یکشنبه 30 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 191741 18:53 1401/05/29
حیف و میل درآمدهای نفتی کشور

حیف و میل درآمدهای نفتی کشور

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
حیف و میل درآمدهای نفتی کشور

حیف و میل درآمدهای نفتی کشور

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

اقتصاد دانان می توانند نظر بدهند افزایش حجم تولید نقدینگی توسط دولت مهم‌ترین عامل افزایش نرخ تورم است و بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار، تورم ۱۲ ماهه منتهی به خرداد ماه 1401  نسبت به دور مشابه 1400 (تورم سالانه) حدود چهل درصد بوده است.

محمود خاقانی، کارشناس حوزه انرژی، در گفت‌وگو با خبرنگار جهان اقتصاد اظهار داشت: اگرچه  نرخ تورم واقعی که مردم لمس و احساس می کنند به مراتب  بیشتر از آن چیزی است  که مرکز آماربطور رسمی  اعلام کرده است و طبق گفته‌ها که خلق روزانه نقدینگی در سال ۱۳۹۳ تنها ۳۹۰ میلیارد تومان بود که درسال 1400  به روزانه سه هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسید؛ درواقع  طی هفت سال اخیر تولید روزانه نقدینگی کشور تقریبا ۱۰ برابر شده است.

وی تصریح کرد: درهمین حال آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که نقدینگی در خرداد ماه 1401 به بیش از هزار تریلیون تومان رسیده است، در حالی که خرداد سال ۹۳ این رقم ۶۶۵ هزار میلیارد تومان بوده است، به عبارتی «کل نقدینگی» کشور در این مدت حدود هفت و نیم برابر شده است.

وی خاطرنشان کرد: از سال ۹۷، هر سال دولت‌ها با یک سوم کسری بودجه مواجه بوده اند و برای جبران آن اقدام به استقراض از بانک‌ها و دیگر نهادها کرده اند. یعنی چی؟ یعنی اینکه اسکناس بی‌پشتوانه چاپ و منتشر کرده اند. یعنی خلق نقدینگی کرده اند.

وی در ادامه افزود: دولت سیزدهم و به ویژه وزارت نفت دولت سیزدهم  بارها مدعی شده اند که با افزایش چشمگیر قیمت‌های جهانی نفت و افزایش  حجم صادرات نفت خام  استقراض از بانک مرکزی را متوقف کرده اند. یعنی ادعا می کنند که  بدون کسری بودجه کشور را اداره می‌کنند.

خاقانی عنوان کرد: اما جناب آقای محمدهادی زاهدی وفا، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت سیزدهم آن‌طور که رسانه ها گزارش کرده اند روز پنج‌شنبه 27 مردادماه 1401 اعلام کرد که دولت سیزدهم بر اساس پیش‌بینی‌ها در سال جاری ۳۲۵ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد.

وی در ادامه گفت: بنابراین ، با این اظهار نظرادعاهای دولت سیزدهم و وزارت نفت دولت سیزدهم که مدعی اند حجم صادرات نفت خام بیشتر شده و دریافت پول نفت خام هم بیشتر شده است صحت ندارد؛ زیرا، درسال‌های گذشته نیز با قیمت پایین نفت خام و حجم کمتر صادرات نفت، میزان سالانه کسری بودجه درهمین حد بوده است.

به گفته وی، قیمت نفت خام دربازارهای بین المللی در سال 1401 به طور متوسط ۱۱۰ دلار بوده است که تقریبا دو برابر دور مشابه درسال 1400 است و این درحالی است که ادعا می شود صادرات نفت خام از ۶۵۰هزار بشکه به بالای ۸۰۰هزار بشکه در روز رسیده است.

خاقانی در پایان عنوان کرد: مجلس یازدهم و دولت سیزدهم در بودجه سال 1401 صادرات روزانه یک میلیون و چهارصد هزار بشکه  نفت خام با قیمت هر بشکه ۷۰ دلار را مد نظر دارند، کاسبان تحریم و دورزنندگان تحریم چنانچه بگذارند ودولت سیزدهم و مجلس یازدهم اقتصاد خرد و کلان کشور را شفاف‌سازی کنند معلوم خواهد شد که درآمدهای کشور چگونه حیف و میل می شوند و مردم سرزمین ثروتمندی نظیر ایران چرا باید زیر خط فقر زندگی کنند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |