چهارشنبه 19 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 14637 14:19 1394/05/14
رویارویی تمام قد اوباما و نتانیاهو

رویارویی تمام قد اوباما و نتانیاهو

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
رویارویی تمام قد اوباما و نتانیاهو

رویارویی تمام قد اوباما و نتانیاهو

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گروه سیاسی
politics@jahaneghtesad.com
توافق هسته ای وین و سرنوشت آن در کنگره هم چنان در صدر اخبار سیاسی در ایالات متحده آمریکا قرار دارد. مخالفان و موافقان این توافق با تمام نیروی خود به میدان آمده اند و ماجرا به یک جنگ حیثیتی برای اوباما و همراهان سیاسی اش مبدل شده است. برای مخالفان این توافق هم این چالش بسیار حیاتی است. از سویی لابی های صهیونیستی و رژیم اسرائیل نمی توانند شاهد کاسته شدن از شدت منازعه میان ایران و آمریکا باشند زیرا تمام معادلات استراتژیک خود را بر مبنای این منازعه و شدت یافتن آن بنا کرده اند و از سوی دیگر جلب نظر لابی های صهیونیستی تاثیر مهمی بر انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا خواهد داشت و رقیبان جمهوری خواه اوباما می کوشند از این فرصت نهایت استفاده را ببرند.
با این اوصاف عجیب نیست که دو طرف تلاش های خود را هر روز گسترش دهند. روز سه شنبه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس از طریق ویدئو کنفرانس با یهودیان آمریکا سخن گفت و اوباما نیز در دیدار با رهبران یهودیان آمریکا در کاخ سفید کوشید تا توافق هسته ای وین را برای آن ها تبیین کند.
ادعای نتانیاهو : با این توافق در آینده شاهد وقوع جنگ در منطقه خواهیم بود
بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کنفرانسی ویدئویی با یهودیان آمریکایی، بار دیگر با توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ مخالف کرده و آن را خطرناک خواند.
به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، نتانیاهو در این کنفرانس ویدئویی با تکرار برخی ادعا‌ها درباره ماهیت برنامه هسته‌ای ایران، گفت که توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ زمینه دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای را فراهم می‌کند.
وی در ادامه ادعاهای خود افزود: «این توافق باعث می‌شود ایران میلیون‌ها دلار علیه اسرائیل سرمایه‌گذاری کند و با این اقدام، در آینده نزدیک شاهد وقوع جنگ در منطقه خواهیم بود.»
نتانیاهو افزود: «دلیل مخالفت اسرائیل با این توافق این است که می‌خواهیم از جنگ جلوگیری کنیم؛ ما به دنبال صلح هستیم.»
نخست‌وزیر رژیم صهیونستی همچنین مدعی شد که چنانچه کنگره آمریکا توافق هسته‌ای را رد کند، ایرانی‌ها پای میز مذاکره بازخواهند گشت چرا که به این توافق نیاز دارند.
اوباما : رد توافق هسته ای به جنگ می انجامد
باراک اوباما' رییس جمهوری آمریکا در نشستی با رهبران جامعه یهودیان آمریکا ضمن دفاع قاطع از توافق هسته ای وین،هشدار داد در صورتی که کنگره آمریکا این توافق را ناکام کند،تل آویل باید منتظر جنگ باشد.
به گزارش ایرنا، روزنامه صهیونیستی 'تایمز آو اسرائیل' چاپ فلسطین اشغالی روز چهارشنبه گزارش داد:
در جلسه توجیهی روز گذشته اوباما با رهبران جامعه یهودی آمریکا که دو ساعت به طول انجامید، جو بایدن معاون رییس جمهوری و ۲۰ نفر از رهبران سیاسی و مذهبی یهودی در کاخ سفید حضور داشتند .
بنابراین گزارش، 'گرگ روزنبوم' Greg Rosenbaum رییس شورای ملی یهودیان دمکراتیک پس از این نشست در جمع خبرنگاران صهیونیستی موسوم به 'انجمن خبرنگاران دیپلماتیک اسراییلی' (IDSA) گفت که اوباما حقیقتا بر این باور است که چنانچه کنگره این توافق را رد کند، نتیجه آن در نهایت حمله نظامی خواهد بود.
روزنبوم به نقل از اوباما گفت که اگر کنگره موفق به رد توافق شود و ایران به تبع آن از توافق کنار رود و بار دیگر به غنی سازی اورانیوم در سطح بالا اقدام کند، آنگاه مخالفان، دولت آمریکا را برای حمله پیشگیرانه علیه تاسیسات هسته ای ایران تحت فشار قرار خواهند داد.
روزنبوم به نقل از رییس جمهوری آمریکا گفت: 'اما نتیجه این حمله جنگ با ایران نخواهد بود.'
این مقام یهودی به نقل از رییس جمهوری آمریکا دراین جلسه توجیهی گفت: ایران یک تهاجم کامل علیه آمریکا به راه نخواهد انداخت، با شناختی که از ارتش ایران وجود دارد، با بودجه نظامی ۱۵میلیارد دلاری در برابر بودجه ۶۰۰میلیارددلاری نظامی آمریکا، به جای آن نیروهای نیابتی ایران به اهداف آمریکا و اسرائیل حمله خواهند برد، که یکی از این موارد نیروهای مسلح در مرزهای اسراییل خواهند بود.
روزنبوم به نقل از اوباما افزود: آنها (ایران) نامتقارن خواهند جنگید، بدین معنی که راکت های بیشتر حزب الله برسر تل آویو فرو خواهد بارید. می توانم اطمینان دهم که اسراییل ضربات نامتقارن را که پاسخ ایران به حملات هوایی به تاسیسات هسته ای اش خواهد بود، باید تحمل کند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |