جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 9635 16:20 1393/11/06
رکود و ریزش قیمت انگیزه سازندگان مسکن را از بین برد

رکود و ریزش قیمت انگیزه سازندگان مسکن را از بین برد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
رکود و ریزش قیمت انگیزه سازندگان مسکن را از بین برد

رکود و ریزش قیمت انگیزه سازندگان مسکن را از بین برد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

تازه ترین گزارش مرکز آمار از کاهش۵۰ درصدی تعداد پروانه های ساختمانی در تهران حکایت دارد. براساس گزارش مرکز آمار، صدور پروانه های ساختمانی در شهرستانها و مراکز استانها هم حدود ۳۷ درصد کاهش داشته است

یکی از دلایل کاهش صدور پروانه ساختمانی و عدم رغبت سازندگان را می توان رکود حاکم بر بازار ساخت و ساز دانست که به دنبال آن باید منتظر افزایش قیمت در یکی دو سال آینده هم باشیم.

تعادل در عرضه و تقاضا به عنوان یک اصل در بازار مسکن مطرح است زمانی که عرضه و تولید در بازار کم می شود، تقاضا هم با افزایش همراه خواهد بود.

بنابراین در زمان رکود و کاهش تولید هم نه تنها تقاضاها باقی می مانند که تقاضاهای دیگر هم اضافه شده و انباشت تقاضا ایجاد می شود در آن صورت قیمت ها هم به صورت جهشی بالا رفته و توان خرید هم کاهش می یابد.

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی نبود منابع کافی و شفاف نبودن سیاست های دولت در حوزه مسکن در یکی دو سال گذشته رکود را بیشتر کرده که این خود موجب عدم انگیزه سازندگان به ساخت و ساز و رونق این بازار شده است.

ضمن آنکه جهش قیمت سال ۹۱ و ریزش قیمت ها در سال های بعد هم یکی از دلایلی است که رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران برای کاهش انگیزه سازندگان و گرفتن پروانه ساخت و ساز عنوان می کند.

مصطفی قلی خسروی در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: وقتی در سال ۹۱ بازار مسکن با یک جهش بی سابقه قیمت مواجه شد سازندگان هم هرچند در ابتدا سود بردند اما با کاهش قیمت ها و عدم برنامه ریزی مناسب در این بازار، سازندگان نتوانستند جایگزین مناسبی پیدا کنند.

وی ادامه داد: گران شدن قیمت مسکن سازندگان را ترغیب به گرفتن صدور پروانه ساخت کرد اما با کاهش قیمت ها واحدهای ساخته شده به فروش نرفت که این به ضرر سازندگان شد به همین علت انگیزه ساخت و ساز هم کم شده است.

این کارشناس حوزه مسکن با بیان اینکه امیدواریم این روند در سال ۹۴ ادامه دار نباشد و بازار رونق بگیرد، تصریح کرد: پرداخت وام ۸۰ میلیون تومانی به سازندگان می تواند یک اهرم برای افزایش ترغیب به ساخت و ساز در کشور شود.

خسروی گفت: رونق مسکن نیازمند حمایت دولت است بنابراین نیاز است تا دولت تسهیلات مناسبی هم برای سازندگان در نظر بگیرد تا شاهد افزایش قیمت های ناشی از کمبود عرضه در سال های بعد نباشیم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |