دوشنبه 17 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 192909 10:45 1401/06/06
جریان تولید خودرو در پنج ماهه ابتدای سال تثبیت شد

جریان تولید خودرو در پنج ماهه ابتدای سال تثبیت شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
جریان تولید خودرو در پنج ماهه ابتدای سال تثبیت شد

جریان تولید خودرو در پنج ماهه ابتدای سال تثبیت شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایرنا، عبدالله توکلی لاهیجانی در جریان چهارمین روز از نمایشگاه تحول صنعت خودرو ، دستاوردهای گام نخست طرح تحولی صنعت خودرو را که به تثبیت جریان تولید اختصاص داشت تشریح کرد.

این مقام مسوول افزود: آمارها در پنج ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حاکی از افزایش تولید ون از ۱۲۴ به ۸۰۶ دستگاه (رشد ۵۵۰ درصدی)، افزایش تولید کامیونت، کامیون و کشنده از سه‌هزار و ۵۱۲ به ۹ هزار و ۶۷۸ دستگاه (رشد ۱۷۶ درصدی)، افزایش تولید وانت از ۲۷ هزار و ۹۲۵ به ۴۰ هزار و ۸۰۰ دستگاه (رشد ۴۶ درصدی) و افزایش تولید مینی بوس و اتوبوس از ۶۶۹ به ۷۴۶ دستگاه (رشد ۱۲ درصدی) است.

وی خاطرنشان کرد: در بخش خودروهای سواری افزایش تولید از ۳۵۰ هزار و ۲۶۱ دستگاه در پنج ماهه پارسال به ۳۷۰ هزار و ۴۸ دستگاه محقق شد که نشان‌دهنده رشد ۶ درصدی است.

توکلی لاهیجانی ادامه‌داد: در مجموع تا پایان مردادماه امسال تولید انواع خودرو در کشور با ثبت رشد ۱۰ درصدی در هم‌سنجی با پارسال به ۴۲۲ هزار و ۷۸ دستگاه رسید.

 وی همچنین به کاهش آمار خودروهای موجود در پارکینگ‌های سایپا و ایران خودرو از ۱۳۰ هزار و ۸۵۴ دستگاه در پنج ماهه پارسال به هفت‌هزار و ۶۶۸ دستگاه در مدت مشابه امسال به عنوان دستاوردی دیگر اشاره کرد.

به گفته این مقام مسوول وزارت صمت، افزایش تعداد تحویل خودروی سواری و وانت دو خودروساز بزرگ (سایپا و ایران‌خودرو) از ۳۳۹ هزار و ۴۵۳ به ۴۳۳هزار و ۳۷۷ دستگاه، کاهش تعهدات معوق دو خودروساز بزرگ از ۳۰هزار و ۷۷۳  به ۲۱ هزار و ۶۴۰ دستگاه در این مدت محقق شده است.

توکلی لاهیجانی اضافه کرد: افزایش تولید خودروی کامل توسط دو خودروساز بزرگ (سایپا و ایران خودرو) از ۸۲هزار و ۴۴۷ به ۳۱۵ هزار و ۸۱۵ دستگاه و کاهش تولید خودروی ناقص توسط دو خودروساز بزرگ از ۲۷۶ هزار و ۴۹۱ به ۴۱ هزار و ۵۶۲ دستگاه، قابل اشاره است.

وی اظهار داشت: مطابق آمار چهار ماهه امسال نیز شاهد افزایش تولید موتورسیکلت از ۷۵ هزار و ۳۸۴ دستگاه به ۱۲۶هزار و ۹۰۰  دستگاه بودیم که حاکی از رشد ۶۸ درصدی است.

رونمایی از کتاب طرحی نو در صنعت خودرو
مدیرکل صنایع خودروی وزارت صمت یادآور شد: در این نمایشگاه همچنین از کتاب "طرحی نو در صنعت خودرو" که به رویکردهای نوین در صنعت خودروی کشور می پردازد و در گام دوم به توسعه محصول و پوست اندازی پلتفرمی اختصاص دارد، رونمایی شد.

وی، ایجاد هم‌ افزایی و تکمیل زنجیره ارزش پراکنده در سرتاسر کشور از طریق هم افزایی بازیگران عرصه خودروسازی را یکی از مهم‌ترین ارکان این نمایشگاه برشمرد و گفت: صاحب صنعت شدن در بسیاری از کشورها با ایجاد هم‌ افزایی بین همه صنایع اتفاق می‌افتد.

توکلی لاهیجانی در پایان از ایجاد فرصت برای صنعت خودرو و حمل‌ونقل در کشور خبر داد و گفت: فرصت برای برقی سازی، اتصال پذیری، خودروهای خودران و حمل‌ونقل اشتراکی از جمله مسائلی است که مدنظر قرار گرفته و در این عرصه شرکت‌های دانش بنیان و قشر تحصیل‌ کرده نقطه قوت ما هستند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |