروشند. 

* سازمان حمایت در رابطه با قیمت گذاری کالا هیچ اختیاری ندارد

تابش افزود: در صورتی که شکایتی مبنی بر گران شدن کالا یا گران فروشی به سازمان حمایت اعلام شود بر حسب وظیفه سازمانی آن شکایت توسط بازرسان سازمان پیگیری و با مراجعه به تولید کننده و یا فروشنده مستندات موجود بررسی و در صورتی که تخلفی صورت گرفته باشد با آن برخورد می شود. 

وی بیان داشت: یکی از مشکلات کشور آن است که قیمت گذاری همه کالاها توسط بنگاه های تولیدی انجام می شود و سازمان حمایت در رابطه با قیمت گذاری اختیار قانونی ندارد. 



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |