جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 155759 19:31 1400/07/06
«دو دوز» واکسن، ملاک آمار واکسیناسیون باشد

«دو دوز» واکسن، ملاک آمار واکسیناسیون باشد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
«دو دوز» واکسن، ملاک آمار واکسیناسیون باشد

«دو دوز» واکسن، ملاک آمار واکسیناسیون باشد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-این روزها روند واکسیناسیون علیه ویروس منحوس کرونا در جهان شدت یافته و در ایران نیز سرعت آن قابل مشاهده است.

به گزارش جهان اقتصاد؛ با توجه به شدت گرفتن روند واکسیناسیون در کشور و کاهش تلفات کرونایی گویا عادی انگاری نسبت به این قضیه دوباره آغاز شده است، ماجرایی که افزایش نگرانیها را به دنبال دارد و بر دلهره و زحمات کادر درمان بیش از پیش اضافه خواهد کرد به طوری که مسافرت‏ها در بین مردم شایع شده است و حتی طی روزهای گذشته اعزام زائرین اربعین را از طریق مرزهای هوایی شاهد بودیم و بگذریم که عده ای نیز قصد داشتند از طریق مرزهای زمینی در مراسم اربعین شرکت کنند. با وجود اهمیت شرکت در مراسم مذهبی برای همه ما اما باید این نکته را در نظر داشت که ویروس کرونا ویروسی همه گیر و چه بسا خطرناک تر از قبل است و تنها تزریق واکسن کفایت نمی‏کند و به گفته مسئولین وزارت بهداشت رعایت شیوه نامه‏های بهداشتی و مراقبت از سلامت فردی از اوجب واجبات است و نباید لحظه ای از آن غافل شد.  

خبرنگارجهان‌اقتصاد نیز پیرو اهمیت این موضوع با محمدرضا محبوب‌فر، کارشناس و پژوهشگر حوزه سلامت و عضو انجمن علمی آموزش  بهداشت و ارتقا سلامت ایران به گفت‏وگو پرداخته است که در ادامه می‏خوانید:

این کارشناس حوزه بحران‌های محیطی گفت: شیب صعودی واکسیناسیون و واردات محموله ‏های واکسن به کشور را شاهد هستیم و واردات واکسن چینی سینوفارم هم به کشور محدودیتی ندارد و از سوی دیگر ظرفیت کشور به گونه‌ای است که می‌توان حداکثر دو میلیون دز واکسن در کشور در مراکز واکسیناسیون تزریق کرد اما این در صورتی است که متاسفانه مردم استقبالی نمی‏کنند.

محبوب فر افزود: اگر بخواهیم واکسیناسیون افراد در کشور علیه بیماری کرونا را داشته باشیم با وجود این که محدودیت سنی هم وجود ندارد، در نهایت 400 هزار الی 700هزار دوز واکسن بیشتر تزریق نمی‌شود زیرا سبد تزریق واکسن در کشور محدود است و آن‏ها به دنبال واکسن‏های خارجی معتبر هستند و از این نظر ایمنی جمعی در کشور با مشکل مواجه و به شکست انجامیده است و بعید بنظر می‌رسد که «اجبار در کارت واکسیناسیون و ارایه خدمات به شرط واکسیناسیون» جواب دهد و به عبارتی بی اثر است.

وی به مقامات سلامت و سیاسی کشور توصیه کرد که حتما واکسن‏های خارجی معتبر مانند فایزر، مدرنا، جانسون که در کشورهای خاورمیانه و سایر کشورها  تزریق شده است، را تهیه کنند.

این کارشناس و پژوهشگر حوزه سلامت گفت: درحال حاضر براساس گفته مسئولین جمعیت کشور بین 50الی70 درصد واکسینه شدند در حالی که واقع این صحبت‏ها صحت ندارد زیرا تعداد دوزهای تزریق شده درکشور به عنوان تعداد واکسینه‌شده‏های که دو دوز واکسن دریافت کردند، جا زده می‏شود.

محبوب فر افزود: ما در خصوص بیماری کرونا افرادی را واکسینه می دانیم که دو دوز واکسن را دریافت کرده باشند و در حال حاضر هم افرادی هم که دو دوز واکسن دریافت کرده و واکسینه شده را حساب می‏کنیم چیزی معادل 19درصد جمعیت هشتادوپنج میلیونی ایران است.

به گفته وی، طرح سخنانی که در مورد عادی شدن بیماری کرونا در جامعه وجود دارد، با توجه به مسافرت‏ها، دورهمی‏ها، اعزام زایران اربعین به عراق، مرز مهران و شلمچه و... در واقع بمب انتشار بیماری کرونا در پیک پنجم است یعنی تعداد افراد واکسینه شده 19 درصد است و واکسیناسیون کشور از یک سو با مشکل مواجه است و 40درصد ضد واکسن ها هستند که ما را درگیر بیماری کرونا می‏کند.

عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقا سلامت ایران تاکید کرد: در حال حاضر برای افراد واکسینه شده کارت واکسن صادر می‏شود و به نظر بنده اقداماتی مانند صدور کارت واکسن، گواهی واکسن، قرنطینه هوشمند عملیاتی نخواهد بود.

محبوب فر مدعی شد: تحلیل بنده این است که  خود ماجرای واکسیناسیون اجباری، قرنطینه هوشمند، یا ارایه خدمات به بروز مشکلات بیشتر امینتی و سیاسی در کشور منجر می‏شود.

به عقیده این کارشناس و پژوهشگر حوزه سلامت باید سبد واکسیناسیون در کشور باید متنوع شود و با وجود دسترس بودن واکسن‌هایی مانند فایزر، جانسون مقامات می توانند نسبت به تهیه آن اقدام کنند.

او مدعی شد: چه بسا تاکنون نزدیک به 2 میلیون و400 هزار دو واکسن فایزر و جانسون در حال ورود به کشور است. حتی قیمت تمام شده این واکسن‏ها نسبت به واکسن‏های چینی و ایرانی کمتراست و مسئولین مربوطه می‏توانند آن را از کشورهای آلمان، بلژیک و... وارد کنند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |