جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 194915 18:58 1401/06/19
قیمت‌های فعلی همچنان برای غول های نفتی جذاب است

قیمت‌های فعلی همچنان برای غول های نفتی جذاب است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
قیمت‌های فعلی همچنان برای غول های نفتی جذاب است

قیمت‌های فعلی همچنان برای غول های نفتی جذاب است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

اینکه تصور کنیم به دلیل افزایش تقاضای ناشی از شروع فصل سرما قیمت نفت به ۱۵۰ دلار در هر بشکه برسد، به هیچ وجه منطقی نیست و به نظر می‌رسد که قیمت‌ها بین ۹۰تا ۱۱۰دلار در ماه‌های آینده در نوسان باشد، اما بدون تردید این زمستان بدترین زمستان‌های تاریخ اروپا خواهد شد، اما بدون شک شرایط برای روسیه از سال آینده سخت تر خواهد شد؛ چرا که در این مدت اروپا به نوعی منابعی جایگزین بیشتری برای گاز و نفت روسیه پیدا خواهد کرد.

مرتضی بهروزی‌فر، کارشناس حوزه انرژی، در گفت‌وگو با خبرنگار جهان اقتصاد ضمن بیان مطلب فوق اظهار داشت: چین ارزان‌ترین نفت و گاز دنیا را از مسکو خریداری می‌کند و امسال بدترین زمستان تاریخ اروپا خواهد بود و در مقابل از سال آینده روسیه وارد شرایط بحرانی می‌شود.

وی تصریح کرد: قیمت بالای ۸۰ دلار برای تولیدکنندگان نفتی جذاب است به همین دلیل شرایط بازار به گونه‌ای نیست که اعضای اوپک بخواهند نگران آن باشند و به همین دلیل می‌توان گفت که قیمت‌های فعلی در بازار همچنان جذابیت لازم برای غول‌های نفتی را دارند.

وی عنوان کرد: مذاکرات و لابی‌های «بایدن» و کشورهای عربی در مورد افزایش سطح تولیدات و همچنین افزایش تقاضای ناشی از شروع فصل سرما از دیگر دلایلی است که به گفته عضو موسسه مطالعات انرژی مانع کاهش سقف تولیدات اوپک خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: جدیدترین گزارش‌های منتشر شده نشان می‌‌دهد که چین هر متر مکعب گاز را به قیمت ۲۷ سنت از روسیه وارد می‌کند در حالی‌که قیمت گاز وارداتی این کشور حتی از ترکمنستان هم از این رقم بالاتر و حدود ۳۸ سنت است این تخفیف‌های سنگین را در نفت هم شاهد هستیم و گفته می‌شود که چینی‌ها هر بشکه نفت مسکو را ۳۰ الی ۴۰ دلار ارزان‌تر از قیمت‌های جهانی دریافت می‌کنند و در واقع چین ارزان‌ترین نفت و گاز دنیا را از این کشور وارد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه افزایش درآمدهای مسکو نتیجه بالا رفتن قیمت انرژی به‌ خاطر جنگ در اوکراین بوده‌ است گفت: باید توجه داشته باشیم که بعد از جنگ روسیه و اوکراین قرار بر این بود که اتحادیه اروپا واردات نفت و گاز از این کشور را ممنوع کند، اما به دلیل شرایط بحرانی که در بازار انرژی اروپا رخ داده، این امکان در عمل وجود نداشت.

وی در ادامه افزود: اما این احتمال وجود دارد که از سال آینده تحریم‌های سخت‌گیرانه‌تری علیه مسکو اعمال شود و کشورهای اروپایی به جای اعمال سقف قیمتی واردات از این کشور را کاهش داده یا به مرور زمان متوقف کنند و بدون شک سال آینده شرایط سختی در انتظار روسیه است.

بهروزی‌فر با بیان اینکه هم اکنون نوعی بی‌اعتمادی به روسیه در بازار انرژی ایجاد شده است عنوان کرد: این بی‌اعتمادی به هیچ وجه به نفع مسکو نیست چرا که در این شرایط کشورهای دیگر هم ترجیح می دهند که مراودات تجاری خود را با این کشور به حداقل ممکن برسانند و وابستگی انرژی خود را به روسیه کم کنند.

وی در پایان اظهار داشت: بدون شک زمستان امسال اروپا با بحران شدید گازی مواجه خواهد شد چرا که نفت را می‌توانید از هر کجای دنیا وارد کنید و در بدترین حالت پول بیشتری برای خرید آن پرداخت می‌شود، اما در گاز چنین امکانی وجود ندارد و حتی ال.‌ان.‌جی که در بازار عرضه می‌شود جوابگوی نیاز بازار اروپا نیست و بحران گاز حتی می‌تواند بخش‌هایی همچون برق را نیز با چالش مواجه کند، چراکه در حال حاضر بخش زیادی از نیروگاه با استفاده از گاز سرپا هستند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |