شنبه 08 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 147240 17:24 1400/04/14
حرکت صعودی دلار نیمایی برخلاف افت بازار آزاد

حرکت صعودی دلار نیمایی برخلاف افت بازار آزاد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
حرکت صعودی دلار نیمایی برخلاف افت بازار آزاد

حرکت صعودی دلار نیمایی برخلاف افت بازار آزاد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

همزمان با مشخص شدن رئیس جمهور منتخب، بازار ارز روند صعودی را شروع کرد و نرخ دلار از قیمت 23 هزار و 489 تومان تا ارتفاع 25 هزار و 400 تومان افزایش یافت. به عبارت دیگر در طی دو هفته نرخ دلار حدود دو هزار تومان افزایش یافته است.

به گزارش جهان اقتصاد، پس از حدود دو هفته صعودی مداوم نرخ ارز، دو روزی است که نرخ دلار در حال اصلاح است و از نرخ 25 هزار و 400 تومان تا قیمت 24 هزار و 971 تومان کاهش یافته است.

دلیل افزایش نرخ ارز کاهش امیدها به احیاء برجام است، چرا که هیچ یک از دو طرف حاضر به عقب نشینی از موضوع خود نیستند. ضمن این که این احتمال قوت یافته است که مذاکرات برجامی تا دولت آینده به طول بیانجامد، از منظر بازار ارز دولت آینده مخالف برجام است و چنانچه مذاکرات به دولت بعدی بکشد احتمال موفقیت برجام بیش از بیش کاهش خواهد یافت.

اما علت این که نرخ ارز دو روزی است که روند کاهشی دارد این است که بازار ارز احتمال می دهد که به دلیل شرایط کرونایی تقاضای تجار برای ارز کاهش یابد.

برخی از کارشناسان بازار ارز معتقدند که اگر به دلیل پیک پنجم کرونا کسب و کارها به طور کامل تعطیل شوند، کاهش نرخ ارز قوت بیشتری خواهد یافت.

ضمن این که بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای که در روز شنبه منتشر کرد، عنوان کرده است که با توجه به وضعیت مثبت رشد اقتصادی و وضعیت خوب تجارت و همچنین انتظارات مثبت نسبت به رفع تحریم‌ها، انتظار تقویت ارزش پول ملی را دارد. شاید این موضوع را مهترین عامل کاهش نرخ ارز دانست که تاثیر بنیادین بر بازار ارز دارد چراکه ارز به اقتصاد تزریق می شود.

از طرف دیگر برخی از کارشناسان بازار ارز عقیده دارند که به دلیل قرارگیری در فصل تابستان مسافرت به خارج از کشور قوت یافته است و همین موضوع تقاضای ارز را تشدید می کند، بنابراین نرخ ارز بشتر از این کاهش نخواهد یافت، اما در نهایت آنچه که روند نرخ ارز را تعیین می کند خبرها و نتایج مذاکرات برجامی است.

لازم به ذکر است که نرخ دلار نیمایی بر خلاف دلار آزاد در روز گذشته تا کانال 22 هزار تومان صعود کرده است و قیمت خرید آن 21 هزار و 784 تومان و قیمت فروش آن به 21 هزار و  982 تومان رسیده است، افزایش نرخ دلار به نفع کالاهای صادراتی بورس کالا است و عامل رونق صادرات خواهد شد.

با ریزش دلار قیمت سکه طلا نیز افت کرد و با 91 هزار تومان کاهش معادل 0.86 درصد در قیمت 10 میلیون و 582 هزار تومان ایستاد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |