جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 4992 15:12 1393/06/07
رئیس انجمن علمی داروسازان بالینی کشور: اشتباهات داروسازان کمتر از نیم درصد است

رئیس انجمن علمی داروسازان بالینی کشور: اشتباهات داروسازان کمتر از نیم درصد است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
رئیس انجمن علمی داروسازان بالینی کشور: اشتباهات داروسازان کمتر از نیم درصد است

رئیس انجمن علمی داروسازان بالینی کشور: اشتباهات داروسازان کمتر از نیم درصد است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

رئیس داروخانه ۱۳ آبان گفت: خدمات داروخانه های بیمارستانی بسیار ضعیف است اما حق فنی داروخانه ها تعرفه خدمات داروسازانی است که میزان خطا و اشتباه آنها در ارائه دارو و نسخه پیچی در کشور کمتر از نیم درصد است.


به گزارش جهان اقتصاد ، خیراله غلامی، رئیس انجمن علمی داروسازان بالینی عصر سه شنبه  در نشست خبری، گفت: طی دهه‌های گذشته فعالیتهای داروسازی در کشور از دارومحوری به سمت بیمارمحوری و سلامت‌محوری تغییر کرده است به همین دلیل در هزینه و کنترل بیماری تأثیرگذار است.
وی ادامه داد: داروسازی با تجهیز مصرف دارو می‌تواند در سلامتی اثرگذار باشد و به همین دلیل می‌خواهیم مصرف منطقی دارو را با اطلاع‌رسانی به بیماران کنترل کنیم، در عوارض دارو اثر گذاشته و آن را کاهش دهیم و همچنین اشتباهای دارویی را که در جامعه به وفور اتفاق می‌افتد کم کنیم.
غلامی ادامه داد: داروسازی با بیمار سر و کار دارد، اما به دنبال آن هستیم تا در کنار دانش بالینی مهارت‌های بالینی نیز کسب کنند. هرچند از سال ۷۰ نگرش بیمارمحور در داروسازی بیشتر شد، اکنون به سمت سلامت‌محوری می‌رویم، اما تعداد فارغ‌التحصیلات داروسازی در کشور کم است و باید در دهه‌های آینده با سرعت بیشتری این رشته گسترش یابد.
نماینده داروسازان در سازمان نظام‌پزشکی، گفت: اکنون ۱۰۰ نفر فارغ‌التحصیل داروسازی بالینی داریم در حالی که باید ۱۵۰۰ داروساز بالینی داشته باشیم.
 وی افزود: در آمریکا ۱۴۰ هزار داروساز و ۱۴ هزار داروساز بالینی دارند اما در ایران ۱۵ هزار داروساز داریم و فقط ۱۰۰ داروساز بالینی وجود دارند که تعدادشان بسیار کم است.
وی افزود: همچنین در زمینه ارائه خدمات دارویی بیمارستانی ضعیف‌ترین خدمات را داشته‌ایم. این خدمات در چند مرحله باید انجام شوند اما متأسفانه در داروخانه‌های بیمارستانی انجام نمی‌شود.
غلامی گفت:‌ به عنوان مثال آنتوبیوتیک باید در داروخانه آماده تزریق شود و سپس به بخش بیمارستانی برود در حالی که این کار انجام نمی‌شود و احتمال عوارض و آلودگی را بیشتر می‌کند.
رئیس داروخانه ۱۳ آبان گفت: همچنین آماده‌سازی داروهای شیمی درمانی، غذاهای تام وریدی از نمونه‌هایی است که باید در داروخانه‌ها آماده شوند درحالی که نمی‌شود و باید وزارت بهداشت در این زمینه سرمایه‌گذاری کند و بخش مراقبت دارویی را توسعه دهد.
غلامی با تأکید بر تغییر روند آموزشی داروسازی در دانشکده‌ها، گفت: شاید ارائه خدمات نامناسب دارویی در داروخانه‌های بیمارستان به این دلیل است که نگاه وزارت بهداشت به داروخانه در زمینه اعتباربخشی و امتیازدهی بسیار کوچک است و از طرفی کوتاهی دانشکده های داروسازی باعث شده که این خدمات در داروخانه‌های بیمارستانی ارائه نشوند.
غلامی گفت: اگر خدمات دارویی و داروخانه‌های بیمارستانی ایجاد شود، مدت زمان بستری، عوارض دارویی و تداخلات دارویی کمتر می‌شود و حتی هزینه خدمات ارزانتر می‌شود.
وی گفت: نیاز به داروساز بالینی بسیار احساس می‌شود به طوری که هر ۵۰ تا ۶۰ تخت بیمارستانی باید یک داروساز بالینی داشته باشد در حالی که اکنون این طور نیست.
رئیس داروخانه ۱۳ آبان در رابطه با اشتباهات رایج دارویی در کشور، گفت: اشتباهات دارویی در تمام دنیا رخ می‌دهد. این اشتباهات در کشور و نسخ دارویی کمتر از نیم درصد است که اغلب منجر به مشکلاتی برای بیماران نمی‌شود اما موارد کمی هم بوده که منجر به مرگ بیمار هم شده است.
وی گفت: با اینکه تعداد اشتباهات دارویی کم است، اما دلیل عمده آن به این برمی‌گردد که باید نسخ دارویی الکترونیکی شوند.
وی افزود: بیشتر اشتباهات دارویی در دست خط پزشک و تغییر بودن دوز داروها رخ می‌دهد به همین دلیل از مردم تقاضا داریم زمان تحویل دارو با داروساز مشورت کنند.
وی در رابطه با حق فنی داروخانه‌ها، گفت: حق فنی را بهتر است به عنوان تعرفه درمانی داروسازی قلمداد کنیم که قرار است مردم آن را بپردازند و باید این تعرفه در داروخانه‌ها انجام شود تا در زمان نوشتن نسخه، نسخه‌پیچی و در زمان تحویل دارو این اشتباهات رایج رخ ندهد.
غلامی گفت: بارها اتفاق افتاده نسخ اشتباه به بیمار داده شده و زمانی که از بیماران خواسته‌ایم شماره تماسی برای مواقع ضروری به داروخانه‌ها بدهند یا ناراحت شده یا شماره‌ای اشتباه به داروخانه داده‌اند، بنابراین باید قوانین اصلاح شود.
وی افزود: اما فارسی‌نویسی نسخ پزشکی ایده‌ای عوامانه بوده و اشتباهات را نه تنها کم نمی‌‌کند، بلکه بیشتر هم می‌کند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |