جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 3444 15:07 1393/04/24
رکود تورمی تولید را خفه کرد

رکود تورمی تولید را خفه کرد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
رکود تورمی تولید را خفه کرد

رکود تورمی تولید را خفه کرد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

 اجرای هدفمندی یارانه ها به شیوه ای که دولت گذشته آن را پایه گذاری کرد عملا موجب شد تا به طور همزمان، نرخ تورم و نرخ بیکاری افزایش یابد. البته در این میان فشار تحریم های بین المللی و یکجانبه علیه کشور افزایش یافت و این موضوع در افزایش قیمت دلار تاثیرگذار بود. رشد نرخ دلار در کنار هدفمندی یارنه ها شرایط را برای افزایش قیمت کالا و خدمات در کشور فراهم ساختند تا نرخ تورم در مسیری صعودی قرار بگیرد. همزمان با رشد تورم، بیکاری نیز در کشور افزایش یافت تا ترکیب این دو، رکود تورمی را در کشور شکل داد

برای اصلاح این روند باید بر روی عرضه کالا معطوف شد. به اصطلاح علمی اقتصاد باید تلاش کرد تا منحنی عرضه به سمت راست حرکت کند به این مفهوم که با رشد عرضه به کاهش تورم و افزایش اشتغال پرداخته شود. برای این کار دولت می تواند با ایجاد مشوق های جدید برای سرمایه گذاری در بخش های مولد اقتصادی راه را برای افزایش تولید و رونق در بخش های کشاورزی و صنعتی، هموار سازد تا رشدسریع در این بخش ها محقق شود و زمینه رشد اقتصادی نیز فراهم شود.
به این صورت است که دولت می تواند به افزایش عرضه کالا کمک کند و منحنی عرضه را به سمت راست هدایت کند. در این شرایط قیمت ها نیز کاهش خواهد یافت و می توان به کنترل تورم امید داشت اما این روند در کوتاه مدت قابل انجام نیست چراکه بسیاری از ساختارها نیاز به اصلاح دارد.
کاری که دولت در زمینه ابلاغ بسته حمایتی اقتصاد با هدف افزایش تولید و کاهش تورم آغاز کرده با توجه به اتفاقاتی که در ۸ سال گذشته رخ داده است، بسیار دشوار و زمان بر است. البته از سوی دیگر دولت در بخش های سیاسی هم فعالیت ها را آغاز کرده و در صورت بهبود روابط بین المللی، این بخش هم می تواند به کمک اقتصاد بیایدو در کاهش فشار رکود تورمی موثر واقع شود
مهدی تقوی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی بر این باور است که با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها بسیاری از واحدهای تولیدی ورشکست شدند و دلیل اینکه رشد اقتصادی منفی شد این مساله بود که واحدهای تولیدی کشور نابود و کارگران بیکار شدند،‌ در پی آن نرخ بیکاری افزایش پیدا کرد و در این شرایط تورم نیز شاهد افزایش نجومی شد ودر یک کلام رکود تورمی تولید را خفه کرد .
وی با بیان اینکه رکود تورمی موجود مربوط به اجرای قانون هدفمندی یارانه ها است گفت: شما اگر بحث یارانه را در متون اصلی اقتصاد جستجو کنید به هیچ وجه سیستمی که در ایران پیاده شد را نخواهید یافت. به عبارت دیگر اصلا چیزی با عنوان "هدفمندی یارانه ها" در متون اقتصادی وجود ندارد و این اصطلاح را تیم اقتصادی دولت دهم اختراع کرد.
وی ادامه داد: وقتی نهاده های تولید گران می شود، منحنی هزینه نهایی واحدهای تولیدی به سمت بالا و چپ کشیده می شود و منحنی عرضه اقتصاد که جمع منحنی های هزینه های نهایی بنگاه های تولیدی است هم به سمت چپ کشیده می شود که به معنای افزایش قیمت ها توام با افزایش بیکاری است.
وی افزود: برای آنکه بتوانیم رکود تورمی را کاهش دهیم باید کاری کرد که هزینه های تولید کم شود. اما دولت به جای آنکه از ثروتمندان مالیات بگیرد با اجرای هدفمندی یارانه ها دست در جیب فقرا کرده است که با این اقدام طبقه متوسط جامعه را از بین خواهد برد.
وی درادامه سخنانش یادآور شد : دولت باید به اصلاح نظام مالیاتی اقدام کند و به جای آنکه فقط از کارمندان و طبقه متوسط و فقیر مالیات بگیرد، به اخذ مالیات از دلالان، بساز بفروش ها و ثروتمندان اقدام کند.
این استاد دانشگاه  در پایان  گفت: اگر دولت از تولیدکنندگان حمایت کند تا رکود کاهش پیدا کند، عملا معضل بیکاری حل خواهد شد و از آن طرف به دلیل افزایش عرضه، تورم نیز کاهش پیدا خواهد کرد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |