جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 164505 17:39 1400/09/15
حباب سال گذشته، بورس را زمین‌گیر کرده است

حباب سال گذشته، بورس را زمین‌گیر کرده است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
حباب سال گذشته، بورس را زمین‌گیر کرده است

حباب سال گذشته، بورس را زمین‌گیر کرده است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: ذات بازار سرمایه را عرضه و تقاضا مشخص می کند و حمایت های مسئولان تاثیر کمی در این بازار دارد، این روزهای منفی شاخص کل بازار سرمایه، معلول روزهای اوج بازار سرمایه در سال گذشته است که بازدهی 20 برابری در شاخص کل بورس شاهد بودیم، این در حالی بود که نرخ دلار فقط هفت برابر شده بود.

حسام حسینی، تحلیلگر بنیادی بازار سرمایه، در گفتگو با جهان اقتصاد، با اشاره به مطلب فوق گفت: 20 برابر شدن شاخص بورس نشان از بازده غیر طبیعی این بازار دارد و این موضوع موجب تشکیل حباب شد و با ترکیدن این حباب تا کنون شاهد ادامه ریزش شاخص کل بازار سرمایه هستیم.

این کارشناس بازار سرمایه بیان داشت: اشتباه اول اهالی بازار سرمایه تشکیل همین حباب است و در این بازار حبابی متاسفانه مسئولان مردم را تشویق می کردند که سرمایه های خود را به بورس منتقل کنند، این موضوع موجب شد تا فاصله قیمت تابلو سهام با قیمت ذاتی سهام افزایش بیشتری یابد.

حسینی افزود: در زمانی که نرخ دلار رشد می کرد بازار سهام رشد خود را شروع می کرد، به خصوص شرکت هایی که محصولات دلاری تولید می کنند. بنابراین اگر بازار همچنان به ریزش خود ادامه دهد اما نرخ دلار افزایش یابد، سرانجام شاخص کل بورس روند صعودی خود را با قدرت شروع خواهد کرد.

این تحلیلگر بنیادی بازار سرمایه گفت: تجربه نشان داده است که دو بازار ارز و بازار سرمایه در یک نقطه باهم دیگر مچ خواهند شد، بنابراین صعود بورس نزدیک خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه ابراز داشت: اگر چراغ سبز برجام روشن شود و کشور به توافق با کشور های1+4 دست یابد، نرخ دلار در محدوده فعلی باقی خواهند ماند.

حسینی در پایان تاکید کرد: اما اگر چراغ قرمز برجام روشن شود و پرونده ایران به شورای امنیت برود، شرایط بسیار سختی برای کشور به وجود خواهد آمد. در این زمان رشد دلار شدت خواهد یافت و شاخص کل بورس صعود شدیدی را تجربه خواهد کرد و همه دارایی ها متورم خواهد شد. در چنین شرایطی احتمالا نرخ دلار به 40 هزار تومان خواهد رسید.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |