پنج شنبه 13 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 175017 20:38 1400/12/25
در وبینار روابط اقتصادی ایران و ارمنستان مطرح‌شد: ایران و ارمنستان از فرصت‌های اقتصادی یکدیگر غافل هستند

در وبینار روابط اقتصادی ایران و ارمنستان مطرح‌شد: ایران و ارمنستان از فرصت‌های اقتصادی یکدیگر غافل هستند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
در وبینار روابط اقتصادی ایران و ارمنستان مطرح‌شد: ایران و ارمنستان از فرصت‌های اقتصادی یکدیگر غافل هستند

در وبینار روابط اقتصادی ایران و ارمنستان مطرح‌شد: ایران و ارمنستان از فرصت‌های اقتصادی یکدیگر غافل هستند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد، در این وبینار فعالان اقتصادی در حوزه‌های مختلف و همچنین چهره‎‌های شاخصی چون رئیس انجمن دوستی ایران و ارمنستان، نماینده ارامنه در مجلس شورای اسلامی و رئیس هیأت مدیره باشگاه ورزشی آرارات حضور داشتند.

در ابتدای این نشست آنلاین هرویک یاری‌جانیان رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان با بیان این که در این نشست روابط اقتصادی دو کشور دوست و همسایه که ریشه قدیمی دارد و مشکلاتی که همچنان مانع توسعه تعاملات و تبادلات است را بررسی می‌کنیم، افزود: قطعا مزیت‌های همسایگی و تقارب فرهنگی امتیاز بزرگی است برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور و می‌تواند دستاوردهای قابل توجهی به دنبال داشته باشد.

وی گفت: باتوجه با عملکرد سفیر کشورمان در دوره جدید شاهد هستیم که فعالان بخش خصوصی دو کشور، سفارت جمهوری اسلامی ایران را به عنوان پایگاه حمایت توسعه مناسبات اقتصادی باور دارند.

یاری‌جانیان تأکید کرد: به‌‌رغم قرابت تاریخی، جغرافیایی و فرهنگی و مناسبات ریشه‌دار اقتصادی و سیاسی میان ایران و ارمنستان، اما همچنان دو کشور از فرصت‌های اقتصادی یکدیگر غافل هستند.

در ادامه این نشست عباس ظهوری سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان با بیان اینکه برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور باید ضعف‌های موجود را بر طرف کنیم، تصریح کرد: برای تحقق این مهم باید دلایلی که مانع توسعه روابط اقتصادی دو جانبه شده و همچنین این مهم که چرا زیرساخت‌های لازم به‌رغم وجود بسترهای مناسب مانند روابط سه هزار ساله و وجود هموطنان ارمنی در کشور ایجاد نشده است.

وی ادامه داد: براین باور هستم که حلقه مفقوده توسعه مناسبات دو جانبه، عدم شناخت ظرفیت‌های هر کشور از سوی طرف مقابل است که باید این مهم مورد توجه جدی قرار گیرد.

سفیر ایران در ارمنستان با بیان اینکه برای اینکه دو کشور بتوانند از موقعیت‌ها به خوبی استفاده کنند باید اتفاقات و شرایط منطقه را مد نظر داشته باشند تا بتوانند به موقع تصمیم‌گیری کنند، افزود: ارمنستان با 7 میلیارد دلار تبادلات تجاری و ایران کشوری که علی‌رغم تحریم توانسته در حوزه اقتصاد توانمندی‌های بالایی به دست آورد که این پتانسیل‎‌های می‌تواند فرصتی برای طرف متقابل باشد و علاوه براین دو کشور می‌توانند پل ارتباطی برای توسعه روابط اقتصادی با دیگر کشورها باشند.

وی با برشمردن برخی از پروژه‌ها و اقداماتی که با همکاری مشترک دو کشور انجام شده است، گفت: در حال حاضر نیز دو کشور در موارد متعدد در حال همکاری هستند و امیداوریم با شناخت بیشتر توانمدی‌های متقابل شاهد توسعه مناسبات دو کشور با سرعت بیشتری باشیم.

در ادامه این نشست سیدغلامرضا موسوی مدیر اجرایی ملت بانک ایروان با اشاره به رشد مناسبات اقتصادی دو کشور و قرار گرفتن ایران به عنوان سومین صادرکننده بزرگ به ارمنستان، افزود: با حسن نیت دو کشور بسیاری مشکلات در روابط اقتصادی دو سویه حذف شده و روند پیش رو مبین تداوم این شرایط است.

وی در خصوص انتقال ارز از دو کشور توضیح داد: از ارمنستان به ایران می‌توانند یورو حواله کنند و اگر قصد انتقال از طریق بانک‌های ارمنی را داشته باشند، می‌توانند حواله درام یا به صورت نقد به بانک ملت ایروان برده و به صورت یورو به حساب طرف تجاری در ایران منتقل شود.

مدیر اجرایی ملت بانک ایروان با بیان اینکه همه ارزی که به ایران حواله شود به صورت ریال و برپایه نرخ ETS که بانک مرکزی ایران به صورت روزانه به بانک‌های عامل اعلام می‌کند، که تفاوت 15هزار تا 20 هزار ریالی با نرخ بازار دارد پرداخت می‌شود، اظهارداشت: امکان دیگر این است که صادرکننده می‌تواند در بانک ملت ایروان حساب باز کند و خریدار مبلغ را به حساب وی واریز کند و ایشان می‌توانند در ارمنستان یورو و در ایران ریال دریافت کنند.

وی در خصوص حواله ارز از ایران به ارمنستان توضیح‌داد: از ایران به ارمنستان مسیر هموار است و بدون مشکل این امر از طریق بانک ملت انجام می‌شود و روزانه امکان انتقال 10 هزار یورو فراهم است و از بانک ملا ایروان به حساب طرف ارمنی حواله می‌شود.

موسوی در خصوص امکانات بانکی دیگر که بانک ملت فراهم کرده، به شرایط گشایش اعتبار اسنادی از دو کشور اشاره کرد و افزود: صدور ضمانتنامه‌های بانکی با موضوعات مختلف فراهم است، اما همچنان گشایش ال سی فراهم نشده است.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های مشترک مطرح کرد: دریافت وام از بانک ملت ایروان فراهم است، اما باتوجه به سیاست‌های بانک ملت وثیقه باید در ارمنستان باشد و همچنین متقاضی باید در این کشور درآمد داشته باشد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |