شنبه 08 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 26423 19:29 1394/11/17
جزییات قرارداد پژو محرمانه است

جزییات قرارداد پژو محرمانه است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
جزییات قرارداد پژو محرمانه است

جزییات قرارداد پژو محرمانه است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

نعمت‌زاده درحاشیه آغاز تولید انبوه خودروی سورن توربو شارژ

قطعا از فرانسوی ها غرامت می گیریم

مهدی زاهدی-پس ازعقد قراردادجدید ایران خودرو با شرکت پژوی فرانسه که به گفته آگاهان تغییرات اساسی درنوع همکاری دوکشور درمفاد آن دیده شده است، برخی جریان ها با مستمسک قراردان قراداد قبلی پژو و عدم پرداخت خسارت پس از ترک ایران، با این اقدام به مخالفت پرداختند. از سوی دیگر نیز پس از انعقاد قرارداد مذکور،«مساله غرامت»، آنچنان که باید و شاید از سوی مسئولان شفاف سازی نشد و همین امر سبب ادامه دار شدن انتقادها به قرارداد جدید شد. با این اوصاف اما روز شنبه محمدرضا نعمت‌زاده درحاشیه آغاز تولید انبوه خودروی سورن توربو شارژ درجمع خبرنگاران حاضر شد و تاکید کرد: پرداخت غرامت قرارداد قبلی پژو با ایران خودرو در قرارداد جدید دیده شده است و به ایران پرداخت خواهد شد. وی اضافه کرد: میزان غرامت جزو مفاد قرارداد است، البته این قرارداد محرمانه است.

کیفیت تنها مانع تولید لطیفه های خودرویی

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در سخنرانی خود در مراسم مذکور با تاکید بر ضرورت تغییر چهره صنعت خودروی کشور، گفت: کیفیت باید مانع از تولید جُک‌های خودرویی در بین مردم شود. نعمت‌زاده گفت: چهره صنعت خودروی کشور باید از وضعیت کنونی که برعلیه آن جُک و لطیفه درست می‌شود، خارج شده و همه ایرانیان به محصولات تولید داخلی افتخار کنند که بر این اساس کیفیت باید محور کار قرار گیرد نه اینکه تولید خودرو صورت گرفته و پس از آن جلوی قطعات معیوب و غیرکیفی را بگیریم. وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: امروز صنعت خودروی ایران یک صنعت پیشرفته به شمار می‌رود و البته باید اطلاع‌رسانی‌های لازم در رابطه با پیشرفت‌های این صنعت طی سال‌های گذشته صورت گیرد و هر فرد مأموریت یابد تا ۱۰ نفر دیگر را نسبت به این صنعت توجیه کند. وی تصریح کرد: بر این اساس حداقل روزانه هزار نفر باید اعم از دانشجو، متخصص و مردم عادی از ایران خودرو بازدید کنند، چرا که افرادی که زبان به انتقاد از صنعت خودرو می‌گشایند، نمی‌دانند در این صنعت چه خبر است. به گفته نعمت‌زاده، موضوع خدمات پس از فروش نیز بسیار مهم به شمار می‌رود و نمی‌شود تابلوی ایران خودرو بر سر تعمیرگاهی باشد و آن تعمیرکار روشی غیر از آنچه که ایران خودرو در خدمات پس از فروش برنامه‌ریزی کرده را به مردم ارائه دهد. این عضو کابینه یازدهم سرمایه کشور را اعتماد مردم دانست و خاطرنشان کرد: ۱۶ میلیون خودروی پلاک شده در کشور وجود دارد و سالانه ۱.۲ میلیون دستگاه نیز به آن اضافه می‌شود، ضمن اینکه قرار است تولیدات به سه میلیون دستگاه برسد؛ بنابراین باید طرحی نو در ارائه خدمات پس از فروش و ارتباط با مردم دراندازیم. وی افزود: چهره صنعت خودروی کشور باید عوض شود چرا که اگر از چند صد مجموعه قطعاتی که در یک خودرو به کار گرفته می‌شود، اگر تنها سه تا چهار قطعه دچار مشکل باشد، آنگاه برنامه‌ها اثرگذار نخواهد بود؛ بنابراین قطعه‌سازان جدای از خودروسازان نیستند و باید نمایندگان فنی خودروسازان در قطعه‌سازان مستقر شوند تا اگر گره‌ای به خودروساز، A است، گره‌ای به قطعه‌ساز نیز A شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در خصوص رونق صنایع دانش‌بنیان، خاطرنشان کرد: هر اقدامی که در صنعت صورت می‌گیرد باید متکی بر پیشرفت علم و فناوری باشد.

صنعت خودرو باید رقابت‌پذیر باشد

این مراسم البته مهمان ویژه ای هم داشت، حجت‌الاسلام علی اکبر ناطق نوری روز شنبه در ایران خودرو حضور یافت و درسخنان کوتاهی از لزوم رقابت پذیری در صنعت خودرو سخن گفت. وی اظهار کرد: رقابت  صنعت خودرو باید تا حدی پیشرفت کند که نیازی به تعرفه نداشته باشیم و مردم خودروهای داخلی را انتخاب کنند. ناطق نوری یادآور شد: درمجلس پنجم این بحث مطرح بود که خودرو خارجی وارد بشود یا نشود زیرا اگر مردم ناگزیر باشند تنها خودرو داخلی را مصرف کنند جلوی پیشرفت و تکامل گرفته شده است. وی با بیان اینکه رقابت باعث تکامل است، خاطرنشان کرد: با این حال در آن زمان می‌گفتیم اگر خودروی خارجی بی‌حساب و کتاب وارد بشود هم مشکل‌ساز خواهد شد. وی ادامه داد: در مجلس پنجم عنوان شد که تعرفه واردات خودرو خارجی را ۹۰ درصد افزایش داده و سالانه ۱۰ درصد کاهش دهیم تا به تدریج کیفیت داخلی افزایش یافته و رقابت‌پذیر شود. وی افزود: امروزه دوره انفجار اطلاعات است و مصرف‌کنندگان جزئیات خودروهای داخلی را با خودروهای خارجی مقایسه می‌کنند و باید کیفیت را افزایش دهیم. وی با بیان اینکه صنعت خودرو پیشرفت کرده اما نباید قانع باشیم، تصریح کرد: در دنیا تنوع در مدل‌های خودرو بسیار زیاد است و شرکت‌های بزرگ دنیا با خودروهای جدید وارد بازار می‌شوند، بنابراین نمی‌توانیم لاکپشتی حرکت کنیم.

کاهش مصرف؛ افزایش توان

همچنین در این مراسم کیوان وزیری مدیر پروژه سمند سورن توربو شارژ نیز گفت: در مدل توربو شارژ، هوا در احتراق بیشتر وارد می‌شود تا قدرت بیشتری از موتور بگیریم؛ ضمن اینکه ۴۰ درصد راندمان موتور را بیشتر خواهیم کرد. وی افزود: در مدل‌های توربو شارژ توان موتور ۳۶ تا ۴۰ درصد بیشتر خواهد بود و بهبود ۷ درصدی در کاهش مصرف سوخت و ۱۳ درصدی در خروج گازهای آلاینده را شاهد هستیم. وزیری خاطرنشان کرد: هم‌اکنون ایران جزو کشورهای صاحب تکنولوژی توربو شارژ است و امید داریم با توسعه نسل‌های جدید توربو شارژ و تولید خودرو با آلایندگی کم و مصرف کمتر سوخت، خدمتی ملی را ارائه کنیم. مدیر پروژه سمند توربو شارژ ادامه داد: ارائه پلت فرم ملی گروه صنعتی ایران خودرو منطبق بر توربو شارژ خواهد بود.

خیز ایران خودرو برای کسب سهم ۶۰درصدی دربازار

هاشم یکه زارع هم در این مراسم گفت: برنامه‌ریزی ما برای سال ۱۴۰۴ که تولید خودرو باید در کشور ۳ میلیون شود تولید یک میلیون و ۸۰۰ هزار خودرو هر سال و در اختیار گرفتن ۶۰ درصد بازار خودروی داخلی است. وی با بیان اینکه این تکنولوژی حاصل کار گروهی است که از شهریور ۹۲ آغاز شده است گفت: ما در هنگام تحویل گرفتن گروه خودروسازی ایران خودرو با سند ۷۰۰روزه قطعه‌سازان خودرو بودیم از طرف دیگر خودروهای ناقص و فاقد قطعه زیادی به صورت بلاتکلیف در انبارها داشتیم. تولید روزنامه کارخانه نیز کاملا نامنظم بود به طوری که یک روز ۲۰ دستگاه تولید می‌شد و روز دیگر ۲۰۰ دستگاه اما تولید روزانه امروز اما به ۲۴۰۰ دستگاه رسیده است و ۸۰ هزار خودرو ناقص که ارزش آن ۲هزار میلیارد تومان بود امروز تکمیل شده و به فروش رسیده است. مدیرعامل ایران خودرو افزود: ما از ۱۶ فروردین سال ۹۳، هیچ خودروی ناقصی تولید نکرده‌ایم. یکه زارع افزود: در بخش هزینه نیز کاهش خوبی داشتیم به طوری که در سال گذشته بیش از هزار میلیارد تومان از هزینه‌های خود را کاهش دادیم. در بحث بدهی‌های بانکی نیز در این دو سال توانستیم از ۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به رقم ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برسیم. مدیرعامل ایران‌خودرو ادامه داد: ما سرانجام بعد از دو سال ضرر توانستیم به EPS 50 تومان برسیم و ۵۰۰ میلیارد تومان سود بدهیم.جدیدا نیز با شرکت‌های خارجی قرارداد بسته‌ایم اما هدفمان تحقیقات و توسعه است و برای همین به دنبال تولید خودروهای جدید با برند خودمان هستیم. یکه زارع اضافه کرد: ما امروز روی پلت‌فروم کار می‌کنیم زیرا پلت فروم بدون قوای محرکه وابستگی کامل می‌یابد برهمین اساس شرکت ایپکو در حال تحقیق و فعالیت بر روی گریبکس، اکسل، موتور و مجموعه تحقیق هستند. وی ادامه داد: در شهریور ۹۲ سهم ایران‌خودرو از بازار  کشور ۳۶ درصد بود اما امروز این عدد به ۵۶ درصد رسیده است. برنامه‌ریزی ما برای سال ۱۴۰۴ که تولید  خودرو می‌بایست در کشور ۳ میلیون شود تولید یک میلیون و ۸۰۰ هزار خودرو هر سال و در اختیار گرفتن ۶۰ درصد بازار خودروی داخلی است. مدیرعامل ایران خودرو در پایان هدف اصلی و راهبردی این مجموعه را صادرات با برند ایران‌خودرو عنوان کرد.


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |