جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 112967 19:20 1399/07/04
صنعت نفت زیر سلطه فرهنگ «مرغ همسایه»

صنعت نفت زیر سلطه فرهنگ «مرغ همسایه»

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
صنعت نفت زیر سلطه فرهنگ «مرغ همسایه»

صنعت نفت زیر سلطه فرهنگ «مرغ همسایه»

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران در اقتصاد کلان کشورتاثیر گذار است و یک مجموعه ۲۵۰ هزارنفری اشتغال متشکل از کارگران نباید با مسایلی روبرو شود که در شرایط دشوار اقتصادی با تعدیل نیرو مواجه شود.

مجید محمد پور، رییس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران،  در گفتگو با خبرنگار روزنامه جهان اقتصاد اظهار کرد: بالغ بر ۸۲۰ شرکت در  عضو این انجمن هستند که ۱۶۰ شرکت  آن را شرکت های دانش بنیان تشکیل می دهند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر این ۸۲۰ شرکت نزدیک به ۲ هزار واحد پیمانکاری در کنار خود بوجود آورد ه اند ند که بالغ بر ۸۰ هزار شغل مستقیم  و ۲۵۰ هزار شغل غیر مستقیم ایجاد کرده است که می توان گفت با این چند رقم جایگاه انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی و درکشور کاملا آشکار می شود.

رییس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران افزود: زیر ساخت های ایجاد شده توسط اعضای انجمن امکان تولید و تحویل تجهیزات صنعت نفت، گاز و پتروشیمی را تا سقف ۲.۵ میلیارد دلار به طور سالیانه داراست.

محمدپور بیان کرد: از ۱۰۰ درصد کل صنایع و اقلام در تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی حدو ۶۰ درصد آن توسط اعضای انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران ساخته می شود این در حالی است که تا حدود ۲۰ سال گذشته امکان ساخت یک واشر و شیر معمولی هم  برای صنعت در کشور وجود نداشت اما اکنون از کمپرسور، توربین، مواد شیمیایی، کاتالیست، انواع شیرهای کنترلی، انواع جرثقیل ها تا پیچ و مهره در داخل کشور ساخته می شود که در حوزه ۶۰ درصد می گنجد.

وی گفت: تعداد شرکت های دانش بنیان تا ۲ سال پیش اندک بود این درحالی است که اکنون ۱۶۰ شرکت، دانش بنیان وجود دارد و می توان گفت این روند رشد و توسعه ای است که در این صنعت و انجمن حادث شده است.

رییس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران اظهار کرد: ۲۰درصد مابقی هم  اقلامی هستند که به صورت مهندسی معکوس با خارجی ها امکان ساخت و تحویل آن ها وجود دارد

محمد پور افزود: اعضای انجمن روی  ۲۰ درصد اقلام این ، سرمایه گذاری انجام نداده است زیرا تقاضا در این حوزه کم بوده و صرفه اقتصادی به همراه نداشته است.

وی گفت: در حال حاضر انجمن بر  تمامی ابعاد تکنولوژی یعنی سخت افزار، نرم افزار، دانش ، مدیریت و سازمان احاطه دارد  و در این راستا توانسته در ۲ دهه اخیر به تکنولوژی ساخت و تحویل در مجموع  ۸۰ درصد از اقلام صنعت نفت، گاز و پتروشیمی دست یابد،که این یک موفقیت بزرگ برای انجمن و کشور محسوب می شود.

رییس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران گفت: در بسیاری از مواقع تحریم نوعی فرصت محسوب می شود و  به دلیل خودکفایی 80درصدی هیچ کشوری نمی تواند ما را تحریم کند، ضمنا برای ۲۰ درصد مابقی نیز اقداماتی مانند سرمایه گذاری انجام می شود و با مراکز تصمیم گیر مانند شرکت مل نفت، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری وارد انعقاد «قراردادهای ساخت بار اول» شده ایم؛ این نوع قراردادهایی هستند که به ساخت تجهیزاتی که تاکنون در کشور امکان ساخت آن بوجود نیامده است مربوط می شود.

محمد پور افزود: «قراردادهای ساخت بار اول» با وزارت نفت و معاونت علمی به گونه ای است که تا زمانی که امکان تولید محصول برای تولید کننده به وجود آید، حمایت می شوند و درصورت ساخت برای آن ها مشتری نیز یافت می شود و درصورت نبود مشتری وزارت نفت از یک صندوق پول آن را پرداخت می کند که به نحوی تضمین ساخت و خرید محسوب می شود.

وی بیان کرد: نبود و یا کمبود مواد اولیه، یکی از ضعفهای اصلی حوزه ساخت تجهیزات است. به منظور رفع مشکلات در این حوزه، سیاست گذاران و مراکز تصمیم گیر باید زمینه  سرمایه گذاری در ساخت مواد اولیه در داخل کشور فراهم  آورند تا تولیدکننده این دغدغه را نداشته باشد که مثلا بانک مرکزی ارزی تخصیص نمی دهد.

وی بیان کرد: یکی از مشکلات پیش رو، خریداری اقلام از خارج از کشور است که از ثبت سفارش تا پیچ وخم گمرگ، وزارت صمت و بانک مرکزی و درنهایت ترخیص وجود دارد.

رییس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران عنوان کرد: اگر صنعت نفت کشور و مراجع تصمیم گیر به دنبال  جهش تولید هستند باید تولید مواد اولیه و رفع مشکلات تخصیص ارز برای سازندگان را جزو اولویت خود قرار دهند.

وی افزود: اعضای انجمن، سرمایه گذاری لازم، جذب نیرو و ایجاد اشتغال را انجام داده اند و در راستای سیاست های دولت و نظام حرکت می کنند تا بتوانند تجهیزات مورد نیاز پروژه ها را تامین کنند اما واقعیت این است ، که  در شرایط  کنونی به دلیل نوسانات نرخ ارز با این وضعیت انعقاد قراردادی  امکان پذیر نیست و بانک مرکزی و کل مجموعه حاکمیت در راستای حل این معضل نباید از هیچ کاری دریغ نمایند.

رییس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران گفت: در ساخت تجهیزات ۶۵ الی ۷۵ درصد هزینه ها به هزینه مواد اولیه باز می گردد  چون تامین این مواد اولیه در داخل کشور امکان پذیر نیست و وارداتی هستند، که متاثر از نرخ ارز است اینجا تولید کننده  با زیان و مشکلات جدی مواجه می شود بنابراین یکی از راهکار های پیشنهادی در این حوزه مذاکره با بانک مرکزی و کارفرماها هست که برای آن  قسمتی که نیاز به واردات مواد اولیه از خارج از کشور است، به طور ارزی قرارداد بسته شود .

وی اظهار کرد: انجمن به ۸۰ درصد تامین اقلام تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی در کشور دست یافته است و اگر ۲۰ درصد دیگر نیز حل شود البته با حفظ مزیت رقابتی و صرفه های مقیاس  کشور از واردات تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت، گاز و پتروشیمی کشور بی نیاز می شود و در موضوع اشتغال قدرت جذب بالایی در بحث دانش آموختگان این حوزه فراهم می شود.

رییس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران بیان کرد: انجمن با ستاد وزارتخانه نفت ، ۴ شرکت اصلی، و شرکت های تابعه  وزارت صمت، در حال تعامل است و  چندین کارگروه با نهادهای مرتبط از جمله  شرکت پالایش و پخش،شرکت ملی صنایع  پتروشیمی، مجلس  و  قوه قضاییه برای احقاق حق اعضای انجمن تشکیل داده است و با کمیسیون ها ی مرتبط مجلس درحال رایزنی  است  تا  هم پیگیر اجرای قوانین و مقرارت مصوب در این حوزه  شود و یا اگر اصلاحی در قوانین لازم است دنبال کند .

وی عنوان کرد: با وجود شیوع ویروس کرونا شرایط فعالیت برای انجمن دشوار بود زیرا باید پروتکل های بهداشتی به طور مستمر رعایت شود و دو شیفته شدن و دورکاری نیز افزوده شد تا کار متوقف نشود و برای جلوگیری از تعدیل نیرو در این شرایط تلاش بسیاری شده است. محمد پور گفت: از کارفرمایان از قبیل شرکتهای  پتروشیمی ، پالایشگاه ها، صنایع و... انتظار می رود با یک سازنده داخلی  لااقل مانند یک شرکت خارجی رفتار کنند. نمی دانم این فرهنگ را قوانین و مقررات  تحمیل می کند  یا چگونه است که در یک نهاد ملی یک سازنده داخلی مجبور به ارایه ضمانت نامه بانکی با هزینه های گزاف باشد  و کالا را تحویل دهد  و با وجود فاکتور و دریافت نکردن وجه قرارداد  باید ارزش افزوده و سود عملکرد سالیانه  هم پرداخت کند وگرنه هم ممنوع المعاله و هم ممنوع الخروج می شود  اما سازنده خارجی  با عقد قرارداد  پیش پرداخت  را می گیرد و تا دریافت نکردن کامل پول، جنس را تحویل نمی دهد



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |