جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 11793 14:00 1394/01/28
سهم حمل ونقل ریلی در ایران فقط ۳ درصد است

سهم حمل ونقل ریلی در ایران فقط ۳ درصد است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
سهم حمل ونقل ریلی در ایران فقط ۳ درصد است

سهم حمل ونقل ریلی در ایران فقط ۳ درصد است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

"قطار زندگی" با بلیت ۱۵۰هزار تومانی روی ریل قرار گرفت

گروه امورزیربنایی: مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا، درنشستی خبری که همزمان با راه اندازی قطار زندگی در یکی از واگن های آن با حضور خبرنگاران برگزار شد اشاره ای به سهم حمل و نقل ۷۵ درصدی در حوزه جاده داشت و گفت: از این میزان هم حمل و نقل عمومی و هم شخصی را پوشش می دهد و نزدیک به ۴ تا ۵ درصد حمل و نقل مربوط به هوایی و کمتر از سه درصد مربوط به ریلی می شود.

سید حسن موسوی نژاد عنوان کرد: در مقایسه با سایر کشورهای پیشرفته به این نتیجه می رسیم که ظرفیت حمل و نقل ریلی می تواند تا ۱۰ درصد ارتقا یابد.

او افزود: در جاده سرعت به انتها رسیده و سال هاست که با افزایش سرعت مواجه نیستیم و حتی در توسعه اتوبان ها و خودروهای جدید نیز مشاهده می کنیم که سقف سرعت نهایتا ۱۳۰ تا ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت است.

موسوی نژاد با بیان اینکه در حمل و نقل ریلی سالانه بین ۱۰ تا ۱۵ کیلومتر بر سرعت افزوده می شود ، ابراز کرد: برخی قطارها در حوزه ریلی و به شکل آزمایشی تا ۵۰۰ کیلومتر بر ساعت و بر بخش عملیاتی تا ۴۰۰ کیلومتر سرعت دارند و مرتب بر رنج آنها افزوده می شود.

او خاطرنشان کرد: بنابراین سهم حمل و نقل با توجه به اینکه مرتب توسعه می یابد باید داخل کشور کار جدی در این زمینه داشته باشیم که به عنوان مثال پروژه تهران – اصفهان در این راستا آغاز به کار کرده که به نوعی آرزوی دیرینه حمل و نقل ریلی نیز بوده و امیدواریم طی سال های آتی در بخش پروژه های قطار سریع السیر به نتیجه برسد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر قطارهای پرسرعت نداریم و میانگین قطارهای جاری زیر ۱۰۰ کیلومتر است.

موسوی نژاد با اشاره به اینکه در شرکت رجا طی سال گذشته تلاش کردیم که نظر مسافران را درباره حمل و نقل ریلی جمع آوری کنیم گفت: قطار زندگی تلاش ما در راستای جلب رضایت مسافران بوده و با امکانات موجود توانسته ایم حداقل نیازها را در این قالب بگنجانیم.

وی افزود: فروش بلیت قطار زندگی از روزشنبه آغاز می شود و امیدواریم که توانسته باشیم بخشی از نیازهای مردم با این قطار برآورده کنیم.

او در ارتباط با سهم رجا در حمل و نقل ریلی گفت: حدود ۷۰ درصد حمل و نقل های ریلی توسط رجا صورت می گیرد که امیدواریم سایر شرکت ها نیز افزایش ظرفیت بدهند.

موسوی نژاد گفت: ما اگر در همین سهم نیز باقی بمانیم کفایت می کند اما امیدواریم که سهم کل بخش، حدود ۲ برابر افزایش یابد.

طراحی مسیر برای سرعت ۲۰۰ کیلومتری

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجاء در پاسخ به این سوال که برنامه ای برای زیرسازی خطوط بخصوص خط ریلی مشهد که یکی از قدیمی ترین مسیرها به شمار می رود، دارید؟، گفت: طراحی این مسیر برای سرعت های ۱۶۰ تا ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت است که با اصلاحاتی می توان به ماکزیمم سرعت رسید اما باید دانست که این خط خیلی هم قدیمی نیست.

وی افزود: از احداث خط دوم کمتر از ۱۵ سال می گذرد و هر دو خط بازسازی شده اند و قابلیت بهره برداری تا ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت را هم دارد که در آینده مورد بهره برداری قرار می گیرد.

موسوی نژاد خاطر نشان کرد: در قرارداد افزایش سرعت با برقی کردن مسیر تهران مشهد هم این خط سرعتش به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت خواهد رسید. این را هم باید گفت که سال گذشته سوزن های این خط چوبی بود که به تراورسی بتنی تغییر یافت و محدودیت روی سوزن نیز از ۶۰ به ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت رسید.

او در پاسخ به این سوال که وضعیت ایران در سرعت قطار نسبت به کشورهای منطقه چگونه است گفت: بیشترین ریل را در کشورهای منطقه به جز آسیای میانه داریم اما در زمینه قطار پرسرعت، قطار آنکارا-ترکیه به عنوان نزدیک ترین کشور به ما سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت دارد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |