جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 146827 17:00 1400/04/11
حیات وحش اصفهان قربانی ناکارآمدی مدیریتی

حیات وحش اصفهان قربانی ناکارآمدی مدیریتی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
حیات وحش اصفهان قربانی ناکارآمدی مدیریتی

حیات وحش اصفهان قربانی ناکارآمدی مدیریتی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

ندا سپاهی-روزنامه‌نگار:داریوش اول پادشاه هخامنشیان بیش از ۲۵۰۰سال پیش در نیایشی از خداوند می‌خواهد این سرزمین را از دشمن، خشکسالی و دروغ نگهدارد.

نیایش داریوش اول برای ایران که در کتیبه تخت جمشید حک شده است نشان می‌دهد که این سه کشورمان را از دیرباز تهدید می کرده و مصداق بارز امروز ایران است و شاید با گذشت ۲۵ قرن این نیایش او را باید این گونه نوشت که «خداوندا این کشور را از دشمن، خشک‌سالی و دروغ نجات ده».

دروغ و خشکسالی همچنان کشورمان را تهدید می‌کند و مردم شاهد نابسامانی‌ها و هزینه‌های گزافی بابت دروغ برخی منفعت طلب هستند و همچنان سو مدیریت، سایه خشکسالی را با همه‌ی مهربانی‌های طبیعت دست و دلباز این سرزمین بر سرمان نگه داشته است و کمی نزدیکتر خشکسالی، ترک فعل و ناکارآمدی مدیریتی امروز حیات وحش رنجور را یکی یکی به کام مرگ می‌برد.

بیش از یک ماه است که دوستداران محیط زیست اصفهان برای فعال شدن پویش نذر طبیعت و کمک مالی به تأمین علوفه و ساخت آبشخور برای حیات وحش مناطق چهار گانه محیط زیست استان در تلاش اند و حتی در این مدت انجمن دوستداران محیط زیست تیران و کرون که در لیست سمن‌های مورد تأیید حفاظت محیط زیست استان است به طور خودجوش پویش نذر مهربانی را فعال کردند که در کوتاه‌ترین زمان با اقبال مردم طبیعت دوست منطقه رو به رو شده و  در ۲۴ ساعت حدود ۱۲ میلیون تومان پول جمع آوری شد  اما به دلیل فشارهای مدیرکل محیط زیست اصفهان، تماس‌های مکرر و تهدیدهایشان این پویش پس از ۴۸ ساعت از شروع فعالیت به اجبار کار خود را متوقف کرد.

خشکسالی فراگیر از اردیبهشت امسال بر زیستگاه‌های حیات وحش غلبه کرده و حیوانات از گرسنگی و تشنگی به طور غریزی در جستجوی آب و غذا از مناطق حفاظت شده خارج می‌شوند  و در کشتزارها، باغات و مناطق مسکونی راه گم می‌کنند که یا در دام شکارچی یا در جاده‌ها بر اثر تصادف کشته می‌شوند.

در این مدت موارد درگیری شکارچیان با محیط بانان اصفهانی زیاد شده و بین ماه‌های اردیبهشت و خرداد و کمتر از ۱۲ روز در دو حادثه درگیری خونین شکارچیان مسلح با محیط بانان، سه محیط بان بشدت مصدوم و راهی بیمارستان شدند.

معاون محیط زیست طبیعی و فرمانده یگان حفاظت اداره کل محیط زیست اصفهان در یک ماه اخیر در مصاحبه‌های خود از نبود بودجه برای تأمین علوفه و مشکلات آبرسانی سیار برای حفظ جان بیش از ۴۴ هزار رأس آهو، کل و بز، قوچ و میش و سایر حیواناتی که در بهار زادآوری داشته‌اند، فراری شدن حیات وحش از زیستگاه‌هایشان و پناه بردن به مناطق نا امن ابراز نگرانی کرده‌اند زیرا تأمین علوفه و آبرسانی سیار برای حیات وحش استان دستکم به ۱۱ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و طبیعت درگیر و دار بوروکراسی‌های اداری برای تامین بودجه جان به لب شده است، برغم این نگرانی‌ها اما ایرج حشمتی مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان که خود نیز یک ماه پیش با انتشار ویدئویی در پارک ملی قمیشلو از خشکسالی مناطق خبر داده بود وقتی پای سازمان‌های مردم نهاد برای کمک به میدان آمد به دلایل نامعلوم به شدت با آنان مخالفت کرده و نه تنها مخالفت که حتی در مواردی کار به افترا زدن و تهدید برخی نهادهای مردمی رسیده است.

او یک ماه است که از فعالیت دوباره پویش نذر طبیعت اصفهان که سال‌های ۹۵ و ۹۷ نیز برای حیات وحش با کمک‌های‌طبیعت دوستان علوفه و آبشخور تأمین کرده بودند، جلوگیری می‌کند و علت این مخالفت را ضرورت نظارت و همکاری  کارشناسان محیط زیست اعلام کرده در حالی که کمک‌های مردمی همواره سال‌های قبل نیز به پاسگاه‌های محیط بانی در مناطق و ادارات محیط زیست تحویل و غذا دهی به حیوانات توسط محیط‌بانان انجام می‌شده است.

 لجبازی یک مدیر به جایی رسیده که حجت‌الاسلام رشیدیان امام جمعه تیران و کرون در خطبه‌های نماز جمعه چهارم تیرماه لب به انتقاد گشوده است و از اداره کل محیط زیست اصفهان خواسته تا با جلوگیری از مانع تراشی، شرایط را برای همکاری دوستداران محیط زیست، خیران و مردم در زمینه کمک به حیات‌وحش فراهم کنند. در حالی که به نظر می‌رسد مدیرکل محیط زیست اصفهان خود مانع اصلی جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای نجات حیات وحش مناطق چهارگانه محیط زیست استان است و تشکل‌های زیست محیطی دل نگران از قهقرای میراث طبیعی چاره‌ای جز سکوت در این مدت نداشتند.

در حالی که سازمان حفاظت محیط زیست کشور در تلاش برای جلب حمایت و توانمند سازی سازمان‌های مردم نهاد در راستای کمک به بهبود وضعیت محیط زیست و منابع طبیعی است اما مدیرکل محیط زیست اصفهان که از بدو ورود به این استان مسئولیت اجتماعی را شعار می‌داد در پانزده ماه حضورش با رسانه‌ های نوشتاری و سازمان‌های مردم نهاد محیط زیستی اصفهان بیگانه بوده و روی خوشی به تشکل‌های مردمی نشان نداده است.

او که در بزنگاه‌ها به عنوان مدیرکل محیط زیست اصفهان پاسخگوی رسانه‌های مکتوب نیست در هفته‌های اخیر و در روزهایی که خبرنگاران پیگیر حال یکی از محیطبانان مصدوم قمیشلو بودند، یگان حفاظت محیط زیست استان را از مصاحبه منع کرده و گفته‌اند دیگر حق مصاحبه با رسانه‌ها را طبق بخشنامه ندارید.

این روزها به نظر می‌رسد نبود شفافیت درباره موضوع آلودگی هوای اصفهان این بار برای حیات حیوانات و میراث طبیعی این خطه در حال تکرار شدن است. حیات وحشی که از گرسنگی و نبود آب و علف از بین می رود و بی کفایتی، میراث طبیعی سرزمین را نشانه گرفته است. مدیرکل محیط زیست گویا ترجیح می دهد اولویت‌ها را تغییر داده و به جای راهکاری اثربخش و فوری برای نجات حیوانات از گرسنگی و قرار گرفتن در مسیر مرگ، ابتدا از دستگاه قضا برای برخورد با شکارچیان درخواست همکاری کرده است.

او اگر چه در یادداشتی در روز محیط‌‌ ‌بان از مردم خواسته بود همه برای نجات حیات وحش در شرایط کنونی محیط‌‌ بان باشند اما در عمل مردم و دوستداران طبیعت را تحت فشار گذاشتند که چرا می‌خواهند کمک کنند و بر یکی از رسانه‌ها  نیز برای تغییر تیتر «آغاز پویش نذر طبیعت در اصفهان» فشار آوردند که اگر تیتر حذف نشود  اعتبارات دولتی برای خشکسالی و حیات وحش به ما اختصاص نمی یابد.

اما سوال این است که آقای مدیرکل حیوانات بی زبان تشنه و گرسنه تا کی باید منتظر بمانند تا اعتبار دولتی برسد؟ حیات وحش در حال نابود شدن است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |