جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 147367 17:34 1400/04/15
تناقض در زمان‌بندی خاموشی‌ها مردم را کلافه کرد

تناقض در زمان‌بندی خاموشی‌ها مردم را کلافه کرد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تناقض در زمان‌بندی خاموشی‌ها مردم را کلافه کرد

تناقض در زمان‌بندی خاموشی‌ها مردم را کلافه کرد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مسئولان سیاست‌زدگی را از برنامه‏های خود حذف کنند

فریده خدادادی-بهره‌مندی از نعمت برق و آب جزو حق طبیعی تمامی انسان‏ها است و از دورافتاده‌ترین نقاط روستایی کشور تا مراکز مهم درمانی، اداری و... همه به برق نیاز دارند. با و جود مهم بودن این نعمت عظیم، قطع گاه و بی گاه آن و خاموشی‏های گستره مشکلاتی را برای مردم به‌ویژه در فصل گرما ایجاد کرده است که نیازمند چاره اندیشی و حل سریع این مشکل در شرایط فوق بحرانی کنونی از سوی مسئولان است.  

به گزارش جهان اقتصاد، با افزایش دما در فصل گرما استفاده از برق به‌ویژه در بخش‎های مختلف ازجمله صنعت، کشاورزی، ادارات وحتی در حوزه رمز ارز افزایش پیدا می‏کند که وزارت نیرو به منظور جلوگیری از بروز مشکل در نیروگاه‏ها برنامه زمان‌بندی خاموشی‎ها را اعلام می‏نمود اما چندروزی است که قطع مکرر برق و خاموشی‏ها به نوعی کلافگی برای مردم منجر شده است و حتی این مشکل انجام بسیار از امور را با اختلال مواجه کرده است و در اکثر موارد به وسایل الکتریکی آسیب وارد ساخته است که خریداری یک مورد ازآن وسایل در شرایط کنونی برای مردم امکان پذیر نیست. در این شرایط بی برقی مشکلات کمبود آب نیز در بسیاری از مناطق کشور خود قوز بالا قوز شده است.

به تازگی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور ضمن تکذیب اخباری که در فضای مجازی مبنی بر اینکه کوپن آب منتشر می‌شود، گفت: هنوز به شرایط کوپن نرسیده‌ایم اما باید گفت که در حال حاضر از میان ۳۰۴ شهر در معرض تنش آبی ۱۰۱ شهر در وضعیت قرمز تامین آب قرار دارد.

حمیدرضا جانباز با اشاره به وضعیت بارش‌ها اظهار کرد: در شش حوضه آبریز کشور شاهد کاهش بارش‌ها نسبت به سال گذشته هستیم. بر اساس آمار به طور متوسط وضعیت کاهش بارش در شش حوضه آبریز نسبت به سال گذشته ۵۲ درصد کاهش داشته و نسبت به متوسط بلندمدت ۳۷ درصد کاهش بارش را شاهد هستیم.

وی اضافه کرد: بیشتر این کاهش بارش‌ها در حوزه شرق و مرکز فلات ایران با ۵۳ درصد و کمترین (کاهش بارش‌ها) در شمال غرب و حوضه آبریز دریاچه ارومیه ۱۳ درصد بوده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور خاطرنشان کرد: علاوه بر کاهش بارش در کشور، افزایش بی‌رویه و زودرس دما نیز موجب نگرانی‌هایی در کشور شده که مشکلاتی را در تابستان امسال به وجود آورده است. کولرها در مرکز فلات ایران طی ماه‌های گرم سال حدود ۱۱ درصد آب مصرفی را به خود اختصاص می‌دهند.

وی در خصوص شرایط سدهای تامین آب شرب نیز اظهار کرد: تامین آب شرب حدود ۵۰۰ شهر و به‌طور دقیق ۴۶۷ شهر وابسته به منابع آب سدها هستند. اگر نگاهی به وضعیت آب سدهای مهم کشور که وظیفه تامین آب شرب را دارند، میزان ورودی آب سدها در سال‌جاری آبی نسبت به متوسط سال گذشته ۶۰ درصد و متاسفانه میزان حجم آب سدها هم ۳۴ درصد کاهش را شاهد هستیم.

جانباز با بیان اینکه در برخی از استان‌ها تابستان امسال وضعیت سختی داریم، یادآور شد: اگر میزان تولید و مصرف آب برابر باشد وضعیت تنش آبی اطلاق می‌شود. طی سال ۱۴۰۰ در حال حاضر ۳۰۴ شهر در معرض تنش آبی هستند. از میان ۳۰۴ شهر در معرض تنش آبی و ۱۰۱ شهر در وضعیت قرمز تامین آب قرار دارد.

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور، طی سال‌های گذشته رقم شهرهای دارای تنش بسیار بالاتر بود به‌طوری که در سال‌ ۹۴ حدود ۲۸۵ شهردر وضعیت قرمز تامین آب بودند.

وی در خصوص اتخاذ طرح‌هایی برای مقابله با تابستان سخت نیز تصریح کرد: پروژه و برنامه‌های مختلفی را برای پایداری و ارتقای کیفی آب در نقاط مختلف این کشور اتخاذ کردیم که عمده‌ آنها مربوط به بازسازی، افزایش حجم مخازن ذخیره، ارتقای کیفی، نمک‌زدایی آب شرب و تکمیل طرح‌های اولویت‌دار است.

وی اضافه کرد: در جایی که امکانات موجود نیست، مجبور به استفاده از برنامه آبرسانی سیار هستیم. البته طرح پایدارسازی برق اضطراری را نیز در دستور کار داریم. تابستان امسال ۸۴۰۵ روستا توسط ناوگان سیار آبرسانی می‌شوند

خبرنگار جهان اقتصاد نیز پیرو اهمیت این موضوع با محمد رضا محبوب‌فر، کارشناس محیط زیست و توسعه پایدار به گفت‏وگو پرداخته است که در ادامه می‏خوانید.

این کارشناس محیط زیست و توسعه پایدار اظهار کرد: متاسفانه به دنبال مشکلات حادث شده ناشی از نبود آب و برق در کشور سرمایه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران و نظام در شرایط خوبی قرار ندارد و یک واقعیت تلخی است که باید هرچه سریع تر به این مساله رسیدگی کرد.

وی عنوان کرد: دریک برهه قرار بود که مردم بدون پرداخت پول برق از نعمت برق برخوردار شوند این در حالی است که اکنون بدون بهره مندی از برق بهای مصرف آن را پرداخت می‏‏‏کنند.

عضو انجمن آمایش سرزمین ایران گفت: متاسفانه آنچه که در مجلس شورای اسلامی شاهد بودیم این بود که کسب درآمد از استخراج رمزارز و صادارت برق را قانونی اعلام کرد و طرحی را برای کسب درآمد 500 میلیون دلاری برای جهوری اسلامی ایران تصویب کرد.

محبوب فر افزود: خاموشی‏‏ها و بی برقی در کشور به مردم آزاری منجر شده است یعنی علاوه بر قطعی برق، برنامه‌ریزی‏ها و اطلاعات قبلی که باید برای مردم صورت گیرد، متاسفانه زیرپا گذاشته می‏شود و آنها را در شرایط دشواری  قرار می‏دهد و به سردرگمی آن‏ها دامن می‏زند یعنی علی‌رغم این که خاموشی‏ها بنا براطلاع قبلی بوده و جدول خاموشی‏ها نیز منتشر شده و برنامه ریزی صورت گرفته است اما شاهد هستیم در خود قطعی برق نیز وضعیت نابسامانی وجود دارد و این موضوع مدیریت نمی‏شود.

**عدم آمادگی مسولان برای مواجه با شرایط بحرانی

وی گفت:متاسفانه مسئولان کشورمعمولا عادت دارند که بحران را با بحران‌سازی پاسخ دهند وهیچ گونه پیش بینی و آمادگی برای مواجه با شرایط کنونی نداشتند.

عضو انجمن مخاطرات محیطی و توسعه پایدار ایران تاکید کرد: اکنون کشور وارد فاز خشکسالی و بی آبی دایمی شده است و نیروگاه‏های برق آبی که به تعمیر نیاز داشتند از مدار انرژی خارج شدند که از جمله دلایل قطعی برق محسوب می‏شود.

محبوب فرعنوان کرد: در حال حاضر قطعی برق مشکلات بسیاری را در بیمارستان‏ها به ویژه بخش آی سی یو مراکز درمانی ایجاد کرده است به طوری که بیماران کرونایی با مشکل مواجه شدند، حتی زندگی عادی مردم نیز با ختلال مواجه شده است.

وی تصریح کرد: امروز وضع به جایی رسیده است که مردم ایران به دنبال امکانات اولیه از جمله آب، برق و واکسن هستند در حالی که این امکانات نخستین یکی پس ازدیگری از مردم ستانده می‏شود و بر رنج آن‏ها می‏افزاید.

به گفته وی، افرایش شدید دما به ویژه در شهرهای شمالی کشور شدت یافته است و قطعی‏های بی وقفه برق مردم را آزرده‌خاطر کرده است.

این کارشناس محیط زیست و توسعه پایدار گفت: با وجود شرایط کمبود آب در کشور مردم در بعضی از شهرهای استان خوزستان در صف تهیه گالن آب هستند و حتی نزدیک به 300 نقطه شهری نیز با بحران قطعی آب مواجه شده‌اند و همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد در استان اصفهان همچنان کشاورزان مقابل شرکت آب‌ منطقه‌ای تجمع کردند که پاسخ حقابه محیط‌زیستی آن‏ها با برخوردهای خشونت آمیز همراه بوده است.

** نگرانی مردم نسبت به اظهارات اخیر مدیرعامل آبفای کشور

وی گفت: اظهارات اخیر مدیرعامل آب و فاضلاب کشور به درد و رنج مردم افزوده است. هنگامی که آن‏ها صحبت‏های این فرد مسئول را درباره نرسیدن به شرایط کوپنی شدن آب می‏شنوند، بیشتر نگران می‏شوند به طوری که باید منتظراین اتفاق هم باشند.

این کارشناس محیط زیست و توسعه پایدار نسبت به گستردگی خاموشی‏های ناشی ازقطعی برق به مردم هشدار داد و گفت: این خاموشی‏ها ظرف یک ماه آینده ادامه دارد و در دو هفته آینده بی‌آبی و جیره‌بندی نیز بر وضعیت کنونی افزوده می‏شود و این شرایط برای شهرهای اصفهان، تهران،خوزستان وتعدادی از شهرهای کشور برقرار خواهد بود.

**کلافگی مردم از بی‌برنامگی در قطع برق

به عقیده محبوب فر، وزارت نیرو باید نسبت به برنامه اعلامی خاموشی‌ها پایبند باشد چراکه مردم باید بتوانند زندگی و کسب‌وکار خود را در شرایط بحرانی مدیریت و برای مشکلات خود تدبیر لازم را اتخاذ کنند و این بی‌برنامگی در قطع برق و حتی آب مردم را کلافه کرده است.

وی عنوان کرد: اطلاع‌رسانی‏ها و برنامه‏های وزارت نیرو باید به سمت صرفه جویی سوق پیدا کند به طوری که مردم را باید بیش از گذشته نسبت به امر صرفه‌جویی تشویق کند و از طرفی اشتراک سازمان‏ها، نهادها و مشترکین پرمصرف باید از مدار استفاده خارج و از طرفی استخراج رمز ارز در مزارع ماینر نیزباید متوقف شود.

عضو انجمن مخاطرات محیطی و توسعه پایدار ایران گفت: در حال حاضر40 درصد برق کشورعراق را کشور ما تامین می‏کند و اینجاست که مفهوم «چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است» مصداق عینی پیدا می‎کند.

محبوب فر ادامه داد: امروز توان مالی و اقتصادی مردم ایران تضعیف شده است و حتی بخشی از جامعه با فقر، محرومیت و بیماری کرونا دست به گریبان هستند. آب، برق و واکسن از جمله نیازهای اولیه مردم هر کشوری است و با وجود جولان حجم گسترده‌ای از چاه‏های نفت و گاز و این همه ثروت خدادادی، کشور نباید چنین وضعیتی پیدا کند.

** مسئولان سیاست‌زدگی را از برنامه‏های خود حذف کنند

وی تاکید کرد: برای مقابله با خشکسالی کشورباید مدیریت بحران را به کار گرفت، کارشناسان و متخصصین این حوزه باید فراخوانده شوند و مسئولان سیاست‌زدگی را از برنامه‏های خود حذف کنند و باید بدانیم پاسخ به اعتراضات گسترده مردم نسبت به قطع گسترده برق و آب برخوردهای خشونت‌آمیز نیست!



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |