شنبه 08 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 137673 18:34 1400/01/24
دلار ریزش و بورس رشد کرد

دلار ریزش و بورس رشد کرد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
دلار ریزش و بورس رشد کرد

دلار ریزش و بورس رشد کرد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

از بعد سیاسی شرایط کشور در وضعیت نامتعادلی قرار گرفته و هر روز شاهد بحران جدید در این حوزه هستیم، اما مدیران کشور با هر ابزاری که در دست دارند، در تلاش هستند که وضعیت کشور را متعادل نگه دارند. در آخرین بحران سیاسی  ۸ فرد و ۳ نهاد ایرانی توسط اتحادیه اروپا مورد تحریم قرار گرفت و مسئولان کشور در پاسخ به این تحریم کلیه گفت‌وگوهای جامع با اتحادیه اروپا شامل گفت‌وگوهای حقوق بشری و تمامی همکاری‌های ناشی از این گفت‌وگوها، به ویژه در حوزه‌های تروریسم، مواد مخدر و پناهندگان را به حالت تعلیق درمی‌آورد.

به گزارش جهان اقتصاد، کارشناسان اقتصادی این واکنش اتحادیه اروپا را تاثیرگذار بر بازار ارز می دانستند و بحث از افزایش نرخ دلار می کردند اما درعمل مشاهده کردیم که نرخ ارز نه تنها رشد نکرد بلکه شاهد کاهش نرخ ارز بودیم، به طوری که در روز گذشته نرخ دلار تا کف کانال 24 هزار تومان ریزش کرده است.

علاوه بر بالا گرفتن تنش ایران با اتحادیه اروپا، بدبینی بازار ارز به آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران، دلیل دیگری برای افزایش نرخ ارز به حساب می آید.

همچنین مصوبه جدید لغو اجبار صادرکنندگان به عرضه ارز در سامانه نیما مقداری برای کارشناسان اقتصادی ابهام ایجاد کرده است، برخی ها معتقدند که این موضوع می تواند نرخ دلار نیمایی را افزایش و در مقابل نرخ دلار آزاد را کاهش دهد. حال باید دید که تولیدکنندگان و صادرکنندگان و بازار ارز چه واکنشی به این مصوبه خواهند داشت.

حال گریزی به بازار سرمایه بزنیم، با وجود افزایش تنش های سیاسی و ابهام در لغو تحریم ها شاخص کل بورس پس از 11 روز کاری مثبت شد.افزایش تقاضا در بزرگان این بازار موجب شد تا شاخص کل بورس با رشد 1.5 درصدی معادل 18 هزار و 457 واحد به کانال یک میلیون و 244 هزار و 586 واحد صعود کند.

در روز گذشته شاهد افزایش تقاضا از طرف حقیقی ها بودیم، این افزایش تقاضا احتمالا به دو عامل به وجود آمده است، اول کاهش نرخ سود بانکی به 16 درصد و دوم تزریق ۲۴ هزار میلیارد تومان پول به بازار سرمایه است. این مبلغ توسط شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ‌ها برای خرید و حمایت از بازار سهام سرمایه‌گذاری می شود.

در کنار دو عامل یاد شده، احتمال افزایش نرخ ارز به دلیل افزایش تنش‌های سیاسی، عاملی دیگر برای تقویت شاخص کل است. چرا که حدود 70 درصد بازار سرمایه صادرات محور است و با افزایش نرخ ارز شاهد رشد سود آوری شرکت های بورسی خواهیم بود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |