شنبه 08 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 198634 19:05 1401/08/18
سایه‌ نرخ ارز روی سر اقتصاد ایران 

سایه‌ نرخ ارز روی سر اقتصاد ایران 

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
سایه‌ نرخ ارز روی سر اقتصاد ایران 

سایه‌ نرخ ارز روی سر اقتصاد ایران 

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

در روزهای اخیر نوسان نرخ دلار در کانال ۳۵ تا ۳۷ هزارتومانی دلار، به گفته تحلیل‌گران بازار سرمایه به علت تورم است و اثر روانی تغییرات قیمت ارز در دیگر بازارها به صورت مشهود قابل لمس است.

به گزارش جهان اقتصاد، در اواخر دولت سیزدهم در مقاطعی نرخ دلار به بیش از ۳۰ هزار تومان نیز رسید و شاهد نوسان در محدوده ۲۷ تا ۳۱ هزار تومان بودیم، در حال حاضر نیز دلار در بازار آزاد در محدوده قیمتی ۳۶ هزارتومانی معامله می‌شود.

به گفته کارشناسان؛ محاسبه دقیق مقدار افزایش نرخ ارز نشان می‌دهد که میزان رشد نرخ، کمتر از ۲۰ درصد بوده است؛ با توجه به تورم ۴۰ درصدی که در سال گذشته و در سال جاری داشتیم، افزایش ۲۰ درصدی نرخ ارز، رشد قابل‌توجهی محسوب نمی‌شود.

در حال حاضر به گفته تحلیل گران بازار سرمایه، در شرایطی که شاهد کاهش ارزش پول ملی، رشد ۳۰ درصدی نقدینگی و افزایش ۴۰ درصدی تورم هستیم، افزایش نرخ ارز در یک بازه زمانی در طول سال اتفاق مهمی نیست و باید گفت افزایش نرخ ارز، خود معلول عوامل دیگر محسوب می‌شود.

با وجود اینکه دولت قادر است با تزریق ارز به بازار به‌صورت دستوری نرخ را ثابت نگه دارد؛ اما باید عوامل مهم رو هم در نظر گرفته شود، زیرا نرخ ارز سایه‌ای از سایر پارامترهای اقتصادی است.

**جزئیات تسهیل دسترسی مردم به بازار ارز

این درحالی است که علی صالح‌آبادی در حاشیه جلسه دیروز هیئت دولت در مورد بازار ارز، با بیان اینکه در روزهای گذشته نوساناتی را در بازار ارز شاهد بودیم، اظهار کرد: بانک مرکزی اقدامات متعددی انجام می‌دهد و در بازارهای مختلفی هم حضور دارد. باید اشاره شود که بانک مرکزی به عنوان بازارساز در همه بازارهای ارز فعالیت دارد و مداخله می‌کند تا بازار به سمت تعادل پیش برود.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: بنابراین امیدواریم با سازوکارهای پیش بینی شده، آرامش و ثبات را در بازار ارز داشته باشیم.

وی در مورد عرضه ارز از سوی صادرکنندگان، گفت: صادرکنندگان عرضه‌های خوبی دارند و این فرایند نیز تداوم خوبی دارد بنابراین مشکلی در عرضه ارز نداریم.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی، عرضه ارزهایی که مورد اقبال بازار قرار می‌گیرد به اندازه کافی انجام می‌شود و عرضه تداوم خواهد داشت.

وی درباره افزایش نرخ ارز در روزهای گذشته، تصریح کرد: بانک مرکزی دنبال ایجاد آرامش در بازار ارز است و سیاست‌های لازم را اتخاذ کردیم و ابزارهای لازم را هم داریم تا این کار را انجام دهیم.

صالح‌آبادی همچنین با بیان اینکه اقداماتی برای تسهیل دسترسی مردم به بازار اندیشیده شد، گفت: به دلیل محدودیت صرافی‌ها، شاهد ایجاد صف در این بخش بودیم بنابراین سامانه آنلاین دسترسی به صرافی‌ها راه‌اندازی و تعدادی صرافی نیز معین شد تا افراد متقاضی خرید ارز از این طریق درخواست خود را ارائه بدهند.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: هم‌چنین حدود ۴۰ شعبه بانک در نظر گرفته شد تا همچون صرافی‌ها ارز مورد نیاز را ارائه کنند تا با توجه به وفور ارز، دسترسی مردم را برای خرید ارز تسهیل کنیم.

وی در ادامه اظهار کرد: ابزارهای مختلفی برای بازارها داریم که گواهی سکه یک نمونه آن بود که دیروز رونمایی و معامله شد؛ این اقدامات با قدرت تداوم خواهد داشت و ایجاد ابزارهای دیگر هم در بررسی قرار دارد.

صالح آبادی با اشاره به چک الکترونیک، اعلام کرد: روز شنبه با حضور وزرای صمت و اقتصاد از چک الکترونیک کشور رونمایی خواهد شد که با این اقدام، اتفاق بزرگی در صنعت پرداخت کشور رخ خواهد داد.

**تغییر جهت بورس از نزول به صعود

همچنین لازم به ذکر است شاخص کل که در ابتدای معاملات با ریزش بیش از ۴۰۰۰ واحدی کار را آغاز کرده بود با صعود ۶۶۰۰ واحدی به کار خود پایان داد، دیروز عرضه‌ها به علت «سیو سود» برخی از نوسان گیران حقوقی تشدید گرفت اما در اواسط بازار با حمایت بازار متعادل شده و با صعود ۶۶۰۰ واحدی در جایگاه یک میلیون و ۴۱۴ هزار واحد قرار گرفت.

ارزش معاملات خرد نسبت به دو روز گذشته  با افت قابل توجهی روبرو شده و از ۶,۷۰۰ میلیارد تومان به ۵۳۶۸ رسید.

۸۰ نماد در صف خرید قرار داشتند و ارزش صف خرید به میزان ۳۲۱ میلیارد تومان بوده و ۳۶ نماد نیز در وضعیت صف فروش به ارزش ۵۲ میلیارد تومان قرار گرفتند، بازار دیروز با ورود پول هوشمند ۲۰۱۷ میلیارد تومانی و خروج پول هوشمند ۱۴۰۵ میلیارد تومانی همراه شد.

در پایان معاملات دیروز۳۱۰ نماد مثبت، ۲۰۲ نماد منفی، ۸۰ نماد صف خرید و ۳۶ نماد صف فروش بودند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |