جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 174023 18:34 1400/12/10
تکنیک عرضه و تقاضا در معامله

تکنیک عرضه و تقاضا در معامله

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تکنیک عرضه و تقاضا در معامله

تکنیک عرضه و تقاضا در معامله

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

کامران حاجی علی اکبری- استاد دانشگاه تحلیل‌گر اقتصادی بازارهای مالی- دنیای تحلیل و معامله‌گری سرشار از زیبایی و قواعد خود است که با اطلاع از این قواعد می‌توان معاملاتی با درصد برد بالاتری داشت. این مقاله به آموزش 4 حالت الگوی پرکاربرد می‌پردازد که با رسیدن قیمت به محدوده‌های عرضه و تقاضا شکل می‌گیرند و می‌توانند به شما در تصمیم گیری‌ها و دادن نقطه ورود و خروج مطمئن یاری دهند. ابتدا به تعریف محدوده عرضه و تقاضا می‌پردازیم. به زبانی ساده: تجمع فروشندگان در یک محدوده قیمتی جهت فروش را عرضه (Supply) و تجمع خریداران برای اعلام آمادگی خرید را تقاضا (Demand) گویند. بدین معنا که قیمت با رسیدن به هر یک از این سطوح می داند که افراد بسیاری آمادگی ورود دارند و با درصد برد بیشتری زور آنها بر افراد سوار بر قیمت می چربد.

برای مثال با رسیدن به یک محدوده مهم که فروشندگان منتظر هستند قیمت از نقطه بیس شروع به ریزش (Drop) می کند تا زمانیکه خریدار بیشتری پیدا کند ، و زمانیکه خریداران حاضر بیشترباشند قیمت از نقطه ی بیس شروع به بالا رفتن (Rally) می کند تا زمانیکه فروشنده بیشتری پیدا کند، دانستن اینکه این نواحی در کجای نمودار قیمتی هستند با نگاه به گذشته ی چارت در تایم فریم های بزرگ و نقاطی که بازار حرکات شارپ داشته یا چرخش و تغییر روند،  لبه های قیمتی را به شما می‌دهد و به شما اجازه می دهد که معامله گران بزرگ (Big/Smart Money) را دنبال کنید چراکه آنها محرکان واقعی قیمت هستند.

این امر باعث ایجاد 4 الگوی رایج می شود که تک تک مورد بررسی قرار می‌گیرد.

1. الگوی رالی بیس رالی (Rally Base Rally)

حرکت صعودی شارپ که اصولا پس از رسیدن به یک حمایت قوی شاهد آن هستیم و پس از یک رشد قوی و رسیدن به یک مقاومت نه چندان قوی یک استراحت داشته (ناحیه بیس)، اوردر های فروش را جمع کرده و سپس به حرکت صعودی قوی خود ادامه می دهد تا در مقاومت قوی بعدی متوقف شود.

2. الگوی دراپ بیس دراپ (Drop Base Drop)

همانند الگوی پیشین بوده فقط با این تفاوت که قیمت با رسیدن به یک مقاومت قوی (ناحیه عرضه) ریزش سریع خود را تجربه می کند و در یک حمایت نچندان قوی بیس خود را ساخته و سپس به ریزش شارپ خود ادامه می‌‎دهد.

3. الگوی رالی بیس دراپ (Rally Base Drop)

برخی مواقع در میانه راه صبر قیمت کم می شود و با یک حرکت شارپ سریعا خود را به مقاومت قوی (ناحیه عرضه سنگین) می‌رساند تا که تکلیف خود را زودتر مشخص نماید. پس از دست و پنجه نرم کردن با فروشندگان و در صورت ناتوانی در شکست سطح (که اینجا ناحیه بیس ساخته میشود)، قیمت به یکباره ریزش کرده و حرکت دراپ تا یک حمایت قوی شکل می‌گیرد.

4. الگوی دراپ بیس رالی (Drop Base Rally)

کاملا برعکس الگوی پیشین بوده و با رسیدن به یک حمایت قوی که خریداران بسیاری منتظر هستند روند ریزشی متوقف و تبدیل به صعود می‌شود.

نکته کنکوری: اگر ناحیه بیس در خلاف جهت حرکت شارپ پیشین شکل گیرد می تواند سیگنالی برای ادامه مسیر حرکت قبل باشد، بدین معنی که پس از صعود شارپ، اگر ناحیه بیس با شیب نزولی (اصلاحی) تشکیل شود می‌تواند سیگنالی برای حرکت مجدد صعودی باشد ولی اگر بیس در راستای حرکت قبلی با توان کم باشد، نشان از ضعف حرکت بوده و احتمال حرکت برگشتی و خلاف حرکت پیشین می‌باشد. لازم به ذکر است که این موارد تنها معیار سنجش برای ورود به معامله نبوده و در کنار دیگر تحلیل‌ها می‌توان از آنها بهره جست و اینکه هیچ چیز صد درصدی در این بازار وجود ندارد و می توان شاهد نقض این الگوها توسط نهنگ‌ها بود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |